2015/2016 BA-BINTU1006U Udvikling af større systemer
English Title | |
Development of Larger Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: I projektet og den afsluttende eksamen
skal den studerende demonstrere evnen til at
|
|||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | |||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||
Faget har fælles prøver med | |||||||||||||||
BA-BINTU1004U | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Hvor de systemer, der blev arbejdet med de tre første semestre af uddannelsen, var relativt små, enkle og overskuelige, skal vi i dette fag se på udvikling af større systemer. Vi vil se på, hvordan større IT-baserede systemer opbygges. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus.
Udfordringen er at krav til systemet ændrer sig løbende over
tid, og det betyder, at systemdesignet skal være fleksibelt. Der
vil blive lagt vægt på at give de studerende erfaring med selv at
kunne arbejde systematisk med design, udvikling og konstruktion af
kvalitets-brugeroplevelser ved brug af større systemer.
Programmering forventes at være en kompetence de studerende
har erhvervet gennem de første 3 semestre da dette vil være et
område der ikke gennemgås.
Systemerne skal
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Der tilstræbes en tæt sammenhæng
mellem modulerne ("Udvikling af større systemer", og
"Definition af IS"), således at de samme typer af
systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges
vægt på en vekselvirkning mellem teori og praksis med
forelæsningerne, arbejde med praktiske opgaver i analyse, design,
programmering m.m., herunder samarbejde og innovationstilgang med
inddragelse af case. “Udvikling af større systemer” vil gennemføre
et temmelig intensivt forløb, hvor forelæsninger og øvelser flyder
sammen.
Brug af e-læring LEARN vil blive brugt til distribution af undervisningsmateriale til de studerende. |
|||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Deitel & Deitel. Java, How to Program, Kap. 13, Pearson.
Interaction Design, beyond human-computer interaction, Wiley & Sons, Ltd. Sharp Helen, Rogers Yvonne and Jenny Preece (2015). (Dersom studerende har 2007 eller 2011 versionen så skal de lige være opmærsom på opdateringer).
|