2025/2026 BA-BMAKO6004U Digital datadrevet forretningsudvikling
| English Title | |
| Digital data-driven business model development |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7.5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Tredje quarter |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
| Uddannelse | HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse (MAK) |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 27/11/2025 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset integrerer 1) teori og praksis, 2)
dataevaluering og -analyse og 3) konkrete marketing anbefalinger.
Kurset er centreret omkring virksomhedsproblemer med udgangspunkt i
forretningsmodeller. Når kurset er afsluttet, bør de studerende
være i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
|
At kunne forstå og behandle digitale data, som ofte er komplekse og store, og som kan tilgås både internt fra organisationer og fra eksterne kilder, kræver en række kundskaber. Disse data kan give vigtige markeds- og kundeindsigter som, når de er justeret i forhold til en forretningsmodel, kan generere signifikante komparative fordele.
Dette kursus dygtiggør de studerende i at arbejde med digitale data for at genere værdifulde virksomhedsspecifikke indsigter i faktiske forretningsmodeller. Kurset er projektbaseret, hvilket muliggør at de studerende udvikler deres evne til at: 1) identificere et virksomhedsproblem i en faktisk forretningsmodel, 2) identificere, udlede og behandle digitale data for at udvikle relevante indsigter til et givent virksomhedsproblem, og 3) foreslå brugbare anbefalinger, der er baseret på disse indsigter og som potentielt kan have indflydelse på ledelsesmæssige marketing beslutninger, og er relevante i en forretningsmodel.
Det centrale i kurset er, at de studerende udvikler kundskaber til at evaluere kvaliteten og relevansen af digitale data i forhold til reelle virksomhedsproblemer. De studerende arbejder derfor med faktiske virksomhedscases, som fokuserer på et eller flere elementer i en forretningsmodel (f.eks. kundesegmenter, value propositions, marketing kanaler osv.). |
||||||||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
| For at muliggøre at de studerende succesfuldt
besvarer læringsmålene, er kurset udformet i tre faser:
Fase 1 introducerer virksomhedens forretningsmodel. Samtidigt trænes de studerende her i at identificere virksomhedsproblemer og formulere problemstillinger og forskningsspørgsmål baseret på undersøgende læsning og caseanalyse. Endvidere trænes redegørelse for problemet og forskningsspørgsmålene i forbindelse med en forretningsmodel analyse. Fase 2 fokuserer på arbejdet med digitale data. Her lærer de studerende at evaluere og vurdere kvaliteten og relevansen af digitale data samt at anvende denne til at analysere virksomhedsproblemet og besvare forskningsspørgsmålene. Fase 3 fokuserer på at generere ledelsesmæssige marketing anbefalinger baseret på resultaterne fra analysen af den digitale data. De studerende arbejder gennem hele kurset i grupper. Grupperne er allokeret på udvalgte cases, der iscenesætter relevante problemstillinger og hvor digitale data er tilgængelig. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
| Øvelsestimerne bruges som mentortimer, hvor underviserne hjælper de studerende i de tre faser. Underviserne giver feedback i forbindelse med gruppearbejde, i præsentationer, og i plenum diskussioner. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Bog (udvalgte kapitler)
Heath, Chip and Karla Starr (2022), Making Numbers Count: The Art and Science of Communicating Numbers. New York: Avid Reader Press.
Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Artikler
Anvari, Farid, Rogier Kievit, Daniël Lakens, Charlotte R. Pennington, Andrew K. Przybylski, Leo Tiokhin, Brenton M. Wiernik, and Amy Orben (2023), "Not All Effects Are Indispensable: Psychological Science Requires Verifiable Lines of Reasoning for Whether an Effect Matters," Perspectives on Psychological Science, 18 (2), 503-07.
Boegershausen, Johannes, Hannes Datta, Abhishek Borah, and Andrew T. Stephen (2022), "Fields of Gold: Scraping Web Data for Marketing Insights," Journal of Marketing, 86 (5), 1-20.
Chapman, Randall G. (1989), "Problem‐Definition in Marketing Research Studies," Journal of Consumer Marketing, 6 (2), 51-56.
Funder, David C. and Daniel J. Ozer (2019), "Evaluating Effect Size in Psychological Research: Sense and Nonsense," Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 2 (2), 156-68.
Golder, Peter N., Marnik Dekimpe, Jake T. An, Harald J. Van Heerde, Darren S. U. Kim, and Joseph W. Alba (2023), "Learning from Data: An Empirics-First Approach to Relevant Knowledge Generation," Journal of Marketing, 87 (3), 319-36.
Lindgreen, Adam, C. Anthony Di Benedetto, Roderick J. Brodie, and Elina Jaakkola (2021), "How to Develop Great Conceptual Frameworks for Business-to-Business Marketing," Industrial Marketing Management, 94, A2-A10.
Van Heerde, Harald J., Christine Moorman, C. Page Moreau, and Robert W. Palmatier (2021), "Reality Check: Infusing Ecological Value into Academic Marketing Research," Journal of Marketing, 85 (2), 1-13. |
||||||||||||||||||||||||||||