English   Danish

2025/2026  MA-MMPGO2601U  Ledelse i kontekst

English Title
Leadership in Context

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 10 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
Uddannelse Master i Offentlig Ledelse
Kursusansvarlig
  • Frank Meier - Institut for Organisation (IOA)
  • Morten Knudsen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 08-10-2025

Relevante links

Læringsmål
  • • Den studerende kender og kan anvende centrale teoretiske begreber fra fagets pensum på cases eller egne data.
  • • Den studerende kan beskrive den organisatoriske kontekst for den valgte ledelsesudfordring, samt redegøre for, hvordan udfordringen både er en organisatorisk opgave og samtidigt er personligt udfordrende. Redegørelsen skal anvende fagets teori, begreber og metoder.
  • • Den studerende kan begrunde valg og design af et eller flere eksperimenter i den studerendes praksis samt redegøre for gennemførsel og dokumentation af disse.
  • • Den studerende kan analysere data fra ledelsesudviklingsprojektet og feltarbejdet (herunder skygnings-øvelsen) ud fra relevant teori fra fagets pensum.
  • • Den studerende kan reflektere over analysens konklusion og mulige implikationer for den studerendes ledelse og organisation - herunder overveje hvilke nye spørgsmål analysen rejser.
Prøve/delprøver
Ledelse i kontekst:
Prøvens ECTS 10
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Seminaropgave
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår og Efterår
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave: Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med faget Ledelse i kontekst er at udvikle deltagernes forståelse af den organisatoriske og styringsmæssige kontekst for deres ledelse og hvordan deres personlige ledelsespraksis udfolder sig i samspillet mellem dem selv og denne kontekst. Ledelse i kontekst kvalificerer deltagernes evne til at forstå sig selv og handle hensigtsmæssigt i forhold til komplekse organisationer i en kompleks styringsvirkelighed. Derudover sigter Ledelse i kontekst mod at styrke deltagernes metode- og analyseforståelse med henblik på at analysere og eksperimentere med centrale udfordringer i egen ledelsespraksis.

Ledelse i kontekst falder i to dele. I den første del er der fokus på konteksten, dvs. de organisatoriske og styringsmæssige rammer for ledelse. Deltagerne vil arbejde med et selvvalgt ledelsesproblem, et arbejde der kvalificeres gennem præsentationen af styrings- og organisationsteori. Faget belyser, hvordan specifikke ledelsesudfordringer bl.a. er skabt af (sam-)eksistensen af forskellige styringsmæssige og organisatoriske forventninger. Faget kvalificerer forståelsen af de dilemmaer, man støder på i sin ledelsespraksis og hvordan de kan håndteres bedst muligt. Den første del afsluttes med en obligatorisk opgave og en workshop, som danner bro til fagets del 2 ved at rejse spørgsmålet om, hvad det kræver af lederen selv at blive i stand til at håndtere sit ledelsesproblem.

I fagets anden del er der fokus på den personlige ledelsespraksis. Omdrejningspunktet for denne anden del er arbejdet med en selvvalgt ledelsesmæssig udfordring. Dette arbejde er understøttet af en 1-1 udviklingssamtale med en underviser, praktiske ledelseseksperimenter, en skygningsøvelse af en medstuderende, evt. andre feltstudier og præsentationen og anvendelse af teoretiske begreber. Ledelse i kontekst resulterer i en samlet, analytisk refleksion over ledelsesudfordringen og potentielle handlemuligheder.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil bestå af oplæg, gruppebaserede refleksioner, skriftlige hjemmeopgaver, plenumdiskussioner og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med deres eget udviklingsprojektet.
Feedback i undervisningen
Mundtlig feedback og dialog med medstuderende på hold og i gruppe.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 80 timer
Forberedelse 192,5 timer
Workshop 2 timer
Eksamen 0,5 timer
Sidst opdateret den 08-10-2025