2025/2026 BA-BINTO2056U IT-forandringsledelse
English Title | |
IT Change Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Kurset indgår i organisationsblokken på uddannelsen, hvor der på tidligere semestre er gennemført fagene "Organisation" og "IT Projektledelse". Pensum og læringsmål i disse fag antages derfor at være opfyldt for at kunne deltage aktivt i ITF. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 5
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Øvelsesafviklingen på ITF er organiseret på den måde, at alle studerende bliver inddelt i grupper. Øvelsesafviklingen for den enkelte studerende og for grupperne består af 4 præsentationer og 4 opponeringer (i alt 8 øvelsesgange/godkendelsesaktiviteter). De(n) studerende skal have godkendt mindst 5 af disse, for at kunne blive indstillet til eksamen. Ved øvelsesgangene/godkendelsesaktiviteterne skal de studerende medbringe deres studiekort. Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i mindst 5 af de obligatoriske godkendelsesaktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt mindst 5 af de obligatoriske godkendelsesaktiviteter på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg herpå, vil der blive stillet en ekstra-opgave inden SYGE-/OMPRØVEN, som skal besvares og godkendes for at den studerende kan blive indstillet til syge-/omprøven. Ekstra-opgaven er en 24-timers individuel hjemmeopgave i fagets pensum, hvor det forventede afleverede sidetal er 20 – 25 sider. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Virksomheder befinder sig i dag i en dynamisk verden hvor markeder globaliseres og konkurrencen intensiveres i et stadigt stigende tempo. Virtualisering, digitalisering og specialisering skaber nye muligheder og udfordringer for at tilrettelægge arbejdet mere produktivt.
Dette stiller krav til ledelsen og organiseringen af
informationssystemer, herunder udvælgelse, tilegnelse og udnyttelse
af IT-værktøjer og -platforme. Med udgangspunkt i innovations-,
forandrings- og vidensledelse beskæftiger dette fag sig med
teorier, modeller og begreber til at håndtere disse udfordringer.
|
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af fysiske
storholdsforelæsninger, quizzer, diskussioner og øvelser.
De studerende vil også blive bedt om at forberede mindre opgaver og præsentationer undervejs på kurset. Undervisningen er bygget op omkring forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog afstedkommende automatisk, mundtlig feedback til de studerende gennem de opståede diskussioner. Det forventes, at de studerende deltager aktivt. Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive understøttet af et antal cases for at illustrere samt perspektivere teorien. Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et antal øvelsesopgaver/cases. Der er ialt 10 x 2 øvelsesgange, hvor den første gang er generel introduktion til øvelsesgangene og gruppeinddeling. Den sidste kursusgang er opsamling og eksamenstræning. Der er således 8 egentlige øvelsesgange, der knytter direkte an til pensum. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum. De studerende vil herigennem blive trænet i dels at analysere konkrete beslutningssituationer, dels i at opbygge analysetilgange samtidig med at evnen til at vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed skærpes. Opgaver og cases indgår som pensum til eksamen. Der anvendes AI-værktøjer i forbindelse med undervisningen for belyse ændrede betingelser for videndeling og forandringsledelse, men det er ikke muligt at tilgå eller bruge AI-værktøjer ifm. eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
- Forelæsninger og øvelser hvor underviser og studerende indgår i en dialog om det teoretiske udgangspunkt i praksis - Online quizzer - Office hours (se tidsplan på Canvas) |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas senest en måned inden semesteret starter. Artikler o.l. vil være tilgængeligt via links i Canvas. Det må dog forventes at skulle anskaffe bøger til faget.
|