2025/2026 BA-BPROO2505U Metode og tværfagligt projekt
English Title | |
Methods and Interdisciplinary Project |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen er en fællesprøve med
Transformationsledelse. De syv første læringsmål relaterer til
dette kursus og de fire sidste til Transformationsledelse.
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
Den obligatoriske godkendelsesaktivitet i faget Transformationsledelse skal være godkendt inden eksamen i Transformationsledelse – Metode og Tværfagligt projekt. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset handler om at træne de studerende i at producere videnskabelig viden om projektledelsesrelevante problemstillinger og at arbejde systematisk med forsknings- og undersøgelsesmetoder, med særligt fokus på kvalitative metoder. Faget rummer træning i at formulere en problemstilling og designe en kvalitativ undersøgelse, som hjælper med at besvare den specifikke problemstilling. I faget indgår der et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojektet. For at lave 1. årsprojektet skal de studerende anvende kvalitative metoder til at samle data om et konkret projekt i en selvvalgt caseorganisation. I dataanalysen bruger gruppen teorier fra faget ”Transformationsledelse” samt fra et eller flere af følgende fag: Organisationsteori, Grundlæggende projektledelse eller Ledelse af teams og processer.
Undervisningen afvikles som en række workshops og sideløbende vejledning, der skal understøtte de studerendes projektarbejde. Workshops bruger i forskellige omfang peer-review feedback og for at stimulere metodiske diskussioner om hvordan man formulerer videnskabelige argumenter, skriver en videnskabelig opgave og udvikler et godt kvalitativt forskningsdesign. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget fokuserer på et skriftligt gruppeprojekt,
1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et selvvalgt
projekt. Hver gruppe får tildelt en vejleder til dette
projektforløb.
Faget indeholder desuden workshops om projektarbejde og kvalitative metoder. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback bliver primært givet i forbindelse med
vejledning og workshops.
Sproget i undervisningen kan veksle mellem svensk, dansk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ingemann, J. Holm., Kjeldsen, L., Nørup, I. & Rasmussen, S. (2022). Kvalitative undersøgelser i praksis. Viden om mennesker og samfund. (2. udgave.). Samfundslitteratur.
Plus et antal tekster i tilgængelige i kursets Canvasrum.
Anbefalet litteratur (ikke pensum, men gode opslagsbøger i processen) Rienecker, L. og P. Stray Jørgesen (2012). Den gode opgave. Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. 4. udgave. Samfundslitteratur.
Bitsch Olsen, P. og K. Pedersen (red.). Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog. 4. udgave. Samfundslitteratur |