English   Danish

2025/2026  DIP-D1FMV5027U  Introduktion til ESG og ESG-rapportering

English Title
Introduction to ESG and ESG Reporting

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Uddannelse Det erhvervsøkonomiske diplomstudium, 1.del
Kursusansvarlig
  • Mia Kaspersen - Institut for Regnskab (RR)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Undervisningsformer
  • Online undervisning
Sidst opdateret den 05-03-2025

Relevante links

Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende at:
  • kunne forklare centrale begreber og rammer inden for ESG og ESG-rapportering
  • kunne identificere og beskrive nøgleelementer i en ESG-rapport
  • kunne identificere overordnede problemstillinger i forbindelse med ESG-rapportering
  • kunne deltage i grundlæggende drøftelser om ESG-rapportering i akademiske eller faglige sammenhænge
  • kunne strukturere og formulere en grundlæggende vurdering af en virksomheds ESG-præstation og -rapportering.
  • kunne analysere og diskutere, hvordan virksomheder kan navigere i de komplekse krav fra lovgivere, kunder og samfund
Prøve/delprøver
Introduktion til ESG og ESG-rapportering:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Lommeregner efter eget valg
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Canvas
  • Personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • IT-basispakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget introducerer de studerende til ESG og ESG-rapportering, der spiller en stadig større rolle for virksomheder i takt med skærpede krav fra stakeholders og lovgivere. Faget fokuserer på de grundlæggende begreber, lovgivningsmæssige krav og praktiske udfordringer i forbindelse med virksomheders arbejde med ESG og ESG-rapportering.

 

Faget er designet til at give en introduktion til ESG og ESG-rapporteringens centrale elementer og værktøjer med henblik på at opnå en indsigt i nogle vigtige koncepter og perspektiver, der er relevante for moderne virksomheder.

 

De studerende opnår grundlæggende viden om:

•    Hvordan ESG relaterer sig til virksomhedens interessenter og bredere

     samfundsansvar.
•    Hvad ESG er, og hvordan det spiller en rolle i virksomheders virke.
•    De vigtigste regler og anbefalinger for ESG-rapportering, herunder kendskab til 

     relevante lovgivninger og standarder.
•    Centrale udfordringer og muligheder i forbindelse med ESG og ESG-rapportering.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil bestå at et mix af forelæsninger og case/opgavearbejde i grupper.
Feedback i undervisningen
Feedback gives løbende i undervisningen i forbindelse med:
1) gennemgang af cases/opgaver
2) løbende diskussion af fagets emner, hvor de studerende kan afprøve deres viden og spørge uddybende ind til emner, hvor der måtte være tvivl om forståelsen heraf.

Den studerendes aktive deltagelse i undervisningen er essentiel i forhold til udviklingen af den studerendes evner vedrørende samarbejde og feedback i diskussionssammenhænge. For at stimulere et interaktivt læringsmiljø vil undervisningen ikke blive optaget.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisning og eksamen 108 timer
Tilstedeværelse 30 timer
Eksamensaktivitet 4 timer
Sidst opdateret den 05-03-2025