2025/2026 MA-MMPGO2601U Ledelse i kontekst
English Title | |
Leadership in Context |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Uddannelse | Master i Offentlig Ledelse |
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-10-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget Ledelse i kontekst er at udvikle deltagernes forståelse af den organisatoriske og styringsmæssige kontekst for deres ledelse og hvordan deres personlige ledelsespraksis udfolder sig i samspillet mellem dem selv og denne kontekst. Ledelse i kontekst kvalificerer deltagernes evne til at forstå sig selv og handle hensigtsmæssigt i forhold til komplekse organisationer i en kompleks styringsvirkelighed. Derudover sigter Ledelse i kontekst mod at styrke deltagernes metode- og analyseforståelse med henblik på at analysere og eksperimentere med centrale udfordringer i egen ledelsespraksis. Ledelse i kontekst falder i to dele. I den første del er der fokus på konteksten, dvs. de organisatoriske og styringsmæssige rammer for ledelse. Deltagerne vil arbejde med et selvvalgt ledelsesproblem, et arbejde der kvalificeres gennem præsentationen af styrings- og organisationsteori. Faget belyser, hvordan specifikke ledelsesudfordringer bl.a. er skabt af (sam-)eksistensen af forskellige styringsmæssige og organisatoriske forventninger. Faget kvalificerer forståelsen af de dilemmaer, man støder på i sin ledelsespraksis og hvordan de kan håndteres bedst muligt. Den første del afsluttes med en obligatorisk opgave og en workshop, som danner bro til fagets del 2 ved at rejse spørgsmålet om, hvad det kræver af lederen selv at blive i stand til at håndtere sit ledelsesproblem. I fagets anden del er der fokus på den personlige ledelsespraksis. Omdrejningspunktet for denne anden del er arbejdet med en selvvalgt ledelsesmæssig udfordring. Dette arbejde er understøttet af en 1-1 udviklingssamtale med en underviser, praktiske ledelseseksperimenter, en skygningsøvelse af en medstuderende, evt. andre feltstudier og præsentationen og anvendelse af teoretiske begreber. Ledelse i kontekst resulterer i en samlet, analytisk refleksion over ledelsesudfordringen og potentielle handlemuligheder. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil bestå af oplæg, gruppebaserede refleksioner, skriftlige hjemmeopgaver, plenumdiskussioner og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med deres eget udviklingsprojektet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback og dialog med medstuderende på hold og i gruppe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|