2025/2026 BA-BINTO1801U Analyse og design af brugervenlige informationssystemer
English Title | |
Analysis and Design of User Friendly Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
I projektet og den afsluttende eksamen skal den
studerende demonstrere evnen til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af organisatoriske og designmæssige problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer.
Kurset definerer et informationssystem (IS) som et organisatorisk system til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi. Informationssystemer bruges af mennesker i en arbejdsproces eller en social kontekst,og deres udvikling omfatter mange mennesker og er udstrakt over lang tid.
Informationssystemer kan eksempelvis være administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere.
En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.
I løbet af semesteret vil de studerende få erfaring med selv at arbejde systematisk med analyse, design, udvikling, konstruktion og dokumentation af (IT-baserede) informationssystemer, der
Kurset introducerer og gennemgår tre temaer: Informationssystemer i organisationer, Interaktionsdesign, og Analyse og design af IT systemer.
Temaet Informationssystemer i organisationer introducerer teorier, begreber og værktøjer, til at forstå mangfoldigheden og kompleksiteten af iinformationssystemer og systemudvikling, samt beskrive indholdet af en forandring, der involverer informationssystemer.
Temaet Interaktionsdesign fokuserer på design af brugernes interaktion med større systemer. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus. Der lægges vægt på forståelse af forskellige brugere og brugergruppers behov, idegenerering og konceptualisering, og på design og prototyping og teknikker til afprøvning af brugergrænseflader. I Analyse og design af IT systemer, lærer deltagerne at gennemføre og dokumentere systematisk analyse og design af et IT-systems data og processer.
Bemærk, at de studerende forventes at have opnået tilstrækkelige programmeringskompetencer gennem studiets første tre semestre til at kunne demonstrere deres resultater gennem enkle prototyper.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem korte gennemgange
af teorien og anvendelse af teorien på praktiske eksempler eller de
studerendes egne projekter.
Canvas bruges til distribution af undervisningsmateriale, quizzes og deling af opgavebesvarelser og designskitser. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsning og øvelser: Ved forelæsningerne og de
indlejrede øvelser indgår underviser og studerende i dialog om det
teoretiske materiale. De studerende får desuden feedback på deres
løsning af øvelsesopgaver og besvarelse af quiz.
De studerende får feedback på deres arbejde med semesteropgaven ved 3 workshiops i løbet af semesteret. Her præsenterer de de foreløbige resultater af deres arbejde og får feedback fra andre studerende og underviserne. De studerende kan desuden få feedback/svar på spørgsmål til semesteropgaven ved individuelle konsultationer (i løbet af undervisningen eller i underviserens kontortid. De kan desuden stille skriftlige spørgsmål om opgaven i et Q&A forum på Canvas. Ved den mundtlige eksamen får den studerende feedback på rapporten og den mundtlige præstation. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter.
Arnowitz, J., Arent, M., & Berger, N. (2007). Effective prototyping for software makers. Elsevier. (Uddrag) Avison, D. E., & Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools (4 ed.). McGraw-Hill. (Uddrag) Benyon, D. (2019). Designing User Experience: A guide to HCI, UX and interaction design (4th ed). Harlow, England; N.Y: Addison Wesley. Bødker, K., Kensing, F., and Simonsen, J. (2008). Professionel IT-forundersøgelse. 2. udgave, Samfundslitteratur. (Kapitel 1) Boehm, B. W. 1988. "A Spiral Model of Software Development and Enhancement," IEEE Computer (21:5). Brooks Jr., F. P. 1987. "No Silver Bullet: Essence and Accidents of Software Engineering," IEEE Computer (20:4), pp. 10-19. Checkland, P. B. (1989). Soft systems methodology. Human Systems Management, 8(4), 273-289. Dahlbom, B., & Mathiassen, L. (1993). Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design. Blackwell. Kapitel 4, 5. Hirschheim, R., & Klein, H. (1989). Four Paradigms of Information Systems Development. CACM, 32 (10), 1199-1216. Kautz, K., Madsen, S., and Nørbjerg, J. 2007. "Persistent Problems and Practices in Information Systems Development " Information Systems Journal(17), pp. 217-239. Mathiassen, L., and Sørensen, C. 2008. "Towards a Theory of Organizational Information Services," Journal of Information Technology (23:4), pp. 313-329. Mathiassen, L., and Stage, J. 1992. "The Principle of Limited Reduction in Software Design," Information Technology & People (6:2–3), pp. 171–185. Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., & Stage, J. (2018). Object Oriented Analysis and Design. (2nd ed.), Marko. Monk, A., & Howard, S. (1998). Methods & Tools: The Rich Picture: a Tool for Reasoning About Work Context. Interactions, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.1145/274430.274434 Parnas, D. L., and Clements, P. C. 1986. "A Rational Design Process: How and Why to Fake It " IEEE Trans. Software Eng. (SE-12 2 ), pp. 251-257 Pressman, R. S. (2010). Software engineering: a practitioner’s approach (7th ed). New York: McGraw-Hill Higher Education. Section 5.2.4 & page 467 |