2010/2011 BA-BLM_BA07 Spanien i Europa / España en Europa
English Title | |
Spain in Europe / España en Europa |
Kursusinformation | |
Sprog | Spansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
week 38-41,43-48:Thursday,11,40-14,15 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
Carsten Humlebæk - ch.ikk@cbs.dkSecretary Tine Silfvander- ts.iadh@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Den studerende bliver trænet i at reflektere og argumentere over en given problematik på det fremmede sprog. Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne • vise forståelse af de vigtigste sociale, politiske og kulturelle aspekter i forhold til Spaniens position i Europa og integration i EF/EU • placere problemstillingen i den rette historiske kontekst og/eller i forhold til det aktuelle Spanien • basere sin fremstilling på relevante kilder • anvende relevante værktøjer og metoder på den pågældende problemstilling • fremstille problemstillingen på logisk og velorganiseret vis • udtrykke sig på spansk på en måde der ikke hæmmer formidlingen af opgavens indhold | |||||
Forudsætninger | |||||
- Generelt kendskab til Spaniens samtidshistorie. - Spanskkundskaber på et niveau der gør det muligt at følge undervisning på spansk og at læse faglige tekster på spansk. | |||||
Eksamen | |||||
48 timers hjemmeopgave | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
48-timers hjemmeopgave på 6 NS på baggrund af en trukket problematik. Afleveres og bedømmes inden undervisningsperiodens ophør. Bedømmelse: en karakter efter 7-trinsskalaen; ingen censur. Alle hjælpemidler Syge-/omprøve: som ordinær | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Kurset begynder med en introduktion til de generelle historiske, kulturelle og mentalitetsmæssige faktorer, som f.eks. den historiske blanding af civilisationer på spansk jord, den katolske kirkes magt, den økonomiske tilbageståenhed eller manglen på demokratisk tradition, som har været medvirkende til at give Spanien er særlig position i det europæiske rum. Derefter fokuseres der på både de politiske, sociale og økonomiske aspekter af Spaniens integrationsproces i de Europæiske Fællesskaber, som oplevede en første kulmination ved indlemmelsen i det daværende EF i 1986, men som er blevet yderligere konsolideret siden da. Overordnet er formålet med kurset at nå til en større forståelse for de forskellige udfordringer der kendetegner og har kendetegnet den europæiske integrationsproces igennem studiet af Spaniens position i Europa som case. Netop i baggrunden for at dette land gennem århundreder har anset sig selv eller er blevet anset for at være anderledes og marginal i forhold til resten af Vesteuropa og i det faktum at det nu derimod er et af de bedst integrerede lande i den Europæiske Union ligger der en vigtig pointe i forhold til det europæiske projekt. Introduktion til de forskellige temaer af læreren og diskussion på klassen af de læste tekster | |||||
Yderligere oplysninger | |||||
Undervisnings- og eksamenssprog er spansk. | |||||
Litteratur | |||||
|