English   Danish

2013/2014  KAN-PK41  Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation / Organisation & Ledelse som Kommunikation/Introduktionskursus for PKL

English Title
Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation / Organisation & Ledelse som Kommunikation/ Introduktionskursus for PKL

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 20 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for cand.soc.
Kursusansvarlig
  • Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation:
    Erik Caparros Højbjerg - MPP
  • Organisation og Ledelse som Kommunikation:
    Niels Thyge Thygesen - MPP
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 13-08-2013
Læringsmål
Organisation & Ledelse som Kommunikation:
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at:
1. præsentere et overblik over gennemgåede teorier og disses betydning for definitionen af organisationen,
2. analysere de differentierede træk i organisationen (iagttagelseskraft),
3. anvende de differentierede træk i formuleringen af ledelsesproblemstillinger,
4. fremsætte bud på handlegrundlag der indfrier den ledelsesmæssige problemstilling (handlekraft).


Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation:
Gennem projektrapporten og det efterfølgende mundtlige forsvar skal den studerende ved udvælgelse og bearbejdning af relevant empirisk materiale og gennem anvendelse af relevante teorier og metoder fra samt opfyldelse af læringsmålene for linjefagene på første semester analysere ledelse i den flerstemmede organisation, og herunder:
1. selvstændigt kunne opstille problemformulering og -afgrænsning.
2. gennemføre systematisk og dokumenteret problembehandling og problemløsning.
3. udvælge, sammensætte og anvende teoretisk centrale begreber samt reflektere over disse begreber og deres analytiske/​handlingsmæssige potentiale.
4. redegøre for og udvikle sammenhængende teoretiske, analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og -analyse.
5. formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser.
6. vise evne til problemformulering, -afgrænsning og til systematisk og dokumenteret problembehandling og problemløsning.
7. vise evne til at gennemføre teoretiske, analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og –analyse.
8. vise evne til at formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser.

Introduktionskursus i politisk Kommunikation og Ledelse:
  • formulere og diskutere ud fra en iagttagelsesteoretisk og kommunikationsteoretisk position
  • definere forskellige begreber for politik (og det politiske)
  • diskutere en række ledelsesrelevante problemstillinger af empirisk relevans.
Prøve/delprøver
Eksamen:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Den mundtige eksamen er individuel. Projektrapporten udarbejdes i grupper (8- 10 sider) pr.studerende. Hvis projekstrapporten skirves individuelt må den maks. være 25 sider.
Omfang af skriftligt produkt Max. 50 sider
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis en studerende er syg ved den ordinære eksamen kan projektrapporten genafleveres ved syge-/omprøven. Hvis en studerende har været syg under selve skriveprocessen og dermed ikke har bidraget til rapporten, kan den studerende skrive en ny individuel projektrapport (eller i gruppe hvis andre studerende er tilmeldt syge-/omprøven). Hvis en studerende ikke har bestået den ordinære eksamen, kan projektrapporten genafleveres i omarbejdet form ved syge-/omprøven.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Gennem projektrapporten og det efterfølgende mundtlige forsvar skal den studerende ved udvælgelse og analyse af relevant empirisk materiale og gennem anvendelse af relevante teorier og metoder fra fagelementerne Samfundets Kommunikative Differentiering og Organisation og Ledelse som Kommunikation på 1. semester demonstrere evne til at opnå og fremstille en forståelse for ledelse i den flerstemmede organisation, og herunder:
• vise evne til problemformulering, -afgrænsning og til systematisk og dokumenteret problembehandling og problemløsning
• vise evne til at gennemføre teoretiske, analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og –analyse
• vise evne til at formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser.


 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Organisation & Ledelse som Kommunikation:

Fagets ene formål er at give de studerende færdigheder med henblik på at analysere de organisatoriske og ledelsesmæssige konsekvenser af det kommunikativt differentierede samfund. Fagets andet formål er, at give de studerende færdigheder med henblik på at handle i forhold til disse konsekvenser, dvs. træffe beslutninger og producere beslutningsgrundlag. Et centralt afsæt for faget er, at mange typer af organisationer går fra at være enstemmede til at være flerstemmede. Derved sættes organisationerne og deres ledelse i et krydspres mellem flere kommunikationslogikker. På denne baggrund giver faget en introduktion til moderne perspektiver på organisationens kommunikation, herunder bud på hvordan organisationen strategisk og programmatisk håndterer denne kommunikation.
 

Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation:

Projektet skal på baggrund af undervisningen på første semester og med en empirisk forankring tematisere flerstemmighed og ledelse med udgangspunkt i en konkret organisering.

Introduktionskursus i Politisk Kommunikation og Ledelse:
Introduktionskursus for PKL har til formål at give de studerende en indføring i uddannelsens videnskabsteoretiske grundlag samt vigtigste teoretiske tilgange og begreber. Kurset er baseret på kondenseret vidensformidling afløst af praktiske-analytisk arbejde med det teoretiske stof.
 

Undervisningsformer
Organisation & Ledelse som Kommunikation:
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer.

Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation:
Introduktion til projektet.
Foreløbig litteratur

NB! vejledende litteratur

Organisation & Ledelse som Kommunikation:

  • Andersen, Niels Åkerstrøm (2002). Polyfone organisationer, i Nordiske Organisasjonsstudier nr. 2, 2002.
  • Latour, B. (2005). Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford University Press.
  • Seidl, David og Kai Helge Becker (2006). Organizations as Distinction Generating and Processing Systems: Niklas Luhmann´s Contribution to Organization Studies, (pp. 9-35) in Organization 13(1).
Sidst opdateret den 13-08-2013