2025/2026 DIP-D1FMO5008U Økonomisk teori og organisationsdesign
| English Title | |
| Organisational Economics | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår, Forår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for HD (1. del) 
         | 
    
| Uddannelse | Det erhvervsøkonomiske diplomstudium, 1.del | 
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 01-04-2025 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget skal den studerende
kunne: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
| 
         Kernen i faget ’Økonomisk teori og organisationsdesign’ omhandler virksomhedens organisationsdesign med afsæt i en eksplicit antagelse om et modsætningsforhold mellem virksomhedens og den ansattes nytte (det såkaldte agentproblem). Udbyttet af faget består i at den studerende - ved at kunne analysere agentproblemet - vil være i stand til at opstille en økonomisk, teoretisk funderet organisatorisk arkitektur bestående af tre koordinerede systemer; a) et system for uddelegering af beslutningsrettigheder, b) et system for måling af performance, samt c) et system for belønning/straf. 
 Indholdsmæssigt stifter de studerende gennem case-arbejde kendskab til bl.a. organisatoriske bæredygtigheds-overvejelser mhp. på konkret udfærdigelse af designvalg, der håndterer og brobygger mellem samfundsmæssige optimeringsudfordringer og entreprenante tiltag, der skal strukturere disse udfordringer. 
 Både teoretisk og gennem case-mæssige illustrationer fra pensum samt ved at inddrage de studerendes egne erfaringer diskuteres og håndteres centrale økonomiske begreber som konkurrence og organisatorisk effektivitet som forudsætning for deltagelse i samt løsning af samfundsmæssige udfordringer, som virksomhederne skal medvirke til at løse. Kurset håndterer ligeledes intraorganisatoriske, etiske problemstillinger og dilemmaer (f.eks. personlig integritet vs. individuel indkomst/bonus) og angiver konkrete handlingsanvisninger til håndtering af disse. 
 Pædagogisk er faget struktureret i 9 moduler. Disse består af en dialogbaseret forelæsning, case-baseret gruppearbejde og en afsluttende syntese. 
 Indhold: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||
| 
         CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter: 
        Forskningsbaseret viden 
        
 Forskningslignende aktiviteter 
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| De studerende modtager løbende feedback i forbindelse med undervisning. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
| 
         Pensum er både på engelsk og dansk. Lærebogen, cases og PP er pensum.  | 
    ||||||||||||||||||||||