English   Danish

2012/2013  KAN-CMP_VRKO  Risiko og krisehåndtering i organisationer

English Title
Rísk and Crisis Management in Organizations

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Placering Efterår
Ændringer i skema kan forekomme
Torsdag 13.30-16.05, uge 37-41, 43-48
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Max. antal deltagere 70
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
Kursusansvarlig
  • Camilla Sløk - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Medunderviser og ekstern lektor Lasse Peter Laursen, konsulent i Geelmuyden-Kiese
Administrativ kontakt: Karina Ravn Nielsen, LPF/MPP,
electives.lpf@cbs.dk, direkte tlf.: 3815 3782
Fagområde/Category
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value based management and CSR
  • Kommunikation/Communication
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
Sidst opdateret den 07-05-2012
Læringsmål
Faget giver den studerende
  • Kompetence til at håndtere en krise udfra gældende teorier indenfor faget
  • Teoretisk forståelse af, hvordan kriser kan opstå
  • Teoretisk forståelse af, hvordan kriser kan forebygges
  • Praktisk forståelse af, hvordan en organisation, efter en krise, kan kommunikere, også i forhold til den etiske dimension
  • Kompetence til at argumentere for valg af strategi i forb.m. krisehåndtering
Eksamen
Individuel 24 timers caseopgave:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode December/januar og Februar, medio januar
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 24 timer
De studerende får 24 timer til i en individuel skriftlig opgave at beskríve, ved hjælp af fagets teorier, hvordan de vil håndtere en fiktiv krise. Opgaven må have et omfang af max. 5 normalsider. 

Syge-/omprøve er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen med bieksaminator på baggrund af pensum.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Risiko- og krisehåndteringi organisationer
En krise kan på et øjeblik gøre uoprettelig skade på det image og den forretning, det har taget virksomheden eller organisationen mange år at opbygge. Med faget ”risiko- og krisehåndteringi organisationer”, får du et indblik i krisens anatomi og håndteringsstrategier før, under og efter krisen.

Kriser i virksomheder har forandret sig over de seneste år. Fra primært at være forårsaget af eksterne forhold til primært at være forårsaget af interne forhold i organisationen, som kunne haveværet forudset. I en globaliseret og polycentreret verden med nye medietyper er den traditionelle krisekommunikation, der handler om at ”spinne sig ud af krisen”, ikke længere tilstrækkelig. Kriser er i dag ikke enkle ogensidet, men flersidet, komplekse og grænseløse. Det gør en strategisk tilgang til kriser – både før, under og efter – afgørende for at komme bedst ud af krisen og begrænse skaderne efterfølgende.

Faget undersøger en række konkrete cases fra virksomhederog organisationer, der har været i krise ogerhavnet i mediernes søgelys. Vi gennemgår de forskellige cases i forhold til teorien og får besøg af professionelle rådgivere, der har været med til athåndterekendte kriser. De vil optræde med deres refleksioner over, hvordan de gjorde, og hvad de kunne have gjort anderledes. En central pointe herer, hvor man forbereder organisationen på en krise.

Det centrale for en organisation er at forsøge på forhånd at geare sig til at håndtere krise og risiko. Her er etiske værdisæt, CSR, imagepleje, intern og ekstern kommunikation, stakeholder- reputation, og issues management centrale elementer i en sådan forberedelse på mulige kriser, næsten uanset hvad krisen så måtte bestå i. Disse elementer kan med fordel inddrages aktivt i virksomheden overordnede ledelses- og kommunikationsstrategi.

Faget vil veksle mellem teori og praksis. Efter hver teoretisk gennemgang af forskellige samfundsdiagnoser, hvor risiko og krise spiller en afgørende rolle, flyttes blikket til den praktiske risiko og krisehåndtering. Spørgsmålet, der her ønskes svar på, er: Hvordan undgår virksomheder og organisationer at havne i krise, og hvordan handler de strategisk, når det sker, også efter krisen?
 

Undervisningsformer
1) Forelæsning af de to undervisere (ca. 70 %)
2) Øvelser med krisehåndtering, herunder en række nyhedsartikler / tv-indslag fra landsdækkende medier om nylige kriser, der bruges til at diskutere i faget. Disse øvelser vil forberede til eksamen(ca. 20 %)
3) Fem gæsteforelæsninger med både nationale og internationale kommunikationseksperter indenfor bl.a. den finansielle verden og corporate enterprise (ca. 10 %)

Foreløbig litteratur
Vejledende litteratur. Pensum bliver ca. 600 sider.
Benoit, William: Account, Excuses, And Apologies: A Theory of Image Restoration Discourse, State University of New York Press, 1995.
Beck, Ulrich: Risikosamfundet, på vej mod en ny modernitet, Hans Reitzel, 1997. 
Coombs, W. Timothy: The Handbook of Crisis Communication, Parameter for Crisis Communication, Wiley-Black-well, 2010.
Stephens, Keri K. & Patty Malone: New Media for Crisis Communication: Opportunities for Technical Translation, Dialogue and stakeholder response.
Coombs, W. Timothy:  Ongoing crisis communication, Planning, managing, and responding, SAGE 2012.
Regester, Michael & Judy Larkin: Risk Issue and Crisis Management in Public Relations, Kogan Page, 2008.
Hviid Nielsen, Torben: Risici - teknologien, i samfundet og i hovederne, apropos risiko-begreberne hos Ulrich Beck, Anthony Giddens og Niklas Luhmann, i Risiko, politik og miljø i det moderne samfund, 1999.
Hearit, Keith Michael: Crisis Management by Apology, Lawrence Earlbaum Associates, 2006.
Luhmann, Niklas: Risk, a sociological theory, Walter de Gruyter, 1993. 
Kneer & Nassehi: Introduktion til teorien om sociale systemer, Hans Reitzel, 2006. 
Rasborg, Klaus: Sikkerhed, fare, risiko - et forsøg op en afklaring af den sociologiske risiko, i Risiko, politik og miljø i det moderne samfund, 1999. 
Roux-Dufort, Christophe: The Devil lies in Details! How Crisis Build up Within Organizations, Journal of Contingencies and Crisis Management, vol. 17, no.1, 2009. Roux-Dufort, Christophe:  Is Crisis Management (Only) a Management of Exceptions? Journal of Contingencies and Crisis Management, Vol.15, no. 2., 2007.
Sidst opdateret den 07-05-2012