| Læringsmål |
Ved kursets afslutning forventes den studerende
at:
- Kunne forklare kommunikationens strategiske rolle i ledelse og
udvikling af organisationer
- Kunne redegøre for kommunikationsteoretiske begreber, der
introduceres og diskuteres i løbet af kurset.
- Kunne anvende kommunikationsteoretiske begreber der
introduceres i løbet af kurset som for eksempel corporate branding,
public relations, issues management, narrativer og sensemaking til
at analysere, af hvorledes strategisk kommunikation indgår i
faktisk ledelse og udvikling af en organisation.
- Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til
begrænsninger i fagets begreber, teorier og
perspektiver.
|
| Forudsætninger for at deltage i kurset |
| Man behøver ikke at være leder for at
deltage. |
| Prøve/delprøver |
|
Strategisk
ledelseskommunikation:
|
| Prøvens
ECTS |
5 |
| Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
| Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
| Eksamensperiode |
Sommer |
| Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende trækker et eksamensspørgsmål og får herefter tid
til at forberede en kort redegørelse for de relevante
teoretiske begreber og en perspektivering i forhold til praksis.
Herefter diskuteres begreberne med
eksaminatorerne.
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
|
Kurset har fokus på, hvorledes professionel kommunikation
praktiseres i vor tids organisationer, herunder hvorledes nye
teknologier og digitalisering anvendes og påvirker, hvordan
strategisk kommunikation indgår i ledelsespraksis.
Kurset fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis
inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og
online kommunikation.
Kurset er ikke et hands-on kommunikations- eller skrivekursus,
men lægger vægt på de teoretiske begreber, der giver en
grundlæggende indsigt i koblingen mellem organisationers interne og
eksterne kommunikation og deres strategiske ledelse.
Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:
- Grundlæggende introduktion til ledelse, strategi og
kommunikationsteori
- Hvordan tale bliver til handling
- Public relations og issues management
- Krisekommunikation
- Medierelationer
- Ledelseskommunikation
- Narrativer og organisationsudvikling
- Kommunikation og meningsskabelse
- Digitalisering og sociale medier
|
|
| Forskningsbaseret undervisning |
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion,
modelarbejde
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset afvikles som fremmødeundervisning med
visse online elementer.
Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse
analyseøvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende
plenumdebat. Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret
forståelse af teoretiske begreber og deres praktiske anvendelighed,
herunder med inddragelse af de studerendes egne
erfaringer. |
| Feedback i undervisningen |
| Der ydes som hovedregel kollektiv feedback på
case arbejde. |
| Studenterarbejdstimer |
| Forberedelse til undervisning og eksamen |
108 timer |
| Tilstedeværelse |
30 timer |
| Eksamensaktiviteter |
24 timer |
|