English   Danish

2025/2026  KAN-CSHRO2301U  HRM, Organisation og Ledelse

English Title
HRM, Organization and Leadership

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og mennesker
Kursusansvarlig
  • Johan Simonsen Abildgaard - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2025

Relevante links

Læringsmål
  • Have tilegnet sig bred viden om fagets ledelses- og organisationsteoretiske teorier og begreber, og kunne redegøre for disse og deres relevans for HRM
  • Være i stand til at kombinere og diskutere fagets teorier og begreber
  • Være i stand til at anvende fagets teorier og begreber i analyse af teoretiske og praktiske HRM problemstillinger
  • Kunne forholde sig refleksivt til de paradigmatiske forskelle i fagets teorier
  • Kunne forholde sig kritisk og refleksivt til egne og andres analyser indenfor faget
Prøve/delprøver
HRM, Organisation og Ledelse:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Der afsættes to uger til udarbejdelse af casebesvarelsen.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse for det ledelsesteorietiske og organisationsteoretiske fundament for HRM. Derudover søges at styrke evnen til at kombinere og forholde sig kritisk refleksivt til teorier om organisering og ledelse. Samspillet mellem HRM og organisationsteori skal lede til udbygning, underbygning samt udfordring af HRM i teori såvel som i praksis. Dette gøres ved at forholde de studerende til det teoretiske udgangspunkt inden for organisationsstudier, som forskellige HRM-tilgange og -modeller udspringer af og bygger videre på. Koblingen af HRM til ledelses og organisationsteori sætter de studerende i stand til kritisk at evaluere begge dele. Faget arbejder i det henseende både med supplerende og konkurrerende teorier inden for HRM og organisation. Faget bidrager således til de studerendes evne til at anvende relevante teorier seperat men også i kombination med henblik på at analysere teoretiske, empiriske og praktiske HRM-relaterede problemstillinger.

 

Evnen til at kombinere teorier skal bidrage til at øge de studerendes forståelse af HRM-praksis i en organisatorisk kontekst ved at skabe originale analyser, der kan udfordre praksis og dermed være med til at gøre de studerende til reflekterede, kritiske praktikere og forandringsagenter. Til det formål bliver de studerende præsenteret for en bred vifte af både funktionalistiske og konstruktivistiske teorier, der tilsammen sikrer en solidt forankret faglighed inden for de to teoriområder og deres samspil. Samtidig bibringer de forskellige teori til de studerende indsigt i videnskabsteori og metode. Eksempler på teoretiske emnefelter, som faget kan indeholde, er strukturteori, motivation, organisationskultur, identitet og følelser, mangfoldighedsledelse, normkritisk organisering, psykoanalytiske dynamikker, magt og politik samt en lang række organisatoriske fænomener såsom dumhed og kynisme, innovation og kreativitet, fleksibilitet osv.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningsformen er forelæsninger hvori der indgår interaktive elementer såsom casearbejde, refleksionsøvelser, gruppediskussioner og gæsteoplæg. Der anvendes også supplerende materiale som podcast til at understøtte læringen. videnskabsteoretiske grundlag for teorierne integreres løbende i faget så centrale argumenter, antagelser og præmisser præsenteres, som de bliver relevante undervejs i undervisningen. Udover dansk kan undervisningen foregå på engelsk, svensk og norsk.
Feedback i undervisningen
Feedback finder sted i flere etaper. Indledningsvis indgår underviser og studerende en læringskontrakt, der kommer til at ligge til grund for faciliteringen af midtvejsevaluering af faget og lade denne indgå som feedback til tilpasning af det videre forløb.

Der gives feedback løbende. For hver undervisningensgang er der som et fast element en spørgerunde, hvor de studerende har mulighed for at diskutere med underviser og på tværs af studerende. Derudover lægger faget op til feedback på en række øvelser, opgaver og cases, som de studerende får stillet, som faget skrider frem. Et eksempel kunne være at indrage erfaringer fra et deltidsjob eller en anden organisation, som de studerende er en del af, og som kan bruges til empirisk at eksemplificere en bestemt teori fra faget - eller måske illustrere dens begrænsning.

Underviser på faget tilbyder også feedback ved henvendelse fra studerende uden for undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Undervisningsrelaterede aktiviteter 160 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 46 timer
Foreløbig litteratur

Kompendie i form af litteratur, der er tilgængelig via CBS Bibliotek, og som der linkes til på Canvas.

Sidst opdateret den 30-06-2025