Læringsmål
|
Den studerende skal kunne
-
identificere og kort redegøre for grammatiske områder i en tekst, der typisk volder problemer for danske (f.eks. tællelighed, tempus og ledstilling), herunder evt. oversætte enkeltsætninger til danskforetage sprogrevision og optimering af en kortere tekst eller tekstuddrag
-
anvende hjælpemidler hensigtsmæssigt
-
identificere og klassificere de enkelte sætningskonstituenter mht funktion og form
-
redegøre for de enkelte sætningskonstituenters struktur (fraser og ledsætninger)
-
identificere og redegøre for sætningsopbygning (simple, komplekse og sideordnede sætninger)
-
identificere og kort redegøre for brugen af en given grammatisk kategori i en tekst (f.eks.numerus, person, genus, kasus, tempus, diatese og aspekt) samt for kongruens og ledstilling
|
Eksamen
|
Structure of English
|
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
Vintertermin
|
Ordinær prøve:
Prøveform: Skriftlig stedprøve med hjælpemidler
Varighed: 4 timer
Prøven afvikles på CBS PC:
PC-mulighed 5: jf. Muligheder ved skriftlige eksaminer der afholdes ved brug af CBS´PCer PC-
Censur: Ekstern censur
Bedømmelse: En karakter efter 7-trinsskalaen
Prøvesprog: Engelsk
Syge/omrøve:
Som den ordinære prøve |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Kurset Structure of English er et kursus i engelsk grammatik.
Formålet med kurset er både teoretisk og praktisk. Den studerende skal således dels tilegne sig viden om det engelske sprogs grammatik, dels opnå visse færdigheder inden for området, eller sagt med studieordningens ord: Den studerende skal • tilegne sig en systematisk viden om det engelske sprogs grammatik og derved erhverve sig en referenceramme, der kan trækkes på i uddannelsens øvrige discipliner, og som gør den studerende i stand til at bruge de grammatiske oplysninger i gængse opslagsværker • styrke sin sproglige iagttagelsesevne • blive bedre i stand til at producere korrekt og hensigtsmæssigt engelsk, herunder at foretage sprogrevision af andres tekster. |
Undervisningsformer
|
Kurset kører som ’storholdsundervisning’ med deltagelse af alle studerende på årgangen.
Undervisningen består af en kombination af læreroplæg, diskussioner, gennemgang af skriftlige opgaver og øvelser, udarbejdet individuelt eller i grupper, samt andre studenteraktiviteter.
|
Arbejdsbelastning
|
Undervisning
|
40
timer
|
Forberedelse (herunder øvelser)
|
100
timer
|
Afleveringsopgaver
|
25
timer
|
Eksamen incl. eksamensforberedelse
|
60
timer
|
I alt
|
225
timer
|
|
Yderligere oplysninger
|
Det er ønskeligt, men ikke et krav, at den studerende har fulgt EOK-studiets kursus i Text and Text Production på 1. semester. |
Litteratur
|
Hjulmand, Lise-Lotte and Helge Schwarz (2009). A Concise Contrastive Grammar of English for Danish Students. 3rd ed. Samfundslitteratur.
Hjulmand, Lise-Lotte and Helge Schwarz (2008). A Concise Contrastive Grammar of English for Danish Students. Workbook. Samfundslitteratur.
Longman Dictionary of Contemporary English. 5th ed. Pearson Education Limited, 2009. |