2025/2026 BA-BMAKO4001U Forbrugerindsigt i praksis: Case analyse
| English Title | |
| Consumer Insights in Action: Case analysis |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 15 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
| Uddannelse | HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse (MAK) |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 27-11-2025 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der afleveres et forskningsforslag på max. 5 sider pr. gruppe. Dette skal godkendes af kursuskoordinatoren og/eller lærer/vejleder. Forskningsforslaget skal godkendes for at kunne aflevere den skriftlige eksamensopgave og gå til den mundtlige prøve. Der gives desuden en mundtlig præsentation á 5-10 minutters varighed per gruppe. Præsentationen skal godkendes af kursuskoordinatoren og/eller lærer/vejleder. Præsentationen skal godkendes for at kunne gå til den mundtlige prøve. OBS: De obligatoriske aktiviteter er ikke en eksamen, men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Begge obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der gives mulighed for at den studerende kan aflevere en ny obligatorisk godkendelsesopgave før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til samtlige obligatoriske aktiviteter. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få mulighed for at aflevere yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg i faget Forbrugerindsigt i praksis: Case analyse. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kurset anlægger en tværfaglig og case-baseret tilgang til at opnå forbrugerindsigt inden for et givent emne og/eller område, samt på baggrund heraf at kunne udlede velbegrundede ledelsesmæssige konsekvenser. Det gælder for eksempel i forhold til de udfordringer, virksomheder har med at efterleve deres finansielle målsætning på en måde, hvor de miljømæssige og sociale konsekvenser samtidig tænkes ind.
Kurset træner den studerende i at kunne planlægge og gennemføre et forskningsprojekt, der undersøger en konkret case ved hjælp af de teorier, begreber og metoder, den studerende har lært på uddannelsen hidtil. Herunder vil den studerende komme til at anvende såvel kvalitative som kvantitative dataindsamlings- og analyse-metoder. Der vil være fokus på evnen til formulere, afgrænse, undersøge og analysere specifikke dimensioner af et case-problem, samt kritisk reflektere over og evaluere de valg, den studerende foretager gennem hele projektet. Det overordnede case-emne gives af underviseren. Med udgangspunkt i den gennemførte undersøgelse og analyse af casen forventes de studerende, for eksempel, at reflektere over hvordan de stigende krav om bæredygtighed, behovet for digitalisering og lignende relevante samfundstendenser påvirker deres case analyse.
Projektarbejdet ledsages af en række forelæsninger og workshops, der er designet til at lede den studerende igennem hele forskningsprocessen fra forskningsspørgsmål og dataindsamling til dataanalyse og projektrapport. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består i en blanding af forelæsninger, workshops, og gruppearbejde. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Studerende modtager mundtlig eller skriftlig feedback på deres fem-siders forskningsforslag og deres mundtlige præsentation. Derudover vil der være mundtlig eller skriftlig feedback til studenterbidrag gennem hele processen under de planlagte workshops. Det forventes, at de studerende tager aktiv del i at give hinanden konstruktiv feedback og på denne måde også øger værdien af egen læring. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||