| Læringsmål |
- Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til
problemløsningsprocessen
- Vurdere og prioritere relevante omverdensforhold på såvel
makro, meso som mikroplan
- Kortlægge virksomhedens forskellige strategiske
forretningsmuligheder under hensyntagen til virksomhedens
finansielle midler og øvrige kapaciteter
- Opstille og vælge strategier med henblik på optimering af
marketingindsatsen
- Vurdere om en foreslået løsning med de givne forudsætninger er
plausibel, herunder foretage en vurdering af usikkerhed og
risiko
- Vurdere og diskutere validitet, reliabilitet og virkefelt for
generaliseringer af konklusioner på foretagne
analyser
|
| Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Det er en forudsætning for at deltage i den afsluttende prøve, at
den studerende har fået godkendt en obligatorisk
godkendelsesaktivitet bestående af to dele - en mundtlig
præsentation og en opponering. Begge dele foregår i grupper.
Hvis den studerende ikke får godkendt hele den obligatoriske
aktivitet, skal der i stedet udarbejdes en rapport, som afleveres
til holdunderviseren for godkendelse.
|
| Prøve/delprøver |
|
Afsætningsøkonomi:
|
| Prøvens
ECTS |
7,5 |
| Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
| Antal personer i gruppen |
4-5 |
| Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
4-5 studerende i gruppen er max antal sider 20.
I særtilfælde, hvor der dispenseres fra gruppestørrelsen eller
frafald f.eks. ved udmeldelser, gælder det, at én studerende eller
en mindre gruppe på 2 eller 3 maksimalt har 15 sider til
rådighed. |
| Opgavetype |
Projektrapport |
| Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
| Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
| Eksamensperiode |
Sommer |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige projektrapport på grund af sygdom eller anden årsag,
skal den studerende udarbejde et projekt i en gruppe eller
individuelt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på
basis af denne projektrapport. Hvis den studerende udarbejder
projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang
på max 15 sider.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige
projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles
denne normalt på baggrund af genindlevering af den oprindelige
projektrapport. Den studerende kan dog vælge at indlevere en ny
individuel rapport på max 15 sider.
NB. Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er
identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt
produkt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen er baseret på en projektopgave, der er
udarbejdet i løbet af semesteret og afleveret indenfor en fastsat
tidsfrist.
Ved den mundtlige eksamen har den studerende mulighed for at
starte med 3-4 minutters diskussion af projektopgaven.
Diskussionen bør ikke være en opsummering af det skriftlige
produkt, men skal uddybe væsentlige konklusioner, diskutere
centrale spørgsmål, og/eller tilføje nye perspektiver til
opgaven.
Herefter følger en samtale om gruppeopgaven, hvor eksaminator
kan rejse spørgsmål vedr. selve opgaven såvel som mere generelle
spørgsmål inden for fagets pensum. Denne del varer 11-12 minutter,
mens den resterende tid går til votering og
feedback.
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Faget tilstræber:
- At give den studerende overblik, forståelse
samt teoretiske værktøjer og metoder til at identificere,
formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en
given virksomhed.
- At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens
handlingsparametre på både taktisk og
strategisk niveau.
- At give den studerende indsigt i handlingsparametres
anvendelsesmuligheder og begrænsninger i en konkret kontekst.
- At give den studerende særlige kompetencer til at organisere og
optimere virksomhedens marketingaktiviteter gennem eksempler og
cases fra praksis inden for konkrete projektområder.
Faget anlægger en markedsorienteret tilgang, som afspejles i
kursets forløb:
- Markedsanalyse
- Virksomhedens marketing-strategiske situation
- Strategi, målgrupper og positionering
- Værdiskabelse gennem marketingparametre
- Design, implementering og kontrol af en
marketingplan
Kurset træner den studerende i at forstå og anvende
marketing koncepter, modeller og teorier i analysen og vurderingen
af en given markedssituation eller –problematik. Der lægges vægt på
at det strategiske arbejde underbygges af grundig
teoriforståelse og analysearbejde af høj kvalitet, samt
at udviklingen og formuleringen af marketingstrategier og –planer
er velargumenteret og handlingsorienteret.
|
|
| Forskningsbaseret undervisning |
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Modeller
Forskningslignende aktiviteter
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion,
modelarbejde
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
| Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb
med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil
der forekomme gruppebaseret casearbejde med præsentationer
(øvelsesrække) samt læring via elektronisk
læringsplatform. |
| Feedback i undervisningen |
Kursets pædagogiske tilgang bygger på blended
learning, dvs. at der er en tæt sammenhæng mellem digitalt
læringsmateriale og on-campus forelæsninger, selvstændigt
projektanalyse og workshops, hvor den studerende i sociale
læringsfællesskaber kan diskutere, anvende og uddybe fagets stof.
Kurset indeholder desuden nogle obligatoriske gruppebaserede
afleveringsopgaver, der er relevante for indlæring af centralt og
eksamensrelevant stof, som skal sikre en synkronisering og
progression i de studerendes læring.
De studerende vil give og få feedback i forbindelse med deres
præsentationer og opponentaktiviteter i kursets workshops.
Der vil ligeledes blive givet feedback i forbindelse med den
afsluttende eksamen. Denne feedback er individuel og vil blive
givet i forbindelse med karaktergivningen. |
| Studenterarbejdstimer |
| Forberedelse til undervisning, incl. workshops |
100 timer |
| Tilstedeværelse/dialogundervisning/workshops |
36 timer |
| Udarbejdelse af gruppe-projektopgave |
50 timer |
| Eksamensforberedelse, inkl. eksamen |
20 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
-
Aaker, David A. & Christine Moorman: Strategic Market
Management. John Wiley & Sons, New York 2017, 11
edition (ISBN 978-1-119-44143-4).
-
Golder, P. N., Dekimpe, M. G., An, J. T., van Heerde,
H. J., Kim, D. S. U., & Alba, J. W. (2023). Learning from Data:
An Empirics-First Approach to Relevant Knowledge
Generation. Journal of Marketing, 87(3),
319-336.
-
Levitt, Theodore. (1960). Marketing Myopia. Harvard
Business Review, Jul/Aug60, Vol. 38 Issue 4, pp.
45-56.
-
Porter, Michael E. (2008).
The Five Competitive Forces That Shape Strategy.
Harvard Business Review, “HBR’s Must-Reads on Strategy,
pp.
-
Whittington, Regnér, Angwin, Johnson,
and Scholes (2020). Exploring Strategy. 12th
edition. Pearson Education Limited.
|