English   Danish

2025/2026  KAN-CSHRO2303U  Labour Market Theory and Analysis

English Title
Labour Market Theory and Analysis

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter, Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og mennesker
Uddannelse Kandidatuddannelsen i Human Resource Management
Kursusansvarlig
  • Marie Wengler - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Organisation/Organisation
  • Sociologi/Sociology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 05-12-2025

Relevante links

Læringsmål
  • At kunne redegøre for centrale aktører på arbejdsmarkedet og forstå deres indbyrdes relationer.
  • At kunne beskrive og begrunde valget af relevante begreber og teorier inden for pensum med henblik på at analysere bredere arbejdsmarkedstendenser samt konkrete HRM-problemstillinger.
Prøve/delprøver
Labour Market Theory and Analysis:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

HRM-praksis handler ikke kun om organisationens interne forhold, men også om dens placering i de bredere institutionelle og samfundsmæssige rammer, hvor arbejdsmarkedet og dets centrale aktører spiller en afgørende rolle. For at kunne lede medarbejdere effektivt må virksomheder forstå og navigere i forskellige arbejdsmarkedstrategier og de foranderlige, ofte komplekse udfordringer, som påvirker dem.

 

Kurset har til formål at udvide de studerendes viden om arbejdsmarkedsteori og arbejdsmarkedets institutioner samt at styrke deres analytiske kompetencer. De studerende skal kunne identificere og analysere virksomheders relationer til det bredere arbejdsmarked og dets skiftende dynamikker – og kunne koble denne indsigt til konkret HR-praksis.

 

Undervisningen er tilrettelagt over fire uger, som hver fokuserer på forskellige relevante tematikker:

 

Uge 1: Introduktion til arbejdsmarkedet, herunder grundlæggende definitioner, karakteristika og centrale aktører. Derudover en gennemgang af væsentlige teoretiske tilgange og begreber.

 

Uge 2: Virksomhedens perspektiv på arbejdsmarkedstrategier samt en gennemgang af de aktuelle tendenser, der påvirker disse strategier. Dette inkluderer demografiske udviklinger, immigration, ”Quiet Quitting”, nye ansættelsesformer, AI, automatisering og robotteknologi, geopolitisk usikkerhed samt den hastige udviklingstakt i Asien (”Shenzhen-speed”).

 

Uge 3: Nutidens og fremtidens HR i relation til arbejdsmarkedet. Fokus på, hvordan ændrede karrieremønstre og nye arbejdsmarkedsdynamikker påvirker HR-funktionen, samt hvordan HR kan tilpasse sin praksis. 

 

Uge 4: Opsamling og eksamensforberedelse. 

 

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen foregår som fysisk undervisning med forelæsninger, videoer og andre undervisningsværktøjer. De studerende opfordres til at arbejde i grupper om tre case-opgaver. Undervisningen og eksamen foregår på dansk.
Feedback i undervisningen
Case-opgaverne giver de studerende mulighed for løbende at teste deres forståelse af pensum. På baggrund af deres besvarelser modtager de feedback ud fra en række evalueringskriterier, der afspejler læringsmålene og understøtter udviklingen af deres færdigheder samt forståelse af pensum.

Der gives desuden løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser, i form af både peer-feedback og underviser-feedback.

Studenterarbejdstimer
Undervisningsrelaterede aktiviteter 160 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 46 timer
Foreløbig litteratur

Kompendium/kompendier med artikler/bogkapitler

 

Lærebog (tilgængelig hos CBS Academic Books):
Jensen, CS (2012). Arbejdsmarkedsrelationer i Danmark : fra konfliktbaseret konsensus til konsensusbaseret konflikt : industrial relations traditionen og de industrielle relationer i en dansk kontekst

 

Øvrig litteratur kan downloades via CBS Biblioteks artikel- og journaldatabaser (fx EBSCOHOST).

Sidst opdateret den 05-12-2025