2025/2026 BA-BJURV2501U Klimaret og bæredygtighed: Regulering og strategi
English Title | |
Climate Law and Sustainability: Regulation and Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-03-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Klimaret og bæredygtighed indtager en stadig
vigtigere rolle i samfundsudviklingen og påvirker virksomheder i en
hidtil uset grad. Efter gennemførelse af dette fag vil den
studerende besidde omfattende viden om dansk, EU- og international
klimaret, bæredygtighed og klimadata. Klimaretten udøver betydelig
indflydelse på markeder, produkter, virksomheder, forbrugere og
samfund, hvilket indebærer, at den studerende opnår en dybtgående
forståelse for klimaretlige sammenhænge både globalt, regionalt og
lokalt. De overordnede læringsmål, som den studerende forventes at
tilegne sig i dette fag, er som følger.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
Man skal have gennemført eller selv sætte sig ind i EU-ret og have en grundlæggende forståelse for forvaltningsret. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Klimaretten udgør et retsområde i hastig udvikling, og betydningen samt omfanget af dette retsområde er stigende. I ´Klimaret og bæredygtighed: Regulering og Strategi´ undersøges de juridiske rammer på både dansk, europæisk og internationalt plan. Dette inkluderer analyse af den danske- og europæiske klimalov, lovgivning afledt af the Green Deal, Fit for 55, Paris-aftalen og relevant retspraksis. Formålet med kurset er at facilitere en dybdegående forståelse af de regulatoriske forpligtelser og muligheder, som virksomheder og deres værdikæde står overfor. Kurset undersøger, hvordan virksomheder tilpasser sig og potentielt drager strategiske fordele af klimapolitikken. Der vil blive diskuteret virksomhedernes rolle i forhold til klimaretlig regulering, metoder til at tilpasse sig regulering samt etablering af incitamenter for bæredygtig praksis. Endvidere vil der være en diskussion af udfordringerne ved implementering af klimaregulering. Gennem dialogbasseret undervisning, forelæsninger, diskussioner, opgaver og spørgsmål, er fagets formål at gennemgå og diskutere de vigtigste og nyeste klimaretlige regler. Reguleringernes økonomiske konsekvenser vil blive inddraget, herunder omkostninger og incitament struktur. Fagets formål er, at give en overordnet forståelse for klima og bæredygtighed. Det forventes, at den studerende har orienteret sig grundigt i pensum inden forelæsningerne og aktivt anvender denne viden gennem analyse af problemstillinger i undervisningen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning er en kombination af forelæsninger (hvor pensum præsenteres og forklares) og dialogbaseret undervisning med udgangspunkt i anvendelse af pensum på problemtillinger og opgaver, som præsenteres enten i undervisning eller via canvas. Der er fokus på, at faget er anvendelsesorienteret. Et godt kendskab til pensum er således en forudsætning for deltagelse i undervisningen. De studerende skal deltage aktivt gennem cases, dialog og feed back sessions. Dette kan suppleres med online aktiviteter, som ligger mellem tilstedeværelses-undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback leveres både i undervisningssammenhæng
og gennem potentielle online aktiviteter og er i overensstemmelse
med fagets læringsmål, der omfatter kendskab, forståelse, analyse
og refleksion i relation til klimaret og bæredygtighed. Cases,
opgaver og dialog inden for faget integrerer feedback, der retter
sig mod disse læringsmål.
Studerende modtager løbende feedback på kurset læringsmål i forbindelse med undervisningen, primært gennem mundtlige interaktioner såsom gruppe- og plenumdiskussioner, cases og fremlæggelser. Det præciseres, at deltagelse i feedbackelementerne under undervisningen er en forudsætning for at modtage feedback |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Christina D. Tvarnø, Klimaret, Almindelige del, Djøf, 2022. Christina D. Tvarnø, Sarah Maria Denta, Klimaret, Specielle del, Djøf, 2024. Dette supleres med domme, cases og artikler. Pensum er ca 650 sider Derudover vil klimareguleringen i Danmark, EU og FN være pensum både i undervisning og til eksamen. Oplysning om endelig pensum er tilgængeligt før fagets start. |