2025/2026 KAN-CKOMV2502U Interpersonel kommunikation i erhvervslivet: Bliv hørt (og hør selv efter)
English Title | |
Interpersonal Communication for Business |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Teknologi og
digitalisering
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Om underviseren:
Esben Kjær er cand.scient.pol. (KU) og MA i journalistik (New York University). Selvstændig journalist, forfatter, foredragsholder og kommunikationsrådgiver. Tidligere personlig rådgiver for generalsekretæren i Dansk Flygtningehjælp, USA-korrespondent for Berlingske, erhvervsredaktør for Politiken og radiovært på P1-programmerne Orientering, P1 Debat og Bagklog, fuldmægtig i Finansministeriet og stagiaire i EU-kommissionen (DG V), Bruxelles. Nuværende underviser på CBS i to fag om mediehåndtering. Tidligere ekstern lektor i diverse kommunikationsfag på DIS og KU og medie- og kommunikationstræner i en lang række sammenhænge. |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-04-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset fokuserer på implikationerne for
kommunikation og (selv)præsentation i praksis. Det betyder, at
teknikker for kommunikation og (selv)præsentation øves frem for en
mere teoretisk analyse af mekanismerne bag, selv om teorierne som
forståelsesramme selvfølgelig også berøres.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af aktiviteter | ||||||||||||||||||||||||||||
Kombination af
opgave og fremlæggelse: I stedet for eksamen vil der være ni
små og ikke-tidskrævende fremlæggelser og/eller opgaver undervejs i
undervisningen. Heraf skal de otte gennemføres tilfredsstillende
for at bestå kurset. Nogle kan laves som hjemmearbejde, andre vil
kunne afvikles under undervisningen. Eksempler på skriftlige
opgaver og mundtlige fremlæggelser er:
Forbered og hold en motiverende tale, som du optager på video til lærerens vurdering - med fokus på klar kommunikation. Redegør efterfølgende for, hvordan du har inddraget din viden om effektiv mundtlig kommunikation. - Fremfør en helt kort, effektiv salgspitch baseret på principperne for overtalelse og reflekter kritisk over din valgte kommunikationsstil ift. målgruppen - Lav en sammenligning af en SoMe-post skrevet af dig selv og en, der er genereret af AI. Analyser forskelle i tone, troværdighed, og effekt. - Lav en kort analyse af et tænkt konfliktsecenarie med fokus på, hvordan man verbalt kan de-eskalere situationen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Dette kursus lærer dig teori og praksis om at kommunikere med andre – med praksisorienteret fokus på effektive strategier og teknikker til at brænde igennem med sin kommunikation i forretningsverden.
Nedenunder alt, hvad vi foretager os i virksomhederne og på arbejdspladserne, ligger vores evne til at kommunikere med andre – at forstå og blive forstået. Succes i erhvervslivet handler med andre ord i meget høj grad om din evne til at kommunikere. Dette er en evne, du kan lære, og som du kan træne. Og jo mere, du gør det, jo større er sandsynligheden for, at dine ideer er dem, der bliver lyttet til, og at du samtidig bringer det bedste frem i andre gennem din lytning. Samtidig lærer du at gennemskue kommunikationens – ofte uudtalte - rolle i processerne på arbejdspladsen, og hvordan du kan navigere i det. Kurset handler med andre ord om at lære og træne grundfærdigheder, der er helt afgørende at mestre i stort set alle sammenhænge.
Kurset introducerer dig til en række teorier om forskellige aspekter af interpersonel kommunikation. Men fokus er på praksis, og der bliver rig lejlighed til at træne de lærte færdigheder – for at lære god kommunikation er lidt som at lære at køre på cykel: Andre kan godt forklare dig, hvordan man gør, men du lærer det først rigtigt, når du sidder på cyklen.
Lektioner (nogle skal muligvis strække sig over flere gange)
Kommunikationsteori: Hvad er grundreglerne for kommunikation? Verbal kommunikation: De ord, du bruger, og den effekt, det har Nonverbal kommunikation: Det, du faktisk siger, er kun en mindre del af din kommunikation Lær at lytte: Dygtige talere er også dygtige til at lytte Kultur og kommunikation: Kommunikér med blik for, hvordan ting lander anderledes i andre kulturer Gruppekommunikation: Grupedynamikker og strategier Lederkommunikation: Når ledere taler, bliver der lyttet på en anden måde Kommunikation i forhandlinger: Teknikker til effektive forhandlingsprocesser Møder og videomøder: Alle skal høres, men nogle skal styre Konflikthåndtering: Strategier til at tale sig ud af konflikter og kriser Overtalelse: Overbevisende argumenter handler ofte mere om psykologi end fornuft SoMe og AI: Hvordan kan man (ikke) bruge disse værktøjer i sin egen kommunikation
Eksamensformen er "aktiv undervisningsdeltagelse". Det betyder, at du ikke som normalt skal til eksamen efter kursusforløbet. Til gengæld skal du aflevere en række produkter af tilfredsstillende kvalitet undervejs i undervisningen, som vurderes til bestået/ikke bestået - og som også er den karakter, du modtager efter at have gennemført kurset.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er tænkt som en blanding af forelæsninger, diskussioner og øvelser. Formen er praksisnær og involverende. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får mundtlig feedback på øvelser og skriftlig feedback på skriftlige fremlæggelser. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundbog: Ronald B. Adler & George Rodman: Understanding Human Communication, Oxford University Press 2023
Desuden uddrag fra følgende bøger:
Robert B. Cialdini: Influence: The Psychology of Persuasion, Harper Collins 2021 Andy Molinsky: ”Global Dexterity: How to Adapt Your Behavior Across Cultures Without Losing Yourself in the Process", Harvard Business Review Press 2013 Michael Port :”Steal the Show: From Speeches to Job Interviews to Deal-Closing Pitches" Houghton Miflin Harcourt 2015 Anders Stahlschmidt: Lyt mens du taler, Akademisk Forlag 2015 Camilla Stemann: Like, kommentér, del – sådan bruger du sociale medier professionelt og autentisk, Turbine 2024 Douglas Stone, Bruce Patton, and Sheila Heen: "Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most" Penguin 2023 |