English   Danish

2025/2026  BA-BHAAV6044U  Corporate Governance (offered in Danish)

English Title
Corporate Governance (offered in Danish)

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Max. antal deltagere 80
Studienævn
Studienævnet for generel ledelse
Kursusansvarlig
  • Niels Westergård-Nielsen - Institut for Regnskab (RR)
Primære fagområder
  • Corporate governance/Corporate governance
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-01-2025

Relevante links

Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Forstå hvad det betyder at eje en virksomhed og forklare forskellene i forskellige ejerskabsformer.
  • Forklare hvad ejerskab betyder for ledelse af en virksomhed.
  • Forstå bestyrelsen og direktionens rolle, diskutere deres indbyrdes roller og reflektere over de forskellige agenters incitamenter.
  • Anvende teoretisk og empirisk viden til at designe corporate governance systemer.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Ingen
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser mv.
Deltagelse i gruppearbejde omkring case beskrevet i kursusbeskrivelse med efterfølgende fremlæggelser af hver af de tre stadier på de skemalagte tidspunkter.
Prøve/delprøver
Corporate Governance:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formål

I det moderne samfund spiller virksomheders værdiskabelse en central rolle for samfundets velstand. Virksomhederne har et ansvar for at forvalte store værdier og afledt deraf et stort ansvar for at organisere mange menneskers aktiviteter. Og samtidig stiller samfundet større og større krav til, hvordan virksomhederne forvalter deres ansvar. Corporate Governance omfatter teori og empiri for, hvordan ejere kan styre deres virksomheder, så de opfylder alle de krav, der stilles til dem.

Dette kursus er en introduktion til, hvad corporate governance er, og hvordan governance mekanismer fungerer i praksis i virksomheder med forskellige ejerskabsformer. Der er stor variation i virksomhedsejernes præferencer afhængigt af ejerskabsformer og andre institutionelle forhold, hvilket har vigtige konsekvenser for, hvordan virksomheder bliver ledet og organiseret. Der er mange interessenter i en virksomhed (ejere, medarbejdere, kunder mfl. og det omgivende samfund) og et centralt element i selskabsledelse er en vurdering og afvejning af deres forskellige interesser. I dette fag lægges der vægt på ejerskabets rolle, og i faget undersøges implikationerne for virksomhederne af forskellige governance strukturer, samt forskellige forbundne forhold mellem ejerne og ledelsen samt ledelsen og medarbejderne. Således sigter faget på, at den studerende bliver i stand til engageret og reflekteret at bruge corporate governance til at forstå og analysere (en case eller en problemstilling) på et både praktisk plan samt på et videnskabeligt kvalificeret grundlag. Meget er baseret på den nordiske model for corporate governance. Denne afviger på en række punkter fra, hvordan virksomheder ledes i andre lande. Sammenligning med andre landes systemer er derfor en vigtig del af faget. 

Faget corporate governance er traditionelt baseret på de større, børsnoterede selskaber, selv om langt de fleste selskaber overalt er mindre og ikke børsnoterede. Vi tager denne del op i et gruppearbejde, hvor deltagerne ved egen indsats skal anvende fagets elementer på en lille virksomhed og derved lærer, hvordan corporate governance også er meget relevant i mindre virksomheder. Gruppearbejdet starter med, at deltagerne starter en egen virksomhed og parallelt med forelæsningernes introduktion af nye elementer i, hvordan ejerne leder en virksomhed, implementerer de samme elementer, bestyrelse, ansættelse og afskedigelse af ledelse og indgår aktionæroverenskomster etc. Formålet er at sætte de studerende i stand til i givet fald at oprette deres egen virkelige virksomhed på et informeret grundlag. De studerende rapporterer tre gange i løbet af semestret, hvordan deres virksomheds corporate governance udvikles. Der gives feed back, så evt problemer i den valgte struktur kan korrigeres undervejs. Til sidst afleveres den opbyggede case som en powerpoint præsentation. 

Faget vil blive undervist med udgangspunkt i to bøger og vil blive undervist af forskere, der vil trække på deres og andres forskning i corporate governance. Derfor vil bogens emner få varierende vægt alt efter den forskning, der foregår på bl.a. Center for Corporate Governance.

 

Indhold

Der anvendes forelæsninger, samt cases i undervisningen. Forelæsningerne tager udgangspunkt i fagets grundbog: Thomsen, S., & Conyon, M. (2019). Corporate Governance and Board Decisions. København: Djøf Forlag. Til at give undervisningen en dansk indgang anvendes desuden bogen N.Westergård-Nielsen (red) (2020) Danske bestyrelser og deres medlemmer, Academic Books.

 

Faget indeholder bl.a. følgende temaer:

  • Tema 1: Introduktion
  • Tema 2: Teorier om virksomhedsledelse
  • Tema 3: Mekanismerne i virksomhedsledelse
  • Tema 4: International virksomhedsledelse
  • Tema 5: Virksomhedsledelse og regulering
  • Tema 6: Efterlevelse af retningslinjer (compliance)
  • Tema 7: Præstationsmål (performance)
  • Tema 8: Ansvarlig virksomhedsledelse
  • Tema 9: Ejerskab
  • Tema 10: Bestyrelsesteori
  • Tema 11: Bestyrelsesadfærd
  • Tema 12: Ledelsesaflønning
  • Tema 13: Bestyrelsen og strategi
  • Tema 14: Bestyrelsen og succession
  • Tema 15: Bestyrelsens tilsyn og vejledning
  • Tema 16: IT ledelse
  • Tema 17: Gennemgang af kursets overordnede temaer

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Der anvendes dobbeltforelæsninger til en gennemgang af den klassiske governance teori og empiri, som i høj grad er baseret på store børsnoterede virksomheder. Da disse kun udgør en meget lille del af de selskaber, hvor Corporate Governance er relevant organiseres i undervisningsforløbet et gruppearbejde, hvor deltagerne skal oprette deres egen virksomhed og over semestrets undervisning udvikle de corporate governance mekanismer, som er relevante for en mindre, ikke børsnoteret virksomhed ved anvendelse af de mekanismer, der gennemgås i forelæsningerne. Der afholdes 3 skemalagte møder, hvor planerne fremlægges og hvor der gives feed back, så planerne evt kan forbedres.
Feedback i undervisningen
Der er mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen. Feedbacken tager udgangspunkt i dialog og diskussion. Og specielt gives der feed back ved de tre møder, hvor grupperne aflægger rapport om deres virksomheders implementering af corporate governance i deres repektive virksomheder
Studenterarbejdstimer
Forberedelse 155 timer
Undervisning 38 timer
Gruppearbejde 15 timer
Foreløbig litteratur

Pensum består af to dele: en grundbog og udvalgte forskningsartikler samt bogkapitler.
 

Grundbog: Thomsen, S., & Conyon, M. (2019). Corporate Governance and Board Decisions. København: Djøf Forlag.
 

Udvalgte kapitler i Westergård-Nielsen, N (red) (2020). Danske bestyrelser og deres medlemmer. Academic Book


Forskningsartikler og cases: TBA

Sidst opdateret den 30-01-2025