2025/2026 BA-BMECV2501U Tidsrækkeanalyse
English Title | |
Time series analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-03-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter kurset vil den studerende have opnået både
teoretiske og praktiske kompetencer inden for tidsrækkeanalyse.
Herunder kan den studerende
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget er rettet mod studerende, der har kendskab til sandsynlighedsteori, matematisk statistik og linear algebra (for eksempel fra 1. og 2. år af HA(mat)). | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
En tidsrække består af observeret data, som kan ordnes efter observationstidspunkt. Tidsrækkedata anvendes inden for mange videnskabelige discipliner, ikke mindst økonomi og finansiering. Kurset skal introducere de studerende til klassiske og moderne metoder til analyse af tidsrækkedata.
I kursets første del introducerer vi blandt andet AR-processer, ARMA-processer, ARCH- og GARCH-processer samt tilsvarende multivariate processer. Derefter studerer vi estimation og forecasting i disse tidsrækkemodeller.
I kursets anden del kigger vi på strukturelle og kausale fortolkninger af tidsrækkemodeller, ligesom vi introducerer SVAR-processer. Vi beskriver tidsrækkemodeller som kausale modeller og definerer, hvad der menes med kausale effekter i tidsrækker. I den forbindelse diskuterer vi også analyse af tidsrækker, som kun er delvist observerede.
Kurset består af både teoretiske og praktiske komponenter. Praktiske eksempler vil blive gennemgået i R.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger med interaktive elementer, øvelsestimer samt workshops. Dertil videooptagelser og andre blended learning-elementer. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Der stilles to frivillige opgaver i løbet af kurset, som der gives feedback på. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|