2010/2011 BA-HAF_PROJ2 2. års projekt & Organisation og ledelse
English Title | |
2nd Year Project - Organization and Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering | 2. års projekt: forår 2011 Organisation og ledelse: efterår 2010 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
Steen Vallentin | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
2. års projekt: Læringsmål for det integrerede gruppeprojekt på 2. år afhænger af, hvorvidt der udarbejdes et teoretisk projekt eller et empirisk projekt. I et teoretisk projekt skal de studerende efter færdiggørelsen af 2. års projektet være i stand til at: • redegøre for hvordan forskningsspørgsmålet udspringer af faget 'Organisation og Ledelse' • definere projektets forskningsspørgsmål eller problem • arbejde problemorienteret, dvs. kunne formulere et relevant problem og dertil knyttede forskningsspørgsmål og angive et projekts erkendelsesinteresse. • redegøre for hvordan et undersøgelsesdesign begrundes og kvalificeres ud fra problem og forskningsspørgsmål • udvælge relevante teorier med udgangspunkt i det valgte problem og forskningsspørgsmål • vurdere fordele og begrænsningerne af de teorier projektet gør brug af • beskrivelse og vurdere forbindelserne mellem de forskellige elementer i projektet: forskningsproblematik, teorier, analyse og konklusion • vurdere styrker og begrænsninger af de analyser projektet foretager I et empirisk projekt skal de studerende efter færdiggørelsen af 2. års projektet være i stand til at: • redegøre for hvordan forskningsspørgsmålet udspringer af faget Organisation og Ledelse • definere projektets forskningsspørgsmål eller problem • arbejde problemorienteret, dvs. kunne formulere et relevant problem og dertil knyttede forskningsspørgsmål og angive et projekts erkendelsesinteresse. • redegøre for hvordan et undersøgelsesdesign begrundes og kvalificeres ud fra problem og forskningsspørgsmål • udvælge relevante teorier med udgangspunkt i det valgte problem og forskningsspørgsmål • vurdere fordele og begrænsninger ved den valgte teori og analysemetode • beskrivelse og vurdere forbindelserne mellem de forskellige elementer i projektet: forskningsproblematik, teorier, data, analyse og konklusion • vurdere styrker og begrænsninger af de analyser projektet foretager Organisation og ledelse: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
| |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Organisation og ledelse: Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende teoretisk forståelse for organisation og ledelse, samt at få indsigt i konkrete, organisatoriske problemfelter og hvordan disse relaterer sig til uddannelsens filosofiske profil. Fagets centrale pointe er, at fænomener som organisation og ledelse ikke er givne størrelser, men tager sig forskelligt ud alt efter hvordan de anskues teoretisk. I fagets første modul præsenteres og diskuteres teoretiske perspektiver, der fokuserer på organisation som struktur, proces og kultur, og der følges op med forelæsninger om bureaukrati og identitet. Med disse forskellige perspektiver lægges grunden for en differentieret og dynamisk forståelse af præmisserne for at organisere og udøve ledelse, og der skabes muligheder for at forstå det komplekse samspil mellem organisation og individ. I fagets andet modul fokuseres der på forskellige kritiske og filosofiske perspektiver på ledelse og de organisatoriske betingelser for ledelse. Udover en forelæsning der beskæftiger sig mere generelt med fænomenet ledelse, indeholder modulet forelæsninger om critical management studies og organisations- og ledelsesfilosofi. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Organisation og ledelse: Faget foregår primært som forelæsninger, hvor forelæseren introducerer teksterne og sammen med de studerende diskuterer og reflekterer over deres syn på organisation og ledelse. Der lægges i høj grad vægt på aktiv deltagelse, og de studerende forventes at bidrage aktivt til en konstruktiv dialogkultur på faget. | |||||
Litteratur | |||||
2. års projekt: Det integrerede gruppeprojekt udarbejdes med udgangspunkt i faget Organisation og ledelse. Til grund for dets problemformuleringskal altså ligge begreber og litteratur fra dette fag. Organisering og ledelse: Jacobsen, D.I. & Thorsvik, J. (2008): Hvordan organisationer fungerer?, 2. udgave. Gylling: Hans Reizels Forlag. Derudover er pensum indeholdt i fagets kompendium. Lektion 1: Introduktion Argyris, C. (1991/2002): ”Teaching Smart People How to Learn”. Reflections, vol. 4(2): 4-15. ”Bogens overordnede perspektiv”. Kapitel 1 (s. 11-27) i Jacobsen & Thorsvik. Kursorisk: Jones, C. (2009): ”Philosophy in Organization Theory”? Working Paper. 1-54. (kursorisk) Lektion 2: Struktur ”Organisationsstruktur”. Kapitel 3 (s. 57-108) i Jacobsen & Thorsvik. Taylor, F.W. (1916): “Scientific Management”. I Bakka, J.F. & E. Fivelsdal (red.) (2002): Organisationsteoriens klassikere – Fra Taylor og Weber til Simon og Drucker (s. 23-30). Haslev: Handelshøjskolens Forlag. Mintzberg, H. (1981): ”Den velsiddende organisation: Pasform eller modekonfektion?”. Harvard Børsennr. 1: 43-58. Rothermel, R.C. (1993): ”Mann Gulch Fire: A Race That Couldn’t Be Won”. United States Department of Agriculture, Forest Service, Intermountain Research Station, General Technical Report INT-299. Weick, K. (1993): “The Collapse of Sensemaking in Organizations: The Mann Gulch Disaster”. Administrative Science Quarterly, vol.38(4): 628-652. Lektion 3: Proces ”Beslutningsprocesser i organisationer”. Kapitel 9 (s. 267-305) i Jacobsen & Thorsvik. Tsoukas, H. & Chia, R.: (2002): “On Organizational Becoming: Rethinking Organizational Change”. Organizational Science, vol. 13(5): 567-582. Maclean, N. (1992): Young Men and Fire (s. 39-75). Chicago: Chicago University Press. Lektion 4: Kultur “Organisationskultur”. Kapitel 4 (s. 109-143) i Jacobsen & Thorsvik. Schein, E.H. (1994): Organisationskultur og ledelse, 2. udgave. Valmuen, 10-53 Kunda, G. (1992): “Culture and Organization”. I: Engineering Culture – Control and Commitment in a High-tech Corporation (s. 1-25): Temple University Press. Useem, M. (1998): “Wagner Dodge Retreats in Mann Gulch”. Chapter 2 i: The Leadership Moment (s. 43-64). New York: Times Business/Random House. Lektion 5: Bureaukrati du Gay, P. (2007): Hyldest til bureaukratiet – Weber • Organisation • Etik (s. 10-29 + 98-125). Denmark: Hans Reitzels Forlag. Lektion 6: Identitet Albert, S.A. & Whetten, D.A. (1985): “Organizational Identity”. Research in Organizational Behavior, vol. 7: 263-295. Weick, K. (1995): Sensemaking in Organizations (s. 17-62). Sage. Lektion 7: Perspektiver på ledelse ”Ledelse i organisationer”. Kapitel 12 (s. 365-409) i Jacobsen & Thorsvik. Andersen, F. (2006): ”Hvad er selvledelse?”. Kapitel 2 i: Selvledelse – selvet på arbejde (s. 43-58). Dansk Psykologisk Forlag. Lektion 8: Critical Management Studies Fournier, V. & Grey. C (2000): “At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies”. Human Relations, vol. 53(1): 7-32. Böhm, S. & Spoelstra, S. (2004): “No Critique”. ephemera, vol. 4(2): 94-100. Lektion 9: Organisations- og ledelsesfilosofi Spoelstra, S. (2007): “What is a philosophy of organization”. In Jones, C. & R. ten Bos: Philosophy and Organization (s. 55-67). Routledge. Kursorisk: Jones, C. (2009): “Philosophy in Organization Theory?” CBS Working Paper. 1-54 (se også lektion 1) Lektion 10: Afrunding og eksamen Materiale udleveres. |