2010/2011 BA-FAVIT3 Fagets videnskabsteori
English Title | |
Fagets videnskabsteori |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik |
Kursusansvarlig | |
Søren Brier | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||
| |||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||
Mundtlig eksamen pba. synopsis | |||||||||||||
| |||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||
Formålet med Fagets videnskabsteori er at bibringe de studerende refleksiv indsigt i det videnskabsteoretiske grundlag for anvendelsen af matematiske/kvantitative metoder så vel som kvalitative metoder og løsningsmodeller i moderne erhvervsøkonomi for derigennem at styrke deres analytiske kompetencer og bevidste metodologiske valg mht. anvendelse af teorier og metoder ved identifikation og løsning af problemer i virksomhederne. Fagrelevant indføring i overordnede og centrale filosofiske og videnskabsteoretiske problemstillinger og retninger med særlig vægt på matematik, statistik og logisk ræsonnement som videnskabstype i forhold til f.eks. fortolkningsvidenskab og kvalitative metoder i samfundsvidenskaberne og videnskabsteoretiske overvejelser og problemstillinger ved løsning af erhvervsøkonomiske problemer.. Dette omfatter identificering af problemområder, problemer og relevante metoder gennem en refleksiv forståelse af de mulige konsekvenser af metodologiske valg omkring kvalitative og kvantitative metoder og deres eventuelle kombination, herunder valg af matematisering af genstandsområder og valg af statistiske modeller. | |||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||
Forberedelse 120 Undervisning 24 Eksamen 81 | |||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||
(Efterår) Bitsch Olsen & Pedersen(2003): Problemorienteret projektarbejde, Roskilde Universitets Forlag, 3. udg. Kap.1-10, pp. 200 sider |