| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Reflektere over og illustrere den personlige læring og
kompetencetilvækst med afsæt i egen udviklingsambition.
- Forklare hvordan teoretiske begreber og anden litteratur
relateret til uddannelsens temaer åbner nye mulighedsrum for
praksis.
- Eksplicitere hvordan uddannelsens brug af pædagogiske redskaber
har påvirket egen ledelsesudvikling og den organisation hvori
ledelse udøves.
- Diskutere hvordan en øget forståelse af kontekst og relationer
påvirker udøvelsen af ledelse og dens organisatoriske
effekter.
- Relatere implikationerne af egen læring og generalisering af
egne erfaringer til andre organisatoriske situationer og
kontekster.
|
| Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Masterprojekt med tilhørende litteraturliste som indeholder
minimum 1000 sider relevante referencer i forhold til semesteret og
det forudgående uddannelsesforløb, samt udvalgte temaer.
Hovedbestanddelen af referencerne er på internationalt
videnskabeligt niveau.
|
| Prøve/delprøver |
|
Masterprojekt:
|
| Prøvens
ECTS |
15 |
| Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
Masterprojekt med tilhørende litteraturliste som
indeholder minimum 1000 sider relevante referencer i forhold til
semesteret og det forudgående uddannelsesforløb, samt udvalgte
temaer. Hovedbestanddelen af referencerne er på internationalt
videnskabeligt niveau. |
| Opgavetype |
Masterprojekt |
| Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
| Eksamensperiode |
Vinter |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
Der afholdes ordinær prøve i november/december og syge-/omprøve i
januar/februar. Syge-/omprøve afholdes som en mundtlig individuel
prøve i det samme masterprojekt med forbedringer eller tillæg til
det masterprojekt, der er bedømt ved den ordinære
prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Studiets afsluttende arbejde med masterprojektet skal betragtes
som en konsistent videreførelse og uddybning af arbejdet gennem
hele studieforløbet. Masterprojektet skal indeholde en refleksion
over den personlige og professionelle kompetencetilvækst gennem det
toårige uddannelsesforløb. Det skriftlige masterprojekt skal
desuden vise den studerendes evne til selvstændigt at beskrive,
analysere og bearbejde en kompleks og personlig læreproces,
relateret til den studerendes ledelsesudvikling gennem
studieforløbet.
Prøven har form af en individuel mundtlig eksamination med
udgangspunkt i en skriftlig afhandling med et omfang på max. 50
normalsider, en udarbejdet litteraturliste og den studerendes
udviklingsambition. Prøven er med ekstern censur og bedømmelsen er
en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. Alle hjælpemidler er tilladt. Der er afsat i
alt 1 time til den studerendes oplæg, eksamination, samt votering.
Afhandlingen skal indeholde et resumé (max. 1. normalside)
udfærdiget på engelsk. Der gives karakterer efter 7-trinsskalaen.
Masterprojektet skal have en tilknyttet litteraturliste med
relevante værker, der understøtter og perspektiverer den
studerendes læringspunkter set i forhold til studiets temaer og
teorier. Litteraturlisten skal godkendes i forbindelse med prøven.
Litteraturlisten skal omfatte tekster svarende til minimum 1.000
normalsider, hvoraf hovedbestanddelen skal være på internationalt
videnskabeligt niveau. Der må ikke indgå hele bøger i
litteraturlisten.
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
4. semester:
Masterprojekt
- Ledelsesfilosofi
- Masterclass
- Afsluttende eksamen pba masterprojekt,
litteraturliste og personlig
udviklingsambition
|
| Forskningsbaseret undervisning |
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Ny teori
Forskningslignende aktiviteter
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Peer review inklusiv Peer-to-peer
- Aktiviteter der bidrager til nye eller eksisterende
forskningsprojekter
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
| Beskrivelse af undervisningsformer |
| Se studieordning §8, stk. 1, 2 og 3 |
| Feedback i undervisningen |
| Mundtlig dialog og flervejs
kommunikation |
| Studenterarbejdstimer |
| Masterclass |
21 timer |
| Undervisning |
21 timer |
| Eksamen |
1 timer |
| Forberedelse |
370 timer |
|