English   Danish

2025/2026  KAN-CKOMV2502U  Interpersonel kommunikation i erhvervslivet: Bliv hørt (og hør selv efter)

English Title
Interpersonal Communication for Business

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Teknologi og digitalisering
Kursusansvarlig
  • Esben Kjær - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Om underviseren:

Esben Kjær er cand.scient.pol. (KU) og MA i journalistik (New York University). Selvstændig journalist, forfatter, foredragsholder og kommunikationsrådgiver. Tidligere personlig rådgiver for generalsekretæren i Dansk Flygtningehjælp, USA-korrespondent for Berlingske, erhvervsredaktør for Politiken og radiovært på P1-programmerne Orientering, P1 Debat og Bagklog, fuldmægtig i Finansministeriet og stagiaire i EU-kommissionen (DG V), Bruxelles. Nuværende underviser på CBS i to fag om mediehåndtering. Tidligere ekstern lektor i diverse kommunikationsfag på DIS og KU og medie- og kommunikationstræner i en lang række sammenhænge.
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 14-02-2025

Relevante links

Læringsmål
Kurset fokuserer på implikationerne for kommunikation og (selv)præsentation i praksis. Det betyder, at teknikker for kommunikation og (selv)præsentation øves frem for en mere teoretisk analyse af mekanismerne bag, selv om teorierne som forståelsesramme selvfølgelig også berøres.
  • Anvende og analysere ud fra centrale teorier for interpersonel kommunikation
  • Udvikle effektive skriftlige, verbale og ikke-verbale kommunikatonsteknikker
  • Mestre aktiv lytning som forudsætning for effektiv kommunikation
  • Udvælge og formulere kommunikationsstrategier til forskellige målgrupper
  • Analysere dynamikkerne og facilitere processerne i møder og gruppearbejde, herunder konflikthåndtering
  • Gennemskue forskellene i andre kulturers måder at kommunikere på og tilpasse din egen hertil
  • Reflektere kritisk over din egen kommunikationsstil, dens effekt og hvordan den kan optimeres
Prøve/delprøver
Interpersonel kommunikation i erhvervslivet: Bliv hørt (og hør selv efter):
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Fremlæggelse(r), Opgave(r)
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Efterår og Efterår
Syge-/omprøve Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Omfang af skriftligt produkt: Max. 3 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Beskrivelse af aktiviteter
Fremlæggelse(r): Forbered og hold en motiverende tale med fokus på både verbal og non-verbal kommunikation - og redegør efterfølgende for, hvordan du har inddraget din teoretiske viden fra undervisningen om effektiv mundtlig kommunikation.
Opgave(r): - Analysér og evaluér et stykke selvvalgt skriftlig kommunikation og vurdér mål og midler i forhold til den valgte målgruppe
- Skriv en effektiv salgspitch og reflekter kritisk over din valgte kommunikationsstil ift. målgruppen  
- Producér et engagerende LinkedIn-opslag og evaluér dets midler og effekt ift kommunkationsteoretiske greb og viden fra faget om effektiv SoMe-kommunikation..
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus lærer dig teori og praksis om at kommunikere med andre – med praksisorienteret fokus på effektive strategier og teknikker til at brænde igennem med sin kommunikation i forretningsverden.

 

Nedenunder alt, hvad vi foretager os i virksomhederne og på arbejdspladserne, ligger vores evne til at kommunikere med andre – at forstå og blive forstået. Dette er en evne, du kan lære, og som du kan træne. Og jo mere, du gør det, jo større er sandsynligheden for, at dine ideer er dem, der bliver lyttet til, og at du samtidig bringer det bedste frem i andre gennem din lytning. Samtidig lærer du at gennemskue kommunikationens – ofte uudtalte - rolle i processerne på arbejdspladsen og hvordan du kan navigere i det. Kurset handler med andre ord om at lære og træne grundfærdigheder, der er helt afgørende at mestre i stort set alle sammenhænge.

 

Kurset introducerer dig til en række teorier om forskellige aspekter af interpersonel kommunikation. Men fokus er på praksis, og der bliver rig lejlighed til at træne de lærte færdigheder – for at lære god kommunikation er lidt som at lære at køre på cykel: Andre kan godt forklare dig, hvordan man gør, men du lærer det først rigtigt, når du sidder på cyklen.

 

Lektioner (nogle skal muligvis strække sig over flere gange)

 

Kommunikationsteori: Hvad er grundreglerne for kommunikation?

Verbal kommunikation: De ord, du bruger, og den effekt, det har

Nonverbal kommunikation: Det, du faktisk siger, er kun en mindre del af din kommunikation

Lær at lytte: Dygtige talere er også dygtige til at lytte

Kultur og kommunikation: Kommunikér med blik for, hvordan ting lander anderledes i andre kulturer

Gruppekommunikation: Grupedynamikker og strategier

Lederkommunikation: Når ledere taler, bliver der lyttet på en anden måde

Kommunikation i forhandlinger: Teknikker til effektive forhandlingsprocesser

Møder og videomøder: Alle skal høres, men nogle skal styre

Konflikthåndtering: Strategier til at tale sig ud af konflikter og kriser

Overtalelse: Overbevisende argumenter handler ofte mere om psykologi end fornuft

SoMe og AI: Hvordan kan man (ikke) bruge disse værktøjer i sin egen kommunikation

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er tænkt som en blanding af forelæsninger, diskussioner og øvelser. Formen er praksisnær og involverende.
Feedback i undervisningen
De studerende får mundtlig feedback på øvelser og skriftlig feedback på skriftlige fremlæggelser.
Studenterarbejdstimer
xx 106 timer
yy 100 timer
Foreløbig litteratur

Grundbog:

Ronald B. Adler & George Rodman: Understanding Human Communication, Oxford University Press 2023

 

Desuden uddrag fra følgende bøger:

 

Robert B. Cialdini: Influence: The Psychology of Persuasion, Harper Collins 2021

Andy Molinsky: ”Global Dexterity: How to Adapt Your Behavior Across Cultures Without Losing Yourself in the Process", Harvard Business Review Press 2013

Michael Port :”Steal the Show: From Speeches to Job Interviews to Deal-Closing Pitches" Houghton Miflin Harcourt 2015

Anders Stahlschmidt: Lyt mens du taler, Akademisk Forlag 2015

Camilla Stemann: Like, kommentér, del – sådan bruger du sociale medier professionelt og autentisk, Turbine 2024

Douglas Stone, Bruce Patton, and Sheila Heen: "Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most" Penguin 2023

Sidst opdateret den 14-02-2025