Læringsmål
|
Den studerende skal kunne
-
producere tekster på engelsk i praksisnære situationer inden for de genrer, der hyppigt forekommer i virksomheder og organisationer
-
oversætte tekster til engelsk inden for de relevante genrer
-
tilpasse tekster til de sproglige, stilistiske og formelle konventioner, der gælder for genren
-
tilpasse tekster til målgruppe, kommunikationssituation og tekstens formål, herunder bruge den relevante fagterminologi korrekt
-
udtrykke sig sprogligt korrekt og uden kommunikationshæmmende fejl
|
Eksamen
|
Business English
|
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Eksaminator
|
Eksamensperiode
|
Vintertermin
|
Ordinær prøve
Prøveform: 24-timers individuel skriftlig caseopgave (hjemmeopgave) bestående af
1. udarbejdelse af tekst på engelsk inden for de gennemgåede genrer
2. oversættelse og/eller tilpasning af tekst (dansk, engelsk)
Omfang på den udleverede case: 5 NS:
Omfang på opgaveløsning:
1) 1 normalside
2) 1 normalside
Bedømmelse: 1 karakter efter 7-trinsskalaen
Censur: Intern
Prøvesprog: Dansk og engelsk
Syge-/omprøve:
Som den ordinære prøve |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Det overordnede mål med kurset er at den studerende bygger videre på sin teoretiske viden om interkulturel kommunikation og anvender denne viden til at oversætte og udforme tekster på engelsk inden for de forskellige genrer, der typisk indgår i virksomheders og organisationers repertoire. Der bygges ligeledes videre på den viden om genre, der er erhvervet i kurset Text and text production. Business English giver også introduktion til oversættelsesteori. Desuden skal den studerende kunne udtrykke sig sprogligt korrekt på engelsk og bruge relevante fagtermer samt relevante hjælpemidler. |
Undervisningsformer
|
Undervisningsformerne på kurset består af en blanding af klassetimer, workshops og individuel eller gruppevis løsning af caseopgaver, der baseres på erhvervsrettede, praksisnære problemstillinger. Opgaverne indeholder elementer af refleksion over sproglige og kommunikative valg, valg i forbindelse med informationssøgning og praktisk sprogproduktion.
Herudover indgår der individuelle, skriftlige hjemmeopgaver i kurset.
|
Arbejdsbelastning
|
Undervisning
|
20
timer
|
Forberedelse
|
80
timer
|
Hjemmeopgaver
|
30
timer
|
Selvstendig tilegnelse af fagligt stof
|
45
timer
|
Eksamen incl. eksamensforberedelse
|
50
timer
|
I alt
|
225
timer
|
|
Litteratur
|
Writing Professional Texts (custom book fra forlaget Pearson). Bogen indeholder materiale fra følgende bøger: • Harty, Kevin J.: Strategies for Business and Technical Writing (ISBN-13: 978-0-205-56206-0), pp. 1-20, 49-59, 115-165 • Blundel, Richard and Kate Ippolito: Effective Organisational Communication (ISBN: 978-0-273-71375-3), pp. 201-288, 349-386 • Dubicka, Iwonna and Margaret O’Keeffe: Market Leader (ISBN: 0-582-85461-X), pp. 126-127, 134-141 Hjulmand, Lise-Lotte & Helge Schwarz: A Concise Contrastive Grammar of English Longman Dictionary of Contemporary English Kompendium : Business English, EOK |