English   Danish

2024/2025  KAN-CPSYO2201U  Organisatorisk kreativitet og innovation

English Title
Organizational creativity and innovation

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
Kursusansvarlig
  • Bo Christensen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Innovation/Innovation
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 24-06-2024

Relevante links

Læringsmål
Fagets formål er at udvikle de studerendes (1) forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer og entreprenørskabsvirksomheder, (2) evne til kritisk at diskutere og reflektere over dilemmaer og udfordringer i organisatorisk kreativitet samt (3) at udvikle de studerendes evne til at lede organisatorisk kreativitet og innovation. Den ’psykologiske tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen, individet, gruppen eller afdelingen. De studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende kreativitet i organisationer, anvende faglig viden og teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet.

Ved prøven skal de studerende gennemføre en konkret empirisk analyse af en selvvalgt kompleks teoretisk problemstilling inden for fagets rammer, der kan belyses fra flere perspektiver. Relevant teori fra pensum skal inddrages.

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Identificere og beskrive en kompleks organisatorisk problemstilling med psykologisk relevans inden for områderne kreativitet, innovation og entreprenørskab
  • Begrunde valget af teori ved at udvise kendskab til, og beskrive deres placering i, kreativitetslitteraturen
  • Belyse den valgte problemstilling med anvendelse af empiri
  • Kontrastere, integrere, og sammenligne relevante teorier og begreber inden for problemstillingens område, samt beskrive deres styrker og svagheder
  • Diskutere og analysere problemstillingen og de indbyggede dilemmaer deri ud fra et psykologisk perspektiv
  • Opstille relevante kreativitetsfremmende løsninger i en organisatorisk kontekst, med kritisk refleksion over konsekvenser, begrænsninger, samt styrker og svagheder ved disse løsninger.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser mv.
Faget har en obligatorisk aktivitet bestående af 5 workshop dage. Formålet med workshoppen er at træne de studerendes evner til at lede og gennemføre organisatoriske værdiskabelsesprocesser, herunder samskabelsesprocesser, og konstruktivt samarbejde med andre. Deltagelsen i workshop dagene er obligatorisk, og tilfredsstillende deltagelse vurderes udfra fuld tilstedeværelse og aktiv deltagelse i mindst 4 ud af de 5 dage.
Hvis en studerende ikke er tilstede i dette omfang, så skal den studerende deltage i en individuel syge-omprøve for at kunne deltage i den afsluttende eksamen. Denne syge-omprøve vil bestå af selvstændig gennemførsel af samme øvelser som under workshop dagene, men hvor den studerende selv bliver ansvarlig for at finde personer til at gennemføre øvelserne. Ved besvarelsen af syge-omprøven skal den studerende indlevere en 5 sides rapport som beskriver de valgte og gennemførte metoder i detaljer og reflekterer over læringen i øvelserne (vurderes bestået/​ikke-bestået).
Prøve/delprøver
Organisatorisk kreativitet og innovation:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 4-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 25 sider
Hvis gruppen består af 1 person er kravet til opgavens omfang max.15 sider; ved 2-3 personer er kravet max. 20 sider; ved 4-5 personer er kravet max. 25 sider.
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen og indleveringen af det skriftlige miniprojekt til den ordinære eksamen, men været syg eller ikke bestået ved den mundtlige prøve, afvikles re-eksamen på baggrund af en genindlevering af det oprindelige miniprojekt.

Hvis ingen i en gruppe består ved den mundtlige prøve, afvikles re-eksamen dog på baggrund af en indlevering af et revideret miniprojekt. Revideringen bør tage udgangspunkt i den kritik, projektet har været genstand for ved den ordinære eksamen

Hvis en studerende er syg under miniprojektudarbejdelsen og ikke bidrager til det skriftlige produkt, må den studerende deltage i re-eksamen på baggrund af en indlevering af et nyt miniprojekt (15 sider).
Beskrivelse af eksamensforløbet

Før projektarbejdets start (og senest 1. november) skal de studerende skriftligt udarbejde og redegøre for en problemstilling og en problemformulering, der udspringer af vigtige temaer inddraget i undervisningen i faget ’Organisatorisk kreativitet og innovation’. Denne redegørelse skal være godkendt af den fagansvarlige for faget 'Organisatorisk kreativitet og innovation' før de studerende kan udarbejde projektet.
Hver gruppe får 2 timers vejledning undervejs i projektarbejdet.

 

Det er i udarbejdelsen af projektet tilladt at anvende GenAI på samme måde og med samme type kildehenvisning som ved CBS bachelor og specialeeksaminer (se CBS guidelines).  

 

Den gruppebaserede mundtlige eksamination foregår med udgangspunkt i det udarbejdede projekt, men med mulighed for at inddrage hele pensum. Hver eksaminand bedømmes på det skriftlige og den mundtlige præstation efter 7-trinsskalaen (helhedsbedømmelse).

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget omhandler psykologisk baserede forklaringsmodeller for (ledelse af) kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer og iværksættervirksomheder. Herunder især områderne (1) den kreative person, (2) det kreative miljø/klima, (3) den kreative proces, (4) det kreative produkt og markedsforståelser. Disse tematikker suppleres af nyere diskussioner inden for kreativitets- og innovationsforskningen. 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen tager form af ’blended learning’, hvilket vil sige en kombination af online undervisning og undervisning med fysisk tilstedeværelse på CBS. Pædagogikken vil være en kombination af teoretiske præsentationer af underviseren, case-baserede diskussioner i grupper, eksperimenter og øvelser samt workshop dage. I hovedparten af modulerne vil dagens tema blive søgt behandlet både gennem teoretiske refleksioner og praktiske elementer i håndteringen af kreativitet og innovation i grupper og organisationer. Pædagogikken følger progressionen i faget ved at starte med en overvægt af teoretisk forståelse leveret via online forelæsninger, kombineret med klasserumsundervisning. Derefter gennemføres intensive workshop dage i et Studio miljø for at træne praksisfærdigheder og reflektere over disse. Hvorefter mere dialogisk klasserums undervisning følger som skal fremme refleksion over hvorledes organisatorisk kreativitet kan praktiseres bæredygtigt igennem globale værdikæder, og under samfundsansvar for eventuelle negative effekter af skabelsesprocessen.
De studerende arbejder i grupper på egne selvvalgte miniprojekter, og modtager vejledning derpå.


Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 413 arbejdstimer på følgende vis:
Feedback i undervisningen
Feedback sker i form af (1) gruppevejledning af 2 timers varighed per gruppe ifm. miniprojektudarbejdelse, (2) dialogisk workshop baseret undervisning, (3) feedback på problemformuering (på en problemformulerings-pitchdag), (4) office hours, (5) feedback efter mundtlig eksamen.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger, klasserumsundervisning, 101 timer
Forberedelse (herunder læsning af pensum) 162 timer
Udarbejdelse af projekt og deltagelse i eksamen 150 timer
Foreløbig litteratur

Se fuldt pensum, inkl. artikler, i lektionsplanen på CBS CANVAS.

 

Eksempler på pensumtekster:

 

Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: On doing what you love, and loving what you do. California Management Review, 40(1).

 

Berg, J. M., & Yu, A. (2021). Getting the picture too late: Handoffs and the effectiveness of idea implementation in creative work. Academy of Management Journal, 64(4), 1191-1212.

 

Lee, A., Legood, A., Hughes, D., Tian, A. W., Newman, A., & Knight, C. (2020). Leadership, creativity and innovation: a meta-analytic review. European Journal of Work and Organizational Psychology, 29(1), 1-35.

 

Perry-Smith, J. E., & Mannucci, P. V. (2017). From creativity to innovation: The social network drivers of the four phases of the idea journey. Academy of Management Review, 42(1), 53-79.

 

Reiter-Palmon, R., Wigert, B. & Vreede, T. de (2012). Team creativity and innovation: The effect of group composition, social processes, and cognition. In M. Mumford (ed.) Handbook of Organizational Creativity. London: Academic Press.

 

Sidst opdateret den 24-06-2024