English   Danish

2025/2026  KAN-CMIAV1006U  Styring af relationelle kontrakter

English Title
Managing relational contracts

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7.5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Markeder og innovation
Kursusansvarlig
  • Henrik Lando - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Henrik Lando - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Innovation/Innovation
  • Strategi/Strategy
  • Supply chain management og logistik/Supply chain management and logistics
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 12/02/2025

Relevante links

Læringsmål
Kurset gør det muligt for den studerende at
  • Sikre optimale incitamenter og risikofordelinger
  • Skabe en en strategi for tæt kontraktligt samarbejde med nøglepartnere
  • Bruge information, der genereres digitalt gennem kontrakter, til at styre kontrakter både relationelt og formelt
  • Tilrettelægge konfliktløsningsmekanismer og samarbejdsudvalg
Forudsætninger for at deltage i kurset
Kurset kræver en grundlæggende forståelse af økonomi, som opnås gennem bachelorprogrammer på CBS (eller lignende programmer).


Kurset kræver forståelse af elementær økonomisk teori, som opnås gennem bachelorprogrammer på CBS (eller lignende programmer).
Prøve/delprøver
Styring af rationelle kontrakter:
Prøvens ECTS 7.5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den studerende trækker et spørgsmål inden for et af de læringsmål, der er blevet kommunikeret ved kursets start. Under den tyve minutters forberedelse forbereder den studerende et svar på spørgsmålet. Eksamen adresserer først læringsmålet, hvorefter samtalen kan dreje sig om nogle af de andre læringsmål.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Virksomheder er ofte afhængige af kontrakter, der trives på stærke relationer. Dette er særligt vigtigt, når et samarbejde indebærer et behov for innovation eller når nøglefunktioner outsources. I disse scenarier er det afgørende aktivt at styre relationelle kontrakter. Disse kontrakter fordeler ikke kun risiko og etablerer incitamenter for samarbejde, men skaber også processer til at tilpasse forpligtelser til stadigt skiftende omstændigheder, herunder konfliktløsningsmekanismer.

Effektiv styring af relationelle kontrakter kræver en forståelse af både klassiske og adfærdsmæssige kontraktteorier. Sidstnævnte omfatter psykologiske faktorer som gensidighed og tillid. Dette kursus anvender teorierne på virkelige cases, hvor de studerende får til opgave at designe kontraktvilkår og vælge kontraktstyringsstrategier.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset vil indeholde en kombination af forelæsninger om teorier og casestudier samt problemløsningsaktiviteter i klassen. Studerende vil få til opgave, enten i grupper eller individuelt, at formulere kontraktvilkår eller foreslå en virksomheds kontraktstrategi baseret på virkelige scenarier. Abstrakte teorier vil blive illustreret gennem praktiske eksempler. Forelæsningerne vil tage form af interaktive dialoger, hvor målet er at motivere og engagere de studerende.
Feedback i undervisningen
Studerende vil modtage øjeblikkelig feedback under klassedialoger og problemløsningsaktiviteter. Denne tilgang sikrer, at de lærer både teorier og praksis ved at tackle konkrete problemer og modtage hurtig feedback på deres løsninger. Ligeledes vil projektledere fra Rambøll, som har meddesignet en afsluttende casestudie baseret på deres praksis, give feedback på de løsninger, som de studerende foreslår.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 30 timer
Studenterforberedelse 146 timer
Eksamensforberedelse 30 timer
Yderligere oplysninger

 

The course includes several of the Nordic Nine principles:

#1

The course provides a deep understanding of business practices by deepening the student's understanding of classic and modern contract theory 

#2

Sustainability can be achieved through contractual cooperation with suppliers which also involves ethical dimensions 

#3 

The course enables the student to strengthen a firm's competitive edge through cooperative contracting

Foreløbig litteratur

 

Bernstein L. & Peterson B: Managerial Contracting: A Preliminary Study, Journal of Legal Analysis, 2023. 

Doz, Y. L. (1987). Technology partnerships between larger and smaller firms: Some critical issues. International Studies of Management & Organization, 17(4), 31–57. 

Frydlinger, Hart and Vitasek: A new approach to 

contracts, Harvard Business Review, September/October, 2019.  

Lando, Henrik og Norden, Gunnar: Note om Coase-teoremet. Undervisningsnote.  

Lando, Henrik: How to allocate risk in a large construction project. Working paper,  p 5-48.   

Murnighan, J. K., Babcock, L., Thompson, L., & Pillutla, M. (1999). The information dilemma in negotiations: Effects of experience, incentives, and integrative potential. International Journal of Conflict Management, 10(4). p.  

Rabin M. (1993). Incorporating Fairness into Game Theory and Economics, The American Economic Review , Vol . 83 , No . 5 ( Dec ., 1993 ), pp . 1280-1284. 

 

Sidst opdateret den 12/02/2025