Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
-
• Analysere en problemstilling ved at identificere den givne information og indsamle data, der besvarer veldefinerede statistiske spørgsmål.
-
• Anvende grafiske og numeriske metoder for at undersøge og summere data af en enkelt kategorisk eller kvantitativ variabel.
-
• Beskrive simpel sandsynlighedsregning og hvordan sandsynlighedsregning hjælper til at forstå den usikkerhed, der eksisterer i virkeligheden og hvordan sandsynlighedsfordelingerne relateres til inferensmetoderne.
-
• Identificere og retfærdiggøre rimelige deskriptive- og inferensmetoder til undersøgelse og analyse af data samt drage konklusioner.
-
• Analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske, diskrete og kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation, regression, variansanalyse og tidsrækkeanalyse.
-
• Kommunikere konklusioner af den statistiske analyse klart og effektivt, dvs. identificere forbindelsen mellem de statistiske modeller og den virkelige verden.
|
Eksamen
|
Statstik
|
Prøven i faget består af to delprøver:
|
Midtvejsprøve:
|
Vægtning
|
60%
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Varighed
|
4 timer
|
Alle hjælpemidler inkl. elektroniske hjælpemidler må benyttes inden for de rammer, der er fastsat ved højskolens Regler for anvendelse af elektroniske hjælpemidler ved skriftlige stedprøver. Dele af prøven baseres på en forudgående data analyse (48 timers tag-hjem). Ved afslutningen af 4-timers prøven afleveres både resultaterne fra data analysen samt de øvrige besvarelser af opgaverne i 4-timers prøven.
Syge/omprøve: afholdes efter samme regler som den ordinære prøve. |
|
Afsluttende prøve:
|
Vægtning
|
40%
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
5 døgns tag-hjem projekteksamen med individuel besvarelse, 7-trinsskala, uden censur. Eksamen er tværfaglig mellem fagene Makroøkonomi og Statistik. Besvarelsen af eksamensopgaven må være på maks. 8 normalsider, ekskl. tabeller og figurer. Prøven bedømmes med en karakter for det statistiske indhold og en karakter for det makroøkonomiske indhold.
Syge/omprøve: afholdes efter samme regler som den ordinære prøve. |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
At give den studerende en alsidig og grundlægende introduktion til analytiske metoder indenfor deskriptiv dataanalyse, traditionelle statistiske modeller, forecasting og deres anvendelse i den private og offentlige virksomhed. Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er: 1. Semester - Deskriptiv statistik, numerisk og grafisk.
- Introducerende sandsynlighedsregning og gennemgang af de mest vigtige sandsynlighedsfordelinger.
- Statistisk inferens, konfidensintervaller og test af hypoteser.
- Analyse af kategoriske variable ved brug af kontingenstabeller.
- Regressionsanalyse: simpel, multipel og kovarians.
- En-sidet og to-sidet variansanalyse.
2. Semester - Logistisk regression.
- Tidsrækker og anvendt forecasting.
|
Undervisningsformer
|
Undervisningen foregår ved storholdsforelæsninger kombineret med øvelsestimer på enkelthold. På andet semester er der to casedage hvor det forventes at de studerende fremlægger casene. Som software til kurset benyttes SAS med Enterprise Guide, som de studerende kan få gratis via SiteScape og installere på deres egen PC.
|
Litteratur
|
Nielsen M. S. (2009): Noter Newbold P., Carlson W. L., Thorne B. (2010):”Statistics for Business and Economics”, Pearson. Makridakis S. G., Wheelwright S. C., Hyndman R. J. (1997): ”Forecasting: Methods and Applications”, Wiley. Software Package: SAS/EG |