2010/2011 BA-HAF_SAMF Samtidsfilosofi
English Title | |
Contemporary Philosophy |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
Morten Sørensen ThanningRasmus Johnsen | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Efter at have fulgt faget Samtidsfilosofi forventes den studerende:
| |||||
Eksamen | |||||
Samtidsfilosofi | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Samtidsfilosofi fokuserer på, hvorledes samtidige problemer i en erhvervsøkonomisk praksis kan belyses og diskuteres med en række forskellige filosofiske tilgange, og det har til formål at sætte de studerende i stand til at identificere og kritisk analysere en erhvervsøkonomisk problemstilling med filosofiske begreber. Målet er ikke, at de studerende skal kunne anvende færdige metoder eller analysemodeller på en empirisk genstand, men mere grundlæggende at sætte dem i stand til at arbejde filosofisk med at klarlægge fundamentale problemer og dilemmaer i den erhvervsøkonomiske praksis. Hensigten er således, at studerende på baggrund af de præsenterede filosofiske tilgange på den ene side skal kunne afdække nye, oversete aspekter ved de analyserede problemstillinger og på den anden side bidrage til at forme begreber og analytiske kategorier, som er målrettet til præcis at favne disse problemstillinger. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Undervisningsmetoder og antal lektioner Faget præsenterer tre temaer, der alle tager udgangspunkt i grundlæggende filosofiske problemstillinger i den erhvervsøkonomiske praksis. Disse præsenteres og bearbejdes over 14 forelæsninger af hver to timers varighed, der for de flestes vedkommende tager udgangspunkt i samtidige filosofiske tekster, som er centrale i forhold til det pågældende tema. På denne måde fungerer forelæsningerne også som en introduktion til en række samtidige filosoffer og deres relevans i forhold til erhvervsøkonomien. De 14 tilhørende seminartimer består fortrinsvis (8) af ’mesterforelæsninger’, hvor relevante forskere på LPF præsenterer deres arbejde i relation til de behandlede temaer. Disse eksempler på applikationer af de filosofiske begreber skal tjene som eksempel og diskussionsgrundlag for de studerende i deres forsøg på selv at forbinde filosofien og den erhvervsøkonomiske praksis. De resterende seminartimer (6) er tilegnet konkret diskussion af de præsenterede filosofiske begreber og metodisk arbejde med eksemplarisk at identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger filosofisk. Seminarlærer hold 301: Rasmus Johnsen Seminarlærer hold 302: Morten Thaning | |||||
Litteratur | |||||
BLOK 1 : INTRODUKTION TIL SAMTIDSFILOSOFI Introduktion til Samtidsfilosofi Indeholder en introduktion til fagets mål: hvorledes samtidige problemer i en erhvervsøkonomisk praksis kan belyses og diskuteres med en række forskellige filosofiske tilgange. Forelæsningen vil ud fra et samtidigt eksempel vise, hvorledes den aktuelle erhvervsøkonomiske praksis rummer problemer af specifik filosofisk karakter, der for at kunne adresseres adækvat på sin side kræver en gentænkning af traditionelle filosofiske kategorier. Kritik og normativitet og selvledelse Honneth, A. ”Pathologies of the Social: The Past and Present of Social Philosophy, in: Rasmussen, D.M.(1999): The Handbook of Critical Theory, Blackwell. Humanisme, posthumanisme og HRM Heidegger, M.: “Et brev om humanismen”, 25-52, 2004, Informations Forlag. Bolton, S. et alt.: ”Introduction: Beginning the search for the H in HRM” in Searching for the Human in Human Ressource Management, 1-15, 2007, Palgrave Macmillan. Etik, praktisk fornuft og ledelse Pippin, R.: ”The Natural and the Normative”, i Daedelus, Summer, 2009 Vol. 138, N.3 Thaning, M.: ”Det sociale og det normative” TEMABLOK 1: Kritik, normativitet og selvledelse Michel Foucault Foucault, M.: “The Subject and Power”, i Critical Inquiry, 777-795, vol. 8, iss. 4, 198 Foucault, M: “Polemics, Politics and Problematization” i Ethics, 111-121, Penguin 1994 Thaning, M.: “Stoiske selvteknikker og neoliberal guvernementalitet” Seminartime: Selvledelse og neoliberal guvernementalitet Axel Honneth Petersen, A. & R. Willig (2004) “Work and Recognition”, i Acta Sociologica, Vol. 47, No. 4, 338-350 Honneth, A.: “Mellem Aristoteles og Kant”, i Axel Honneth – behovet for anerkendelse (red. Willig), 73-98, 2003, Hans Reitzels Forlag. Willig, R.: “Indledning”, i Axel Honneth – behovet for anerkendelse (red. Willig), 7-23, 2003, Hans Reitzels Forlag. Seminartime: Honneth, anerkendelse og arbejde Bruno Latour Latour, B. ”Why has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern” i Critical Inquiry Vol 30, 225-248, 2004. Seminartime: Latour Seminartime: Metodisk øvelse i identifikation af teser (forberedelse) Seminartime: Metodisk øvelse i identifikation af teser (præsentation) TEMABLOK 2: Humanisme, Posthumanisme og HRM Peter Sloterdijk Sloterdijk, P.: “Regler for menneskeparken”, i Passage, 8-27, Vol. 39, 2001. Seminartime: Projektsamfundet Jonathan Lear og Jacques Lacan Lear, J.: “Introduction”, i Open Minded, 9-15, 1999, Harvard University Press Lear, J.: “An Interpretation of Transference”, i Open Minded, 56-80, 1999, Harvard University Press Lacan, J: ‘The Mirror Stage as Formative of the I Function’, in Lacan, J. (2006): Ecrits, W.W. NortonCompany, London, pp. 94‐101. SlavojŽižek Žižek: Teksten følger Seminartime: Identitet og gambling Gilles Deleuze Deleuze, G. og Guttari, F (1983): Anti-Oedipus. Athlone Press. London. pp 1-5, 25-41. Deleuze, G. og Parnet, C. (2002): Dialogues II. Athlone Press, London, pp. 103-5 Smiths, D (2007) Deleuze and the question of desire. Parrhensia No. 2 pp. 66-78. Seminartime: Deleuze og stressmaskinerne Seminartime: Begær og Facebook (The Social Network) Seminartime: Begær og Facebook (Præsentation) TEMABLOK 3: etik, praktisk fornuft og Ledelse Aristoteles Aristoteles: Etikken, Bog I, kap 1-5, Bog II og Bog 6, Det lille Forlag, 2000. Seminartime: Protreptik Richard Rorty og John McDowell Rorty, R. : Contingency, Irony and Solidarity pp. xiii‐xvi ;3‐23; 73‐96; 189‐199, 1989, Cambridge University Press. McDowell, J.: ”Virtue and Reason” i Mind, Value and Reality, 1998, Harvard University Press. Seminartime: Narrativitet og coaching Hans Georg Gadamer Gadamer, H.-G.: Sandhed og Metode, pp. 297-306; 253-297; 338-343. Seminartime: Hermeneutik og coaching Seminartime: Opsamling på temaet |