Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Den studerende skal kunne demonstrere overblik over fagets
teorier, begreber og modeller og være i stand til at udvælge og
anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber
og modeller i en selvstændig analyse af ét konkret tema eller én
konkret case.
- Den studerende skal i besvarelsen kunne identificere
forskellige kommunikative dimensioner i en organisatorisk kontekst
samt demonstrere en teoretisk funderet forståelse af, hvorledes
kommunikation udfolder sig på tværs af en organisation, såvel
vertikalt som horisontalt.
- Den studerende skal kunne reflektere over, hvordan ny viden og
markedsindsigt kan kommunikeres og omsættes i en organisation
præget af flere forskellige kulturer
- Den studerende skal kunne udtrykke sig sprogligt klart og
korrekt.
|
Prøve/delprøver |
Kultur og
kommunikation i organisationer:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Med følgende
forberedelsestid: 20 Minutter |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle
elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende udarbejder en skriftlig analyse af
en organisation, til hvilket der gives tre døgn. Ved bedømmelsen af
besvarelsen indgår den studerendes stave- og formuleringsevne.
Bedømmelsen er således udtryk for en helhedsvurdering, hvori indgår
såvel det faglige indhold som evnen til at udtrykke sig
sprogligt klart og
korrekt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har som overordnet formål at sikre en grundlæggende
organisationsforståelse.
Kurset introducerer til teorier om organisationsstruktur,
beslutningstagning, rationalitet, identitet, netværk, ledelse,
konflikt, kontrol, teknologi og forandring og bibringer med dette
afsæt rammer for en kvalificeret analyse og diskussion af empiriske
cases.
Specifikt tilsigtes en forståelse af, hvilke organisatoriske
dimensioner, der kan henholdsvis facilitere og hæmme implementering
af viden om markedsdynamikker og forbrugeradfærd.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Ny teori
- Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
- Diskussion, kritisk refleksion,
modelarbejde
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger og øvelsesundervisning. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til de studerende leveres i flere
forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv løser cases eller laver
oplæg, hvor deres forståelse af centrale begreber testes og
kommenteres direkte af såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser
kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på
besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med flere
gode besvarelser.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
18 timer |
Øvelser |
18 timer |
Forberedelse |
130 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Cheney, G.; Christensen, L.T.; Zorn, T. & Ganesh, S.
(2011): Organizational Communication in an Age of Globalization
– Issues, Reflections, Practices. Waveland Press.
- Tourish, D. (2005). Critical upward communication: Ten
commandments for improving strategy and decision making. Long
Range Planning, 38(5), pp. 485-503
- N. S. Hessel (2011). Bureaukratiets lille værktøjskasse,
Weekendavisen, 4. februar 2011, p. 4.
- H. B. Schwartzman (1989). The meeting. Gatherings in
organizations and communities. New York: Plenum Press, pp.
34-86.
-
Alvesson, M. Understanding Organizational Culture (pp.
16-33). Los Angeles: Sage.
Lashinsky, A. (2011). How Apple Works, Fortune
Magazine, 25. August
- Lashinsky, A. (2011). How Apple Works, Fortune
Magazine, 25. August.
- Miner, H. (1956). Body Rituals among the Nacirema. American
Anthropologist, 1956, 58(3), pp. 503-507.
- J. G. March (2008). Fornuft og forandring. Ledelse i en
verden beriget med uklarhed. 2nd ed. Frederiksberg:
Samfundslitteratur, pp. 49-69.
- Garsten, C. (1994). Apple World – Core and Periphery in a
Transnational Organizational Culture, pp. 82-133. Stockholm:
Stockholm Studies in Social Anthropology 33.
- A. Pye (2005): Leadership and organizing: Sensemaking in
action, Leadership, 1:1, pp. 31-50
- Hildebrandt, S. og S. Brandi (2005): Ledelse af forandring.
Virksomhedens konkurrencekraft, 147-159. København:
Børsens Forlag.
- Smith, R. & Eisenberg, E.M (1987): Conflict at Disneyland.
A Root-Metaphor Analysis. Communication Monographs, 54,
pp. 367-380.
- van Maanen, J.(1991): The Smile Factory: Work at Disneyland, in
Frost, P. et al.: Reframing Organizational Culture,
Newbury Park, CA.: Sage 1991, pp. 58-76.
- Holohan, A. (2003): UNDP: The Challenge of Becoming a Network
Organization, working paper.
- Dossal, A. (2003) Digital Partnerships, article published by
United Nations Fund for International
Partnerships.
|