2025/2026 KAN-CCMAV3000U Intern revision
| English Title | |
| Internal auditing |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Max. antal deltagere | 70 |
| Studienævn |
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse
|
| Uddannelse | Kandidatuddannelsen i revision |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Faglærere: Birgitte R. Svenningsen og Dan L. Otzen. | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 04-08-2025 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||
Efter at have deltaget i undervisningen skal den
studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||
| Faget forudsætter viden på niveau med Revision 1 på cand.merc.aud. | ||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der er tre individuelle godkendelsesopgaver på faget, hvoraf en skal være bestået før studenten kan indstilles til eksamen. |
||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
|
Kravene til integriteten i virksomhedernes adfærd og rapportering fra både eksterne og interne interessenter bliver stadigt større. Det traditionelle område knyttet til den finansielle/regnskabsmæssige rapportering bliver i stigende grad suppleret med krav omkring f.eks. ESG-rapportering og sikring af overholdelse af gældende lovgivning (Compliance).
For den eksterne revision indebærer dette en væsentlig udvidelse af de potentielle områder som interessenter forventer en uafhængig vurdering af, og/eller hvor virksomhederne forventer at kunne få kvalificeret bistand. Samtidig betyder det også at flere virksomheder vil have nytte af at have en egentlig intern revision, og for eksisterende interne revisionsafdelinger udvides potentialet for værdiskabelse betragteligt i disse år.
Fagets formål er at give den studerende en uddybende forståelse for intern revisions rolle og udførelse i private og offentlige virksomheder. Hovedfokus er på den interne revision men inddrager samtidig de mulige konsekvenser for den eksterne revision samt samarbejdet mellem disse to uafhængige assurancefunktioner.
Faget indeholder følgende hovedelementer:
|
||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
| Faget kører som blended learning, hvor den traditionelle undervisning i vid udstrækning er erstattet med videolektioner, godkendelsesopgaver og multiple choice spørgsmål. Gennemgang af udvalgte emner, godkendelsesopgaver og spørgetimer vil dog stadig ske ved tilstedeundervisning. Den studerende skal være indstillet på selvstændigt at følge undervisningen i det tempo, der forudsættes i lektionsplanen. Lektioner på engelsk vil kunne forekomme. | ||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
| Skriftlig feedback på multiple choice opgaver. Skriftlig og/eller mundtlig feedback på hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||
|
Anderson et al (2017) Internal Auditing: Assurance and Advisory
Services, 5th Edition, The Institute of Internal Auditors Research
Foundation.
|
||||||||||||||||||||