English   Danish

2025/2026  DIP-D1FMV5026U  Strategisk Ledelseskommunikation

English Title
Strategic Management Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Uddannelse Det erhvervsøkonomiske diplomstudium, 1.del
Kursusansvarlig
  • Alex Klinge - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organisation
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 21-05-2025

Relevante links

Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende at:
  • Kunne forklare kommunikationens strategiske rolle i ledelse og udvikling af organisationer
  • Kunne redegøre for kommunikationsteoretiske begreber, der introduceres og diskuteres i løbet af kurset.
  • Kunne anvende kommunikationsteoretiske begreber der introduceres i løbet af kurset som for eksempel corporate branding, public relations, issues management, narrativer og sensemaking til at analysere, af hvorledes strategisk kommunikation indgår i faktisk ledelse og udvikling af en organisation.
  • Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til begrænsninger i fagets begreber, teorier og perspektiver.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Man behøver ikke at være leder for at deltage.
Prøve/delprøver
Strategisk ledelseskommunikation:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den studerende trækker et eksamensspørgsmål og får herefter tid til at forberede en kort redegørelse for de relevante teoretiske begreber og en perspektivering i forhold til praksis. Herefter diskuteres begreberne med eksaminatorerne.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

 

Kurset har fokus på, hvorledes professionel kommunikation praktiseres i vor tids organisationer, herunder hvorledes nye teknologier og digitalisering anvendes og påvirker, hvordan strategisk kommunikation indgår i ledelsespraksis. Kurset fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og online kommunikation.

 

Kurset er ikke et hands-on kommunikations- eller skrivekursus, men lægger vægt på de teoretiske begreber, der giver en grundlæggende indsigt i koblingen mellem organisationers interne og eksterne kommunikation og deres strategiske ledelse.

 

Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:

  • Grundlæggende introduktion til ledelse, strategi og kommunikationsteori
  • Hvordan tale bliver til handling
  • Public relations og issues management
  • Krisekommunikation
  • Medierelationer
  • Ledelseskommunikation
  • Narrativer og organisationsudvikling
  • Kommunikation og meningsskabelse
  • Digitalisering og sociale medier

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset afvikles som fremmødeundervisning med visse online elementer.

Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse analyseøvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende plenumdebat. Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret forståelse af teoretiske begreber og deres praktiske anvendelighed, herunder med inddragelse af de studerendes egne erfaringer.
Feedback i undervisningen
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback på case arbejde.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisning og eksamen 108 timer
Tilstedeværelse 30 timer
Eksamensaktiviteter 24 timer
Sidst opdateret den 21-05-2025