2024/2025 KAN-CSHRO2302U Ledelse af Bæredygtighed, Etik og Diversitet
English Title | |
Sustainability, Ethics and Diversity |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Det er en forudsætning for aflevering af projekt at case og problemformulering er godkendt indenfor den af kursusansvarlige fastsatte frist. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Sociale, økonomiske og miljømæssige uligheder er emner, der ligger højt på organisatoriske såvel som samfundsmæssige dagsordener. Dette fag sigter mod at give de studerende en dybdegående forståelse for bæredygtighed, etik og diversitet i organisationer med særlig fokus på deres specifikke rolle i forbindelse med HRM.
Kurset er bygget op omkring et projektorienteret forløb, hvor den første halvdel af kurset er fokuseret på at opbygge de studerendes faglige kompetence indenfor fagets teorier. Herefter arbejder de studerende under vejledning fra underviserteamet med konkrete cases, som undervisertemaet hjælper med at identificere og godkende. Anden halvdel af kurset bliver derfor fokuseret på case-diskussioner, virksomhedspræsentationer, dilemma-øvelser og andre indslag, som giver de studerende kompetencer i at anvende de tillærte faglige kompetencer i praksis.
For at udvikle de studerendes refleksive kompetencer, vil vi i sessionerne diskutere forskellige ledelsestilgange samt kritiske perspektiver på etik, diversitet, inklusion, organisatorisk og social ansvarlighed. Vi vil læse litteratur om bæredygtighed, etik og diversitet og deres relation til HRM fra forskellige perspektiver og sammenhænge. Ud fra denne viden vil de studerende blive i stand til at analysere diversitet og CSR -initiativer i case-organisationer og koble dem til HR-processer og -praksis. Desuden er kurset struktureret til at maksimere de studerendes deltagelse og engagement. I løbet af kurset vil de studerende blive bedt om at forberede præsentationer baseret på teori, cases og/eller aktuelle begivenheder i forbindelse med kursets tematikker. Der vil blive offentliggjort en liste over organisationer, der stiller sig til rådighed som case-organisationer, men de studerende vil også have mulighed for selv at identificere deres case-organisation. Det er dog et krav at der er koblet en case-organisation til projektet, hvori de studerende kan foretage en empirisk analyse. Valg af metode er dog valgfri.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget veksler mellem forelæsninger, øvelser, præsentationer, case-arbejde og vejledning af studenterprojekter. Starten af faget vil bære mest præg af forelæsning, øvelser og case-diskussioner, hvor den sidste del af faget vil fokusere på vejledning, studenterpræsentationer og diskussion af de studerendes valgte cases. For at sikre metodisk kvalitet, vil faget løbende inddrage metodiske fagblokke og diskussioner. Valg af case-organisation og formulering af foreløbig problemformulering godkendes af fagets undervisere til en fastlagt dato. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af de teoretiske fagblokke vil der være løbende feedback I form af øvelser og gruppediskussioner. I de resterende lektioner, vil tiden være dedikeret mere direkte feedback I form af vejledning på projekterne samt feedback på præsentationer af studenterprojekter. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|