English   Danish

2025/2026  BA-BMAKO6004U  Digital datadrevet forretningsudvikling

English Title
Digital data-driven business model development

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7.5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Uddannelse HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse (MAK)
Kursusansvarlig
  • Constant Pieters - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Diana Storm - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 27/11/2025

Relevante links

Læringsmål
Kurset integrerer 1) teori og praksis, 2) dataevaluering og -analyse og 3) konkrete marketing anbefalinger. Kurset er centreret omkring virksomhedsproblemer med udgangspunkt i forretningsmodeller. Når kurset er afsluttet, bør de studerende være i stand til at:
  • Identificere et virksomhedsproblem, en problemstilling og forskningsspørgsmål med udgangspunkt i en specifik virksomhedscase
  • Identificere og evaluere digitale data, der er relevante for at udforske en bestemt problemstilling og for at svare på bestemte forskningsspørgsmål
  • Udarbejde en valid analyse af digitale data, som udforsker en bestemt problemstilling og svarer på bestemte forskningsspørgsmål
  • Udlede konkrete og praksisnære anbefalinger, der er baseret på resultater fra analyse af digitale data
  • Præsentere et forskningsprojekt, som benytter digitale data og følger akademiske standarder
Prøve/delprøver
Digital datadrevet forretningsudvikling:
Prøvens ECTS 7.5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Opgavetype Rapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved en syge-/omprøve skal den studerende lave et nyt projekt, der tager udgangspunkt i en ny problemstilling, og søger at undersøge nye forskningsspørgsmål med afsæt i digitale data, der danner ramme for en ny dataanalyse. Projektet skal tage udgangspunkt i samme case virksomhed som ved den ordinære eksamen. Eksamen skal afleveres i samme gruppe, i en del af den samme gruppe eller individuelt. Eksamen skal have samme omfang som den ordinære eksamen dvs. 15 normalsider.
Beskrivelse af eksamensforløbet

De studerende arbejder på eksamen i undervisningsforløbet i form af case arbejde og dataanalyse. De studerende skal aflevere det skriftlige produkt, når kurset er slut. Eksamen skal som udgangspunkt skrives på engelsk, men kan også skrives på dansk.

 

Den mundtlige eksamen tager sit udgangspunkt i gruppeopgaven, men bygger på hele kursuslitteraturen. Studerende kan i starten af den mundtlige eksamen til gøre opmærksom på og rette eventuelle uklarheder, udeladelser, eller fejl i rapporten, men der ønskes ikke en mundtlig præsentation af projektrapporten. Den mundtlige eksamen består af en diskussion af den skriftlige opgave, hvor eksaminatorerne kan rejse både case-relaterede samt generelle spørgsmål. Der stilles spørgsmål rettet til hver studerende, for at sikre lige muligheder for at deltage.

 

Varigheden er angivet ovenover. I tilfælde hvor der er givet dispensation til grupper på 1-2 personer, er varigheden af den mundtlige eksamen 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse. Diskussionen varer tilsvarende længere.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

At kunne forstå og behandle digitale data, som ofte er komplekse og store, og som kan tilgås både internt fra organisationer og fra eksterne kilder, kræver en række kundskaber. Disse data kan give vigtige markeds- og kundeindsigter som, når de er justeret i forhold til en forretningsmodel, kan generere signifikante komparative fordele.

 

Dette kursus dygtiggør de studerende i at arbejde med digitale data for at genere værdifulde virksomhedsspecifikke indsigter i faktiske forretningsmodeller. Kurset er projektbaseret, hvilket muliggør at de studerende udvikler deres evne til at: 1) identificere et virksomhedsproblem i en faktisk forretningsmodel, 2) identificere, udlede og behandle digitale data for at udvikle relevante indsigter til et givent virksomhedsproblem, og 3) foreslå brugbare anbefalinger, der er baseret på disse indsigter og som potentielt kan have indflydelse på ledelsesmæssige marketing beslutninger, og er relevante i en forretningsmodel.

 

Det centrale i kurset er, at de studerende udvikler kundskaber til at evaluere kvaliteten og relevansen af digitale data i forhold til reelle virksomhedsproblemer. De studerende arbejder derfor med faktiske virksomhedscases, som fokuserer på et eller flere elementer i en forretningsmodel (f.eks. kundesegmenter, value propositions, marketing kanaler osv.).

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Aktiviteter der bidrager til nye eller eksisterende forskningsprojekter
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
For at muliggøre at de studerende succesfuldt besvarer læringsmålene, er kurset udformet i tre faser:

Fase 1 introducerer virksomhedens forretningsmodel. Samtidigt trænes de studerende her i at identificere virksomhedsproblemer og formulere problemstillinger og forskningsspørgsmål baseret på undersøgende læsning og caseanalyse. Endvidere trænes redegørelse for problemet og forskningsspørgsmålene i forbindelse med en forretningsmodel analyse.

Fase 2 fokuserer på arbejdet med digitale data. Her lærer de studerende at evaluere og vurdere kvaliteten og relevansen af digitale data samt at anvende denne til at analysere virksomhedsproblemet og besvare forskningsspørgsmålene.

Fase 3 fokuserer på at generere ledelsesmæssige marketing anbefalinger baseret på resultaterne fra analysen af den digitale data.

De studerende arbejder gennem hele kurset i grupper. Grupperne er allokeret på udvalgte cases, der iscenesætter relevante problemstillinger og hvor digitale data er tilgængelig.
Feedback i undervisningen
Øvelsestimerne bruges som mentortimer, hvor underviserne hjælper de studerende i de tre faser. Underviserne giver feedback i forbindelse med gruppearbejde, i præsentationer, og i plenum diskussioner.
Studenterarbejdstimer
In-class presence 38 timer
Preparation 100 timer
Groupwork 40 timer
Exam 28 timer
Foreløbig litteratur

Bog (udvalgte kapitler)

 

Heath, Chip and Karla Starr (2022), Making Numbers Count: The Art and Science of Communicating Numbers. New York: Avid Reader Press.

 

Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

 

Artikler

 

Anvari, Farid, Rogier Kievit, Daniël Lakens, Charlotte R. Pennington, Andrew K. Przybylski, Leo Tiokhin, Brenton M. Wiernik, and Amy Orben (2023), "Not All Effects Are Indispensable: Psychological Science Requires Verifiable Lines of Reasoning for Whether an Effect Matters," Perspectives on Psychological Science, 18 (2), 503-07.

 

Boegershausen, Johannes, Hannes Datta, Abhishek Borah, and Andrew T. Stephen (2022), "Fields of Gold: Scraping Web Data for Marketing Insights," Journal of Marketing, 86 (5), 1-20.

 

Chapman, Randall G. (1989), "Problem‐Definition in Marketing Research Studies," Journal of Consumer Marketing, 6 (2), 51-56.

 

Funder, David C. and Daniel J. Ozer (2019), "Evaluating Effect Size in Psychological Research: Sense and Nonsense," Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 2 (2), 156-68.

 

Golder, Peter N., Marnik Dekimpe, Jake T. An, Harald J. Van Heerde, Darren S. U. Kim, and Joseph W. Alba (2023), "Learning from Data: An Empirics-First Approach to Relevant Knowledge Generation," Journal of Marketing, 87 (3), 319-36.

 

Lindgreen, Adam, C. Anthony Di Benedetto, Roderick J. Brodie, and Elina Jaakkola (2021), "How to Develop Great Conceptual Frameworks for Business-to-Business Marketing," Industrial Marketing Management, 94, A2-A10.

 

Van Heerde, Harald J., Christine Moorman, C. Page Moreau, and Robert W. Palmatier (2021), "Reality Check: Infusing Ecological Value into Academic Marketing Research," Journal of Marketing, 85 (2), 1-13.

Sidst opdateret den 27/11/2025