2013/2014 DIP-HDO_EE HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår
Fredag/lørdag i uge 2, 6, 10 og 14 Om fredagen fra kl. 8.00 til 16.00 Om lørdagen fra kl. 8.00 til 16.00 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-06-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Den studerende præsenteres for
forskellige teorier, metoder, analyseværktøjer med henblik på, at
den studerende får kendskab til de underliggende præmisser herfor
og dermed udvikler en dybere forståelse for teoriernes, metodernes,
værktøjernes anvendelighed; samt deres styrker og svagheder.
Den studerende vil få et solidt kendskab til organisationers magt-, kommunikations-, udviklings- og strategiprocesser samt til de ledelsesmæssige dilemmaer forbundet hermed og vil igennem undervisning blive i stand til at: • Definere, gennemføre, sammenligne, kombinere, og evaluere analyser af eget og andres kommunikative perspektiv, konflikter i organisationer, forsvarsrutiner over for forandring samt af strategiske problemstillinger • Identificere, begrunde valg af og bedømme mulige interventioner i organisationen • Formidle resultaterne af egne og andres analyser til fag-fæller og ikke-specialister De kompetencer, den studerende erhverver i faget udformes i spændingsfeltet mellem klassiske og konstruktivistiske tilgange til organisation og tilfører den studerende evnen til at tænke i flere perspektiver, således at den studerende får forståelse for de dynamikker og dilemmaer, der er i forbindelse med organisation og ledelse. |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen i grundmodulet fokuserer på en
organisatorisk virkelighed, som antages at være præget af
velordnede strukturer og styrbarhed, er formålet med undervisningen
i dette fag (og i specialiseringsvalgfagene) gradvist at
problematisere denne tankegang eller antagelse og fokusere på de
organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer der er, når den
organisatoriske virkelighed beskrives som vanskeligt styrbar,
omskiftelig og kaotisk.
|
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes
til at formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal levere en
obligatorisk hjemmeopgave, som løses i perioden mellem fagets
worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
|||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Ralph D. Stacey (2010). Strategic Management and
Organizational Dynamics, 6. udgave. Prentice Hall.
|