|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere |
100 |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Uddannelse |
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi og
matematik |
Kursusansvarlig |
- Jens Weibezahn - Økonomisk Institut (ECON)
- Peter Bogetoft - Økonomisk Institut (ECON)
|
Fagets forelæsninger
afholdes på engelsk og øvelsesrækkerne afholdes på dansk. |
Primære
fagområder |
- Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative
methods
- Økonomi/Economics
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
10-02-2025
|
Læringsmål |
- Identificere, klassificere og forklare problemer relateret til
en virksomheds drift, der kan gives en præcis formulering som et
optimeringsproblem, løsbart ved de metoder, som er udviklet i
faget.
- Identificere operationsanalytiske problemstillinger i generelt
formulerede problemer knyttet til virksomhedens eller
organisationens funktion.
- Gennemføre løsninger af de således opstillede
optimeringsproblemer i simple situationer i hånden og med
software-løsninger.
- Præsentere de opnåede løsninger af problemerne i den konkrete
sammenhæng og kritisk vurdere løsningernes validitet.
- Identificere, formulere, løse, analysere og formidle løsning af
konkrete beslutningsproblemer, herunder: simple udvidelser af det
grundlæggende optimeringsproblem; lineær programmering ved
Simplex-metoden; heltal og binær programmering; netværksproblemer;
problemer om optimale rækkefølger i simple situationer;
lagerproblemer; køproblemer.
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
For at kunne indstille sig til den ordinære eksamen, stilles en
obligatorisk opgave som den studerende skal løse i grupper og have
godkendt af underviseren. Det er underviseren alene, der vurderer,
om besvarelsen kan godkendes.
|
Prøve/delprøver |
Operationsanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Canvas
- Personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest
hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil
meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med
deltagelse af bi-eksaminator eller
censor.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
- Lineær Programmering (LP) og Dualitet: De grundlæggende emner
fra LP-teori gennemgås, herunder formulering af lineære modeller,
Simplex-metoden, dualitet med vægt på komplementære resters
betingelse for optimalitet og sammenhængen med ikke-lineær
programmering via Lagrange-multiplikatorer, dual Simplex,
følsomhedsanalyse og konstruktion af første mulige
basisløsning.
- LP-baseret heltalsprogrammering: Branch-and-Bound for
heltasprogrammering, Assignmentproblemet, det klassiske
transportproblem, og Travelling Salesman Problemet gennemgås med
henblik på at illustrere LP's centrale betydning også i
forbindelse med problemer, hvor der er heltalskrav knyttet til de
variable.
- Netværksoptimering: Mindste udspændende træ,
"Single-source", Korteste vej problemet, og maksimum
strømning i netværk.
- Lageroptimering: Deterministiske og Stokastiske modeller.
- Køteori
- Generelle teknikker: Dynamisk Programmering.
- Software: Excel og Julia til
optimeringsproblemer.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Undervisers egen forskning
- Metodologi
- Modeller
Forskningslignende aktiviteter
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion,
modelarbejde
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen består af forelæsninger med
øvelser, hvor det forventes, at de studerende deltager
aktivt. |
Feedback i undervisningen |
Ved øvelsestimerne indgår de studerende i
konstruktiv dialog med øvelsesunderviseren og der gives feedback
som kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede løsninger.
Ved øvelsestimerne med opgavegennemgang er der mulighed for at
sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles
i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den
fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse (til undervisning og eksamen) |
110 timer |
Undervisning |
88 timer |
Hjemmeopgave (obligatorisk aktivitet) |
4 timer |
Eksamen |
4 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Introduction to Operations Research (11th
edition)
Af Frederick S. Hillier & Gerald J.
Lieberman
Forlag: McGraw-Hill Education - Europe
Udgivet: 2021
|