English   Danish

2025/2026  MA-MMFUV2601U  Værdiskabende AI

English Title
Value-generating AI

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 6 ECTS
Type Valgfag
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævn
Studienævnet for Master i forretningsudvikling
Uddannelse Master i forretningsudvikling
Kursusansvarlig
  • Thomas Ritter - Institut for Strategi og Innovation (SI)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 25-11-2025

Relevante links

Læringsmål
  • Være i stand til at sammenligne, kombinere og tilpasse forskellige værktøjer og teorier fra faget;
  • Bruge tilpassede værktøjer og teorier til analyse af konkrete forretningsudviklingscases og dermed anvende værktøjer og modeller i en organisation;
  • Komme med ledelsesmæssige konklusioner på basis af analysen og argumentere for, hvorfor den konklusion er relevant for den specifikke organisation og situation.
Prøve/delprøver
Værdiskabende AI:
Prøvens ECTS 6
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Vinter
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave: Opgaven stilles i undervisningen
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

 

AI er ikke længere kun for it-eksperter og enthusiaster – det er en strategisk ressource, der kan skabe reel værdi i organisationer. Derfor at AI nu et vigtigt emne for alle der sidder med forretningsudvikling. På dette kursus får du en grundlæggende forståelse for, hvad AI er og hvordan den kan anvendes i praksis. Du lærer at identificere, hvor AI kan understøtte forretningsmål og hvordan du vurderer potentialet ifm konkrete initiativer.

Kurset klæder dig på til at drive AI-projekter med organisatorisk gennemslagskraft. Du får indsigt i, hvordan AI forankres i organisationen og hvordan du håndterer de forandringer, teknologien medfører – både kulturelt og strukturelt. Samtidig ser vi fremad og diskuterer de etiske, strategiske og kompetencemæssige spørgsmål, som AI rejser.

Kurset er for dig, der vil forstå AI i en forretningsmæssig kontekst – og være med til at omsætte potentiale til praksis.

 

Kurset er opdelt i fire emner:

  • AI fundamentet giver redskaber til definition og forståelse af, hvad AI er.
  • AI formål leverer indsigt i analyser vedr. værdiskabelse af AI: hvorfor skal en organisation bruge AI – hvad kommer der ud af AI investeringer?
  • AI forandring giver konkrete værktøjer til at forstå og drive organisatoriske forandringer – hvordan kommer AI ind i organisationens hverdag?
  • AI fremtid perspektiverer, hvordan AI vil udvikle sig og hvordan organisationer og samfundet vil udvikle sig med AI.
Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Aktiviteter der bidrager til nye eller eksisterende forskningsprojekter
Beskrivelse af undervisningsformer
Efter undervisning i modeller og teorier anvender deltagerne modellerne i grupper – efterfulgt af plenumdiskussioner og refleksioner.
Feedback i undervisningen
Feedback i løbet af undervisningen ville være muligt.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse og eksamen 118 timer
Undervisning 32 timer
Sidst opdateret den 25-11-2025