2013/2014 KAN-PK41 Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation / Organisation & Ledelse som Kommunikation/Introduktionskursus for PKL
English Title | |
Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation / Organisation & Ledelse som Kommunikation/ Introduktionskursus for PKL |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 20 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Organisation & Ledelse som
Kommunikation:
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at: 1. præsentere et overblik over gennemgåede teorier og disses betydning for definitionen af organisationen, 2. analysere de differentierede træk i organisationen (iagttagelseskraft), 3. anvende de differentierede træk i formuleringen af ledelsesproblemstillinger, 4. fremsætte bud på handlegrundlag der indfrier den ledelsesmæssige problemstilling (handlekraft). Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation: Gennem projektrapporten og det efterfølgende mundtlige forsvar skal den studerende ved udvælgelse og bearbejdning af relevant empirisk materiale og gennem anvendelse af relevante teorier og metoder fra samt opfyldelse af læringsmålene for linjefagene på første semester analysere ledelse i den flerstemmede organisation, og herunder: 1. selvstændigt kunne opstille problemformulering og -afgrænsning. 2. gennemføre systematisk og dokumenteret problembehandling og problemløsning. 3. udvælge, sammensætte og anvende teoretisk centrale begreber samt reflektere over disse begreber og deres analytiske/handlingsmæssige potentiale. 4. redegøre for og udvikle sammenhængende teoretiske, analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og -analyse. 5. formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser. 6. vise evne til problemformulering, -afgrænsning og til systematisk og dokumenteret problembehandling og problemløsning. 7. vise evne til at gennemføre teoretiske, analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og –analyse. 8. vise evne til at formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser. Introduktionskursus i politisk Kommunikation og Ledelse:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Organisation & Ledelse som Kommunikation: Fagets ene formål er at give de studerende færdigheder med
henblik på at analysere de organisatoriske og ledelsesmæssige
konsekvenser af det kommunikativt differentierede samfund. Fagets
andet formål er, at give de studerende færdigheder med henblik på
at handle i forhold til disse konsekvenser, dvs. træffe
beslutninger og producere beslutningsgrundlag. Et centralt afsæt
for faget er, at mange typer af organisationer går fra at være
enstemmede til at være flerstemmede. Derved sættes organisationerne
og deres ledelse i et krydspres mellem flere
kommunikationslogikker. På denne baggrund giver faget en
introduktion til moderne perspektiver på organisationens
kommunikation, herunder bud på hvordan organisationen strategisk og
programmatisk håndterer denne kommunikation.
Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation: Projektet skal på baggrund af undervisningen på første semester
og med en empirisk forankring tematisere flerstemmighed og ledelse
med udgangspunkt i en konkret organisering.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Organisation & Ledelse som
Kommunikation:
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. Projekt om Ledelse i den Flerstemmede Organisation: Introduktion til projektet. |
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
NB! vejledende litteratur
|