2024/2025 KAN-CSHRO1701U Performance Management
English Title | |
Performance Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette fag sætter fokus på den kerneopgave i HRM, der drejer sig om måling, evaluering og ledelse af performance i organisationer. Faget diskuterer, hvordan performance information bliver en helt central brik både i skabelse og løsning af organisationers koordinations og motivationsproblemer. Undervisningen har til formål at udvikle de studerendes kompetencer i forhold til analyse og design af en række centrale elementer i performance management systemer og processer. De omfatter spørgsmål om 1) hvad er organisatorisk performance?, 2) hvordan kan det måles og evalueres?, 3) hvorfor og hvordan skaber performance information organisatorisk værdi?, og 4) hvordan indgår denne information i design af belønningssystemer, feedback processer og organisationens strategiske styring?
Faget tager afsæt i en organisationsøkonomisk teoretisering af fagområdet, men udbygger gradvist en tværdisciplinær analyseramme, der trækker på både økonomiske, sociologiske og psykologiske perspektiver. Herigennem udvikles et begrebsapparat, der kan bruges til at forstå den ’hårde’ såvel som den ’bløde’ del af PM og samtænke forskellige former for målinger og evalueringer, der alle har central betydning for, hvordan performance management folder sig ud i organisationer. For eksempel drejer diskussionen om måling sig ikke kun om måling af resultater, men også om kvalitative vurderinger af adfærd. Belønning er heller ikke alene et spørgsmål om bonus, men kan lige så vel dreje sig om forfremmelse, social anerkendelse, omdømme og medarbejderens arbejdsglæde.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Dialogbaserede forelæsninger, studenterpræsentationer og diverse opgaver | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Løbende feedback og vurdering:
To feedback/vurderingsaktiviteter er tilknyttet faget: en mutiple choice og et essay. Formålet med disse aktiviteter er at give den studerende mulighed for at arbejde med fagets begreber og få konkret feedback på dette arbejde. Den studerende skal bestå minimum én af de to aktiviteter for at få mulighed for at gå op til den ordinære mundtlige eksamen. De to aktiviteter vurderes begge i henhold til bestået/ikke-bestået. Multiple choice - En individuel test i en række grundbegreber fra fagets første del. Testen bygger på 15 spørgsmål. Hvert spørgsmål besvares via en række på forhånd specificerede svarmuligheder, hvoraf kun det ene svar er korrekt. - Der gives kun point for rigtige svar og testen bestås hvis den studerende har minimum 7 rigtige besvarelser (7 point). - Feedback på testen: Den studerende modtager feedback på testen i Canvas. Feedbacken omfatter den studerendes svar samt hvor mange rigtige besvarelser den studerende har og herved også hvorvidt testen er bestået eller ej. Hertil kommer at svarende på spørgsmålene vil blive gennemgået i løbet af undervisningen. Essay’et - En skriftlig gruppeopgave på max 5 normalsider, som grupper på min 4 personer og max 6 personer skriver i fællesskab. Det anbefales at anvende studiekredsene. Opgaven er at skrive en tekst/et essay, som besvarer tre overordnede spørgsmål, der retter sig imod pensum fra både første og anden del af kurset - Spørgsmålene til essay’et stilles af underviser. - Feedback på opgaverne: Der kommer der svar på om grupperne har bestået eller ikke bestået deres opgave. Herudover gives et tilbud om, at grupperne kan komme til en mundtlig feedback session med underviseren. Underviseren vil fremhæve styrker og svagheder ved gruppens besvarelse. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Faget vil benytte sig af udvalgte kapitler fra anerkendte bogudgivelser indenfor feltet samt videnskabelige artikler (se venligst referencer nedenfor). Hertil vil en række teaching cases fra Harvard Business School Press blive brugt i undervisningen. Referencer: Roberts, J. (2009), The Modern Firm – Organizational design for Performance and Growth, Oxford University Press, selected chapters). Osterloh, M. & Frey, B. S. 2002, "Does pay for performance really motivate employees?," in Business Performance Measurement - Theory and practice, A. Neely, ed., Cambridge University Press, Cambridge. Friis, Hansen & Vamosi (2014). On the effectiveness of an incentive payment scheme: Exploring complementarities and substitution among elements of a management control system in a manufacturing firm, European Accounting Research Espeland, W.N. and Sauder, M. (2007) 'Rankings and reactivity: how public measures recreate social worlds', American Journal of Sociology 113(1): 1–40. Gagné, M. & Deci, E. L. (2005) Self-determination theory and work motivation, Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362 |