2024/2025 KAN-CPSYO2201U Organisatorisk kreativitet og innovation
English Title | |
Organizational creativity and innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at udvikle de studerendes (1)
forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til
kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer
og entreprenørskabsvirksomheder, (2) evne til kritisk at diskutere
og reflektere over dilemmaer og udfordringer i organisatorisk
kreativitet samt (3) at udvikle de studerendes evne til at lede
organisatorisk kreativitet og innovation. Den ’psykologiske
tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske
kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen,
individet, gruppen eller afdelingen. De studerende skal opnå
kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende
kreativitet i organisationer, anvende faglig viden og teoretiske
værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger til fremme
af kreativiteten og evaluere resultatet.
Ved prøven skal de studerende gennemføre en konkret empirisk analyse af en selvvalgt kompleks teoretisk problemstilling inden for fagets rammer, der kan belyses fra flere perspektiver. Relevant teori fra pensum skal inddrages. For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Faget har en obligatorisk aktivitet bestående af 5 workshop dage. Formålet med workshoppen er at træne de studerendes evner til at lede og gennemføre organisatoriske værdiskabelsesprocesser, herunder samskabelsesprocesser, og konstruktivt samarbejde med andre. Deltagelsen i workshop dagene er obligatorisk, og tilfredsstillende deltagelse vurderes udfra fuld tilstedeværelse og aktiv deltagelse i mindst 4 ud af de 5 dage. Hvis en studerende ikke er tilstede i dette omfang, så skal den studerende deltage i en individuel syge-omprøve for at kunne deltage i den afsluttende eksamen. Denne syge-omprøve vil bestå af selvstændig gennemførsel af samme øvelser som under workshop dagene, men hvor den studerende selv bliver ansvarlig for at finde personer til at gennemføre øvelserne. Ved besvarelsen af syge-omprøven skal den studerende indlevere en 5 sides rapport som beskriver de valgte og gennemførte metoder i detaljer og reflekterer over læringen i øvelserne (vurderes bestået/ikke-bestået). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget omhandler psykologisk baserede forklaringsmodeller for (ledelse af) kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer og iværksættervirksomheder. Herunder især områderne (1) den kreative person, (2) det kreative miljø/klima, (3) den kreative proces, (4) det kreative produkt og markedsforståelser. Disse tematikker suppleres af nyere diskussioner inden for kreativitets- og innovationsforskningen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af ’blended learning’,
hvilket vil sige en kombination af online undervisning og
undervisning med fysisk tilstedeværelse på CBS. Pædagogikken vil
være en kombination af teoretiske præsentationer af underviseren,
case-baserede diskussioner i grupper, eksperimenter og øvelser samt
workshop dage. I hovedparten af modulerne vil dagens tema blive
søgt behandlet både gennem teoretiske refleksioner og praktiske
elementer i håndteringen af kreativitet og innovation i grupper og
organisationer. Pædagogikken følger progressionen i faget ved at
starte med en overvægt af teoretisk forståelse leveret via online
forelæsninger, kombineret med klasserumsundervisning. Derefter
gennemføres intensive workshop dage i et Studio miljø for at træne
praksisfærdigheder og reflektere over disse. Hvorefter mere
dialogisk klasserums undervisning følger som skal fremme refleksion
over hvorledes organisatorisk kreativitet kan praktiseres
bæredygtigt igennem globale værdikæder, og under samfundsansvar for
eventuelle negative effekter af skabelsesprocessen.
De studerende arbejder i grupper på egne selvvalgte miniprojekter, og modtager vejledning derpå. Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 413 arbejdstimer på følgende vis: |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback sker i form af (1) gruppevejledning af 2
timers varighed per gruppe ifm. miniprojektudarbejdelse, (2)
dialogisk workshop baseret undervisning, (3) feedback på
problemformuering (på en problemformulerings-pitchdag), (4) office
hours, (5) feedback efter mundtlig eksamen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Se fuldt pensum, inkl. artikler, i lektionsplanen på CBS CANVAS.
Eksempler på pensumtekster:
Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: On doing what you love, and loving what you do. California Management Review, 40(1).
Berg, J. M., & Yu, A. (2021). Getting the picture too late: Handoffs and the effectiveness of idea implementation in creative work. Academy of Management Journal, 64(4), 1191-1212.
Lee, A., Legood, A., Hughes, D., Tian, A. W., Newman, A., & Knight, C. (2020). Leadership, creativity and innovation: a meta-analytic review. European Journal of Work and Organizational Psychology, 29(1), 1-35.
Perry-Smith, J. E., & Mannucci, P. V. (2017). From creativity to innovation: The social network drivers of the four phases of the idea journey. Academy of Management Review, 42(1), 53-79.
Reiter-Palmon, R., Wigert, B. & Vreede, T. de (2012). Team creativity and innovation: The effect of group composition, social processes, and cognition. In M. Mumford (ed.) Handbook of Organizational Creativity. London: Academic Press.
|