2010/2011 BA-HAF_PROJ 1. årsprojekt og videnskabsteori
English Title | |
1st Year Project and Philosophy of Science |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
Thomas Presskorn-Thygensen | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||
1.årsprojekt Efter projektarbejdet skal de studerende være i stand til at: • arbejde problemorienteret. De skal være i stand til at foretage en analyse af en relevant filosofisk problemstilling, der knytter sig til et emne af erhvervsøkonomisk, organisatorisk eller ledelsesmæssigt tilsnit • begrunde og reflektere over inddragelsen af filosofiske perspektiver i opgaven • redegøre for de videnskabsteoretiske overvejelser og de videnskabsteoretiske forklaringsmodeller, der er relevante i forhold til det (eller de) perspektiv(er), der er anlagt, og den analyse der er udført • gennemføre en form- og indholdsmæssigt sammenhængende analyse Videnskabsteori Der er ikke særskilt eksamen i Videnskabsteori. Faget indgår i stedet i det integrerede projekt på 1. år. For at kunne blive indstillet til eksamen i det integrerede projekt på 1. år er det en forudsætning, at der er udarbejdet en problemformulering, der kan virke som afsæt for projektet, og at denne er blevet godkendt af fagkoordinator på Videnskabsteori. Problemformuleringen kan – lige som projektet – udarbejdes i grupper. Problemformuleringen skal give et kort rids af projektet og en kort spidsformulering af dets centrale anliggende. Problemformuleringen skal vise de studerendes evne til: • at tænke problemorienteret • at anvende filosofi analytisk og i forhold til et emne af erhvervsøkonomisk, organisatorisk eller ledelsesmæssigt tilsnit • at forbinde filosofisk tænkning med videnskabsteoretiske overvejelser • at forbinde den konkrete problemstilling – og behandlingen af samme – med relevante videnskabsteoretiske forklaringsmodeller | |||||||
| |||||||
Eksamination | |||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||
1. års proejktet: 1. årsprojektet er det første større projekt på bacheloruddannelsen. Det primære formål er, at forstå og håndtere de udfordringer og fordele, der ligger i problemorienteret projektarbejde. Problemorienteret projektarbejde ses på HA-fil uddannelsen som en arbejdsform der både giver mulighed for stort fagligt udbytte og den mest tidssvarende og produktive videnskabelige arbejdsform. Samtidigt er projektarbejde en overordentlig kompliceret proces, der sætter såvel ens personlige/sociale som faglige kompetencer i spil. Problemorienteret projektarbejde er en praksisform, der opøves ved ”learning by doing”, derfor forventer ingen at man på første år skal mestrer dette fuldt ud. At det er læreprocessen, der er i centrum, skal imidlertid ikke forstås i retning af en nedprioritering af de faglige mål eller krav. Projektet vil kun kunne blive succesfuldt, hvis man opfatter sig selv og sin gruppe som forskere med det faglige mål at besvare ens problemstilling. Dette kræver, at man er i stand til at anvende den faglige viden gennem studieåret har tilegnet sig, på et analytisk og syntetiske niveau. Altså at man er i stand til at omsætte og sammensætte teorier og begreber til nye konkrete sammenhænge og bruge dem refleksivt. Projektet er på første år emnemæssigt frit, og ikke bundet til særlige fag. Det er dog målet at projekterne skal lægge op til at man bruger de faglige indsigter og forståelser som er tilegnet i gennem studieåret. Det er et krav at projektet ikke er rent teoretisk men funderet i en konkret empirisk problemstilling eller bygges op en konkrete cases. Videnskabsteori: Den studerende skal tilegne sig og kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske positioner, med særligt henblik på at den studerende skal udvikle et kendskab til betingelserne og kriterierne for frembringelsen afvidenskabelige resultater indenfor den studerendes eget faglige felt og relaterede faglige felter. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre teoretiske former for viden, opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer og forskellige sandhedskriterier er således i centrum. Den studerende skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige, fænomenologisk‐hermeneutiske, moderne samfundsvidenskabelige tilgange til økonomiske, politiske og filosofiske analyser. Kursets anlæg er tværfagligt med hovedinteresse inden for filosofi, humaniora og samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser indenfor spændingsfeltet imellem filosofi og erhvervsøkonomi. Endeligt rummer kurset et integreret modul om biblioteks- og informationsøgning i forbindelse med projektarbejde (varetaget i samarbejde med Thomas Basbøll). Kurset i videnskabsteori er samlingspunkt for generelle overvejelser vedrørende den videnskabelige produktion af viden, der er relevante for alle uddannelsens kurser. Kurset lægger dog en accent på (1) ekspliciteringen af videnskabsteoriens filosofiske grundlag og (2) filosofisk-kritisk samfundsvidenskab, hvorfor kursets tematikker kan se som kontinuerte med fagene Filosofi I-III og Samfundstænking. Ligeledes inddrager undervisningen gennemgang af cases og problematikker fra erhvervsøkonomien, klassisk politisk økonomi og organisationsteorien, hvorved en yderligere forbindelse til uddannelsens øvrige fag etableres. | |||||||
Undervisningsformer | |||||||
Videnskabsteori: Undervisningen vil forløbe som 20 dobbelttimer (hvoraf 2 dobbelttimer er afsat til undervisning i informationssøgning), hvortil det forventes at man har læst til undervisningen og deltager aktivt med spørgsmål i ugerne 5-15, ligeligt fordelt med 2 dobbeltforelæsninger per uge. Første dobbelt-time pr. uge vil i overvejende gennemgå en afgrænset videnskabsteoretisk position (positivisme, hermeneutik osv.) med udgangspunkt i kursets grundbog (Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard 2010). Disse timer vil blive foretaget som klassiske forlæsninger. Den anden dobbelttime pr. uge vil skriftende uddybe ved ugens videnskabsteoretiske position med en gennemgang af tilknyttet primærtekst eller med fagets begreber gennemgå en videnskabelig case tilknyttet til Ha.fil.’s faglighed. Sidstnævnte cases er endvidere tænkt som illustrative i forhold til mulige videnskabsteoretiske tilgange til 1. års-projektet. I form vil ugens anden dobbelttime ligeledes overvejende være forelæsning, men vil i højere grad indbyde til diskussion og de undervisningsgange, der i nedenstående er markeret med ’CASE’, vil påkræve mindre oplæg fra de studerende. Powerpoint-præsentationer vil indgå i samtlige undervisningsgange og disse vil blive gjort tilgængelige for de studerende via CBS LEARN. | |||||||
Litteratur | |||||||
Videnskabsteori: Lektions- og pensumplan(med forbehold for ændringer)Uge 5
Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard, ’Hvad er videnskabsteori’, s.11-18 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 8 sider.
Kaare Pedersen, ’Videnskabsteori i projektarbejde og rapport’ s. 137-169 i Olesen & Pedersen, Problemorienteret Projektarbejde[i kompendium]. 32 sider. Uge 6
Boolsen & Hvid Jacobsen, ’Positivisme’, s. 55-87 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 22 sider.
Alfred Ayer, Sprog, sandhed og Logik, ’Introduktion’, Det Lille Forlag, 1997 [i kompendium]. 23 sider. Uge 7
Kristian Vengsgaard, ’Kritisk Rationalisme’, s. 88-116 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 28 sider.
Intet pensum Uge 8
Finn Collin, ’Videnskabsparadigmer, normalvidenskabs og videnskabsrevolutioner’ i s. 117-46 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 29 sider.
Case-tekst: Erik Christensen (2001) ’Det økologiske økonomiparadigme’ i Fenger-Grøn & Kristensen (red.) Kritik af den økonomiske fornuft, s. 161-191[i kompendium]. 30 sider. Uge 9
Asger Sørensen, ’Hermeneutik og Fænomenologi’, s. 147-67 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 20 sider.
Case-tekst: Mary Jo Hatch, Organization Theory, s. 34-47 [i kompendium]. 13 sider. Uge 10
Finn Collin, ’Socialkonstruktivisme’, s. 230-48 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 18 sider.
Pierre Bourdieu, ’De tre erkendelsesmåder’ og ’Strukturer, habitus, praksis’ i Pierre Bourdieu, Udkast til en praksisteori, s. 178-204 [i kompendium]. 27 sider Uge 11
Asger Sørensen, ’Kritisk Teori’ i s. 147-67 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 20 sider.
Case-tekst: Rahbek Pedersen & Mahad Huniche, ’Samfundsansvar i praksis; - organisatoriske forudsætninger for social ansvarlighed’ i Djursø & Neergaard (red.), Social ansvarlighed – fra idealisme til forretningsprincip, 2006, s. 97-113. [i kompendium]. 16 sider. Uge 12
Ole Wæver, ’Strukturalisme og Poststrukturalisme’ i s. 196-229 og s. 248-258 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 45 sider.
Foucault, Michel (1978 / 2002) 'Questions of Method', i James D. Faubion (red.) Power: Essential Works ofFoucault, 1954-1984, Volume 3. [i kompendium] Allan D. Hansen ’Diskursteori i videnskabsteoretisk perspektiv’ i Fuglsang & Bitch-Olsen (red.), Videnskabsteori i Samfundsvidenskaberne (2003). [i kompendium] 40 sider. Uge 13
’Lyotard: Det Postmoderne’ i Lübcke (red.) Vor Tids Filosofi – Fransk Filosofi, s. 286-298. [i kompendium] Derrida, "Structure, Sign, and Play in the Discourse of the Human Sciences" i Jacques Derrida,Writing and Difference, overs. Alan Bass. London: Routledge, s. 278-294. [i kompendium] 27 sider.
Pensum TBA: Udvalgt journal-artikel fra ’Journal of Management Studies’ [uddeles] Uge 14
Kasper Lippert-Rasmussen, ’Forklaringstyper’ i s. 265-95 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 30 sider.
Intet Pensum |