2013/2014 KAN-CM_M67 Markedsføringsret – ulovlig og lovlig markedsføring.
English Title | |
Marketing Law – legal and illegal marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 08.00-10.35, uge 36-41,43-47 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administration: Trine Buch - tb.jur@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 05-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||
Den studerende skal være i stand til
at demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at:
• • gengive hovedindholdet og forklare betydningen af fagets retskilder; • udvælge, formulere, og diskutere eksempler, der er tilstrækkelig komplekse til at demonstrere den studerendes forståelse af fagets juridiske problemstillinger; • identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler, og argumentere juridisk for løsning af problemstillingen samt foreslå tiltag til at imødekomme ulovligheder eller på anden måde forbedre konkrete parters retsstilling; og • reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for fagets retsområde.
|
|||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||
Ingen forudsætninger. Kan ikke tages af cand.merc.jur.-studerende pga. overlap med obligatorisk fag. | |||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||
Faget har til formål at give den studerende værktøjer til at
vurdere lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete
markedsføringsaktiviteter. Den studerende gives en forståelse for,
hvor grænsen for lovlig markedsføring går, samt hvad man skal finde
sig i fra sine konkurrenter. Faget giver derudover en forståelse
for beskyttelsen og håndhævelse af virksomheders varemærker og
andre forretningskendetegn.
Fagets udvikling af personlige kompetencer:
Den studerende bliver i stand til at vurdere, hvornår påtænkt markedsføring kan være problematisk i forhold til lovgivningen, eller hvornår konkurrenternes markedsføring er ulovlig. Desuden får den studerende forståelse for, hvordan en virksomhed rent juridisk kan beskytte sin position på markedet ved hjælp af varemærker og andre forretningskendetegn. |
|||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||
Undervisningen baseres på forelæsninger, casediskussioner og småopgaver. | |||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||
Fagets teoriområde er de regler, der regulerer virksomheders
adfærd i forhold til forbrugere (markedsføringsret, herunder brug
af varemærker og andre forretningskendetegn).
|