2025/2026 BA-BMECO1282U Industriøkonomi
English Title | |
Industrial Organisation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Tredje quarter, Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-05-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at tilvejebringe en
forståelse for virksomheders strategi og konkurrencen mellem
virksomheder i markeder kendetegnede ved et begrænset antal af
virksomheder (”imperfekt konkurrence”). Fagets læringsmål er
således, at:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
I gennemgangen af industriøkonomi analyseres virksomhedsadfærd under forskellige markedsformer, idet der først ses på monopol og dernæst på oligopol. Tyngden i gennemgangen vil ligge på den strategiske adfærd, og der opstilles simple modeller, som løses vha. spilteori. I løbet af kurset gennemgås også centrale aspekter af konkurrencelovningen ud fra et økonomisk perspektiv, og konkurrenceretssager bruges ofte som eksempler og cases. Øvelsesopgaver er en vigtig del af undervisningen, og disse bruges både til at øge den teoretiske forståelse samt til at træne løsning af spil-teoretiske modeller. |
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsning, øvelsestimer med opgaveløsning samt en case der skal løses i grupper og fremlægges. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der vil forekomme forskellige former for feedback så som quizzes og cases der løses i undervisningen og diskuteres i plenum. Der er mulighed for feedback på én skriftlig aflevering. Dette vil være et øvelsessæt, der skal besvares i grupper af fire studerende. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Belleflamme and Peitz (2016): Industrial Organization: Markets and Strategies, 2. udgave, Princeton University Press. |