2025/2026 KAN-CSHRO2303U Labour Market Theory and Analysis
| English Title | |
| Labour Market Theory and Analysis |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Tredje quarter, Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og
mennesker
|
| Uddannelse | Kandidatuddannelsen i Human Resource Management |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 05-12-2025 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
HRM-praksis handler ikke kun om organisationens interne forhold, men også om dens placering i de bredere institutionelle og samfundsmæssige rammer, hvor arbejdsmarkedet og dets centrale aktører spiller en afgørende rolle. For at kunne lede medarbejdere effektivt må virksomheder forstå og navigere i forskellige arbejdsmarkedstrategier og de foranderlige, ofte komplekse udfordringer, som påvirker dem.
Kurset har til formål at udvide de studerendes viden om arbejdsmarkedsteori og arbejdsmarkedets institutioner samt at styrke deres analytiske kompetencer. De studerende skal kunne identificere og analysere virksomheders relationer til det bredere arbejdsmarked og dets skiftende dynamikker – og kunne koble denne indsigt til konkret HR-praksis.
Undervisningen er tilrettelagt over fire uger, som hver fokuserer på forskellige relevante tematikker:
Uge 1: Introduktion til arbejdsmarkedet, herunder grundlæggende definitioner, karakteristika og centrale aktører. Derudover en gennemgang af væsentlige teoretiske tilgange og begreber.
Uge 2: Virksomhedens perspektiv på arbejdsmarkedstrategier samt en gennemgang af de aktuelle tendenser, der påvirker disse strategier. Dette inkluderer demografiske udviklinger, immigration, ”Quiet Quitting”, nye ansættelsesformer, AI, automatisering og robotteknologi, geopolitisk usikkerhed samt den hastige udviklingstakt i Asien (”Shenzhen-speed”).
Uge 3: Nutidens og fremtidens HR i relation til arbejdsmarkedet. Fokus på, hvordan ændrede karrieremønstre og nye arbejdsmarkedsdynamikker påvirker HR-funktionen, samt hvordan HR kan tilpasse sin praksis.
Uge 4: Opsamling og eksamensforberedelse.
|
||||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen foregår som fysisk undervisning med forelæsninger, videoer og andre undervisningsværktøjer. De studerende opfordres til at arbejde i grupper om tre case-opgaver. Undervisningen og eksamen foregår på dansk. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Case-opgaverne giver de studerende mulighed for
løbende at teste deres forståelse af pensum. På baggrund af deres
besvarelser modtager de feedback ud fra en række
evalueringskriterier, der afspejler læringsmålene og understøtter
udviklingen af deres færdigheder samt forståelse af pensum.
Der gives desuden løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser, i form af både peer-feedback og underviser-feedback. |
||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Kompendium/kompendier med artikler/bogkapitler
Lærebog (tilgængelig hos CBS Academic Books):
Øvrig litteratur kan downloades via CBS Biblioteks artikel- og journaldatabaser (fx EBSCOHOST). |
||||||||||||||||||||||||