2013/2014 KAN-HR60 Human Resource Development
English Title | |
Human Resource Development (HRD) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Første quarter |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Formålet med undervisningsforløbet er
at rette et kritisk teoretisk blik mod, hvordan læring i
arbejdslivet tænkes og gøres. Faget åbner læringsfeltet op, ved at
belyse og diskutere nogle af de centrale debatter, dynamikker,
problematikker og dilemmaer, der gennem tiden har konstitueret
feltet, og som præger det i dag. Desuden er det ambitionen at vise,
hvordan læringsbegrebet ligger som en underliggende præmis for de
fleste HRM-praktikker; eksempelvis kompetenceudvikling,
medarbejderudvikling, talent management, evalueringspraktikker,
vidensdeling mv. Hermed er det sigtet at udvikle de studerendes
analytiske forståelse for læring og deres evne til, som refleksive
HRM praktikere, at arbejde professionelt med læring og udvikling i
en HR sammenhæng. Det praktiske sigte vil ikke mindst blive
understøttet af at vi løbende vil sætte det læringsteoretiske
landkort i spil i forhold til empiriske cases, praktiske
problemstillinger og øvelser. Formålet med undervisningen er:
• At opsummere væsentlige pointer fra det læringsteoretiske felt. • At styrke de studerendes analytiske kendskab til de læringsteoretiske strømninger og begreber, deres styrker og begrænsninger. • At give et kritisk indblik i nogle af de centrale læringsteoretiske positioner, deres syn på læringens væsen og virke, såvel som deres konsekvenser – samt at forstå de organisatoriske og samfundsmæssige udviklingstendenser, der påvirker læring i arbejdslivet. • At oparbejde erfaring med at arbejde refleksivt med læringsprocesser og at skærpe evnen som HRM-praktiker til at drage nytte af de tanker og erfaringer om læring, der kendetegner HRD feltet. • Faget stiller skarpt på læringstemaet i relation til HRD feltet. Hvad er læring? Hvordan lærer vi? Hvordan lærer man at lære? Hvordan lærer vi at få andre til at lære? Hvorfor læring? Hvad kan læring? Hvordan bruges læring? Hvilken rolle har læring i HR praksis? Undervisningen vil forfølge disse spørgsmål. Vi vil læse tekster om forskellige læringsteorier (fra behavioristiske læringsforståelser til nyere social læringsteori) og sætte fokus på deres forskellige menneskesyn og implikationer for HRM arbejdet. I tematiseringen af læring iværksætter vi et eksplicit organisatorisk og sociologisk blik. Læring foregår aldrig i et tomrum, men er altid indlejret i en praksis og kan derfor ikke forstås uafhængigt af sin kontekst. Via tematikker så som nye organiseringsformer, læringsmåder, evalueringsregimer og vidensdeling vil vi udforske, hvordan lærings- og udviklingsprocesser både formes af og former den organisatoriske og samfundsmæssige kontekst som de er en del |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
I faget anvendes forskellige undervisningsformer for at understøtte fagets forskellige læringsmål. Forelæsningen vil være et gennemgående format, men derudover vil de studerende også skulle arbejde case-baseret, arbejde i grupper (hjemme og på stedet), lave oplæg for hinanden, deltage i panel-diskussioner, summeøvelser og skriveøvelser. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i eksamen | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Artikler |
Sidst opdateret den
23-08-2013