English   Danish

2010/2011  BA-INTE_  Akademisk Internship

English Title
Academic Internship

Kursusinformation

Sprog Dansk
Point 15 ECTS (450 SAT)
Type Valgfrit
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi
Kursusansvarlig
  • Niels Lund Poulsen - Institut for Organisation
Fagområde/Category
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value based management and CSR
  • Innovation og entreprenørskab/Innovation and entrepreneurship
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organization
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Læringsmål
Rapporten skal vise, at den studerende:
  • er i stand til relevant at bruge de anvendte teorier fra bacheloruddannelsen på HA(psyk) i en praksissammenhæng
  • er problemorienteret og problemstyret
  • argumenterer for valg og fravalg ift. problem, metode, teori, empiri og konklusion, anbefalinger, kommunikationsstrategi etc. og påpeger styrker/svagheder ved disse valg
  • opstiller en klar struktur for analysen informeret af problemet, teorien og/eller empirien
  • demonstrerer en analytisk evne, hvor der vekselvirkes mellem empiri, teori og egne tolkninger
  • kan skelne mellem fakta, teori, kilders udtalelser og egne synspunkter
  • generelt forventes, at den studerende udviser en selvstændig, kritisk og reflekterende stillingtagen
Forudsætninger
FAGET KAN KUN VÆLGES AF HA(PSYK.)-STUDERENDE
Eksamen
Akademisk Internship
Vurdering Skriftlig hjemmeopgave
Eksamensperiode December/januar
Internshiprapport Rapporten har til formål at bringe fagenes teoretiske og praktiske indsigter i spil i en konkret arbejdskontekst som praktikken. Derved skal den studerende vise, hvordan han/hun tænker HA(psyk)s faglige kompetencer Rapporten skal således demonstrere analytisk kompetence i henhold til en selvvalgt problemstilling med udgangspunkt i praktikstedet. Der skal mao. foretages en bedømmelse af den studerendes faglige udbytte og kompetence i forhold til praktikopholdet. Det betones, at den studerende i rapporten følger læringsmålene (se ovenfor). Konkret skal rapporten bestå af følgende dele (rækkefølge er op til den studerende): 1. Introduktion 2. Problemformulering 3. Metodiske refleksioner 4. Teoretiske refleksioner 5. Analyse 6. Syntese/konklusion Ad 1: Introduktion: En kort beskrivelse af praktikstedet og af den studerendes arbejdsopgaver (eksempler på løste opgaver kan vedlægges som bilag). Ad 2: Problemformulering En optakt til og en beskrivelse af rapportens valgte problemstilling. Problemet skal tage sit udgangspunkt i en eller flere problemer relateret til praktikstedet. Det skal mao. være en empirisk informeret problemstilling. Ad 3. Metodiske refleksioner De metodiske refleksioner vedrører sammenhængen mellem problemidentifikation –formulering, analyse og løsning. Især det første er vigtigt, hvad er det for problemer vi er i stand til at se? Og hvordan tolker vi dem? Hvordan adskiller den måde, vi identificerer og løser problemer i praksis-praksis fra den måde vi bærer os ad i en studie-praksis? Hvilke metodiske overvejelser er der gjort i relation til en belysning af den valgte problemstilling. Ad 4: Teoretiske refleksioner En begrundelse for og præsentation af den valgte teoretiske referenceramme som grundlag for den konkrete analyse. Ad 5: Analyse En opstilling af design for analysen samt selve analysen, hvor der med udgangspunkt i problemstillingen kobles mellem teori og empiri. Ad 6: Syntese Rapportens konklusion anbefalinger og perspektiverende iagttagelser som fx tilbagekobling af rapportens konklusioner til den brugte teori og tilbagekobling til den analyserede praksis. Bedømmelse: Internshiprapporten indleveres til Kombinationssekretariatet og underlægges en skriftlig eksamination efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen foretages af praktikvejleder (= eksaminator) og en ekstern censor. Internshiprapporten må have et omfang af min. 15 normalsider og maks. 20 normalsider. Internshiprapporten skal afleveres senest mandag d. 19. december kl. 12 i tre eksemplarer. Følgende eksamensfordringer gælder for bedømmelsen af praktikrapporten: Prøven skal vise den studerendes evne til at analysere, diskutere og perspektivere de opgaver, der blev udført under praktikken eller det felt praktikken beskæftigede sig med, i forhold til relevant litteratur. Den studerende skal derudover demonstrere evne til at anvende det perspektiv i en konkret problemstilling/problemformulering i forhold til praktikvirksomheden eller -organisationen. Det skal understreges, at praktikstedet ikke er involveret i bedømmelsen, men det anbefales, at praktikant og praktiksted sammen evaluerer praktikopholdet inden afslutningen af praktikforløbet. Praktikstedet kan desuden inden aflevering have haft lejlighed til at kommentere rapporten.
Eksamination
Forudsætninger for indstilling til eksamen
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formål

Akademisk internship er et valgfag på 15 ECTS, der gennemføres som en arbejdsperiode i en virksomhed eller organisation. Internshipet skal have en varighed svarende til 9 uger fuld tid (32-37 timer ugentligt) i en periode fra 1. september. Den konkrete afvikling aftales mellem studerende og virksomhed gennem en forventningsafstemning.

Internship’et har til formål at koble teoretisk og metodisk viden med praksis. Ved at deltage i en konkret faglig relevant erhvervspraksis opnår den studerende erfaringer med at anvende og tilpasse den tilegnede viden og HA(psyk)- kvalifikationer i arbejdslivet. De afprøver deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side reflekterer over de konkrete organisatoriske, faglige og personlige muligheder og betingelser for opgaveløsningen. Gennem internship’et kan der hentes inspiration og empirisk materiale til det afsluttende speciale. Opholdet giver samtidig de studerende en erfaringsbaggrund for deres videre professionelle udvikling. Desuden opnås adgang til et fagligt kontaktnetværk.

Tilrettelæggelse af akademisk internship

Det er den studerendes eget ansvar at finde et egnet internship og indgå aftale om dette. Til at hjælpe den studerendes kontakt til mulige organisationer/virksomheder findes på LEARN et såkaldt ”internship letter” udarbejdet af fagansvarlig. Dette brev beskriver formålet med og rammerne for faget og indeholder desuden en blanket til at udforme internship-aftalen på. Den fagansvarlige stiller sig i øvrigt til rådighed med råd og vejledning i forhold til afsøgning af relevante organisationer/virksomheder, men ansvaret påhviler den studerende. Inden internshipets start skal internship-aftalen mellem studerende og praktikplads udfyldes og godkendes af den fagansvarlige for valgfaget.

Internship’et kan finde sted i en dansk eller udenlandsk virksomhed eller organisation i alle størrelser og brancher. Det kan være en privat, offentlig, faglig eller frivillig virksomhed/organisation. Det vigtige er, at virksomheden/organisationen kan tilbyde fagligt relevante opgaver for den HA(psyk)-studerende. Fagligt relevante opgaver er opgaver som relaterer sig til et eller flere af HA.(psyk)-uddannelsens temaer og fag. Der skal aftales en kontaktperson i organisationen/virksomheden, der giver praktikanten den nødvendige feedback i forhold til opgaver og til løbende evaluering af internship’et.

Som udgangspunkt er det ikke muligt at arrangere internship i samme virksomhed/organisation som den studerende evt. har studiejob i. Denne regel skal sikre, at den studerende opnår et så bredt erfaringsgrundlag som muligt. Et internship er en mulighed for at udvide sin horisont og sin empiriske spændvidde, og derved få indsigt i andre virksomheder/organisationer end dem, man allerede har adgang til. Denne hovedregel skal desuden ses i lyset af, at det kan være vanskeligt for såvel studerende som virksomhed at foretage perspektivskifte fra medarbejder til internship’et.

Fagets omfang på 15 ECTS svarer til 450 SAT. Heraf går ca.75 timer til udformning af internshiprapport. Altså er der ca. 400 timer til selve internship’et (inklusiv deltagelse og forbedelsei erfa-gruppe), hvilket svarer til 9 uger fuldtid. Hvordan internship-timerne præcist afvikles aftales med virksomheden/organisationen.

Forløb

Faget indeholder følgende aktiviteter:

Internship-aftale afleveres senest til den fagansvarlige. Internship (9 uger)

  1. Erfagrupper (klyngevejledning) (2 x 4 timer). I Erfa-grupperne, hvor supervisorer (undervisere) deltager, fremlægger og diskuterer de studerende erfaringer og udfordringer fra deres internship. Deltagelse i erfa-gruppen sker i internship-tiden.
  2. Internship-rapport afleveres i december.