2013/2014 DIP-HDOP_STI Strategisk Intuition
English Title | |
Strategisk Intuition |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Torsdag 17.10-19.45 i ugerne 35-41 og 43-45 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Viden
- Ud fra nyere teori om neuroscience, psykologi, strategisk intuition, samt gammel og ny strategisk litteratur giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om teorier, metoder og praksis indenfor skabelse af strategiske løsninger. - På det praktiske plan sættes de studerende i stand til at forstå og reflektere over en række metoder, modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau, samt i forhold til øvrige tilgange fra studiet og de traditionelle ”business school” metoder og modeller. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: - Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring skabelse af strategiske løsninger. - Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en hjerneforskningsbaseret og strategisk tilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. - Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det hjerneforskningsbaseret og strategiske område i forhold til skabelse af strategiske løsninger til både fagfæller og ikke-specialister. Kompetencer - Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i både studie- og arbejdssammenhæng omkring skabelse af strategiske løsninger ud fra den teoretiske og metodemæssige indsigt i psykologiske, hjernemæssige, sociale og strategiske processer, som de studerende erhverver i faget. - Indgå selvstændigt i fagligt og tværfagligt organisatorisk samarbejde med en professionel tilgang gennem træk på teori og metode indenfor strategisk intuition. - Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i inden for fagområdet strategisk intuition. . Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Formål
Faget vil både give indsigt, metoder og værktøjer, der kan
omsættes til praktik for den enkelte. Faget fordyber sig præcist
der i det strategiske puslespil, hvor strategisk analyse og
strategisk planlægning er velbeskrevet, men hvor der mangler større
indsigt i den kreative del. Strategisk intuition er den manglende
brik – Coup d’Oeil.
Faget giver en grundig indføring i moderne neuroscience i
forhold til, hvordan hjernen opnår indsigt - den pludselige løsning
til et langvarigt og irriterende problem, pludselig erkendelse af
en ny idé, eller pludselig forståelse af en kompliceret situation,
herunder:
I forhold til forretningscases bliver strategisk intuition
behandlet ud fra innovation baseret på en omfattende undersøgelse
af innovative personer og virksomheder. Disse undersøgelser har
blandt andet afdækket følgende:
Faget indfører de studerende i strategisk intuition – der hvor
man får en kreativ ide for, hvad man skal gøre – inden for tre
områder:
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er
en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende
elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt
praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases,
personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle
indslag.
|
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Faget har som grundbøger:
- ”Strategic Intuition: The Creative Spark in Human Achievement” af William Duggan, Columbia University Press, 2007 og
|