2010/2011 BA-INTPROJ Integreret projekt 1. semester
English Title | |
Integrated Project 1st Semester |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 20 ECTS (600 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
De studerende skal ved prøven kunne:
| |||||
Forudsætninger | |||||
Ingen | |||||
Eksamen | |||||
Integreret projekt 1. semester | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
På 1. semester undervises i tre fag: 1) erhvervsøkonomi 2) psykologi og 3) økonomisk psykologi. Disse tre fag koordineres med udgangspunkt i 3 temablokke: 1)Virksomhedens organisationsformer og kontekst, 2) Virksomhedens og individets grænser og struktur, og 3) Interaktion med omverdenen: strategi, identitet og processer i gruppen og virksomheden. Subject: Åbningskonference Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som er centrale for at forstå, hvad en Subject: Ehvervsøkonomi Erhvervsøkonomi beskæftiger sig først med at forstå, hvorledes en virksomhed organiseres fra iværksætter-stadiet til den bliver en multidivisionaliseret og multinational organisation. Herefter fokuseres på at afdække de økonomiske kræfter, der bestemmer en virksomheds horisontale og vertikale grænser. Og endelig afsluttes kurset med en diskussion af interne og eksterne strategi-analyser, ligesom virksomhedens identitets-dannelse diskuteres. Subject: Økonomisk psykologi I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til at forstå, hvad der udmærker iværksætterens beslutninger overfor den professionelle managers beslutninger. Hvordan man træffer beslutninger om opkøb af virksomheder i andre brancher. Og endelig diskuteres, hvordan virksomhedens strategi-fastlæggelse kan forklares ud fra en pre-commitment model. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Forelæsninger og øvelser | |||||
Litteratur | |||||
Subject: Åbningskonference Bogkøb Andersen, Tom (2005). Reflekterende processer: samtaler og samtaler om samtalerne. Dansk Psykologisk Forlag. KompendiumSornn-Friese, H. (2005): Hvad er en virksomhed? HA(Psyk) undervisningsnote. København: CBS. (28 Subject: Ehvervsøkonomi Bogkøb Knudsen, C. (2008). ERHVERVSØKONOMI. Virksomheden I organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. København: Samfundslitteratur. Mintzberg, H. (1983). Structure in Fives. Designing Effective Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc. Selznick, P. (1957). Leadership in Administration. A Sociological Interpretation. Berkeley, CA: University of California Press Download Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17: 99-120 [ Firm Resources and Sustained Competitive Advantage] Boeker, W. (1989). Strategic Change: The Effects of Founding and History. Academy of Management Journal, 32(3): 489-515 [ Strategic Change: The Effects of Founding and History] Goold, M. and K. Luchs (1993). Why diversify? Four decades of management thinking. Academy of Management Executive, 7(3): 7-25 [ Why diversify. Four Decades of Management Thinking] Greiner, L. E. (1972). Evolution and revolution as organizations grow. Harvard Business Review, (July-August): 37- 46 [ Evolution and Revolution as Organizations Grow] Langlois, R. N. (2003). The vanishing hand: The changing dynamics of industrial capitalism.Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385 [ The Vanishing Hand. The Changing Dynamics of Industrial Capitalism] Penrose, Edith (1955): “Limits to the Growth and Size of Firms” American Economic Reviev, Papers and Proceedings, Vol. 45: 531-543. Porter, M.E. (2008): The five competitive forces that shape strategy” Harvard Business Review, Jan, 79-93. Prahalad, C. K. and G. Hamel (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, 66: 79-91 [ The Core Competence of the Corporation] Van de Ven, A. and M. S. Poole (1995). Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review, 20(3): 510-540 [ Explaining Development and Change in Organizations] Wernerfelt, B. (1984): “A resource based view of the firm”, Strategic Management Journal, 5(2),171-180. KompendiumKlein, B. (1988). Vertical Integration as Organizational ownership: The Fisher Body-General Motors relationship revisited. in S.E.Masten (ed). Case Studies in Contracting and Organizations. Oxford: Oxford University Press Knudsen, C. (1995). The Competence View of the Firm. What can modern economists learn from Philip Selznick’s Theory of Leadership. in Scott & Christensen (eds). The Institutional Construction of Organizations: International and Longitudinal Studies. Thousand Oaks: SAGE Publications. [Læs pp.146-163] Langlois, R. N. (1999). Scale, Scope, and the Reuse of Knowledge. in S. C. Dow and P. E. Earl (eds.), Economic Organization and Economic Knowledge: Essays in Honour of Brian J. Loasby. Cheltenham: Edward Elgar: 239-254 CBS Case Competition (2007): Danfoss Subject: Økonomisk psykologi LitteraturKapitlerne i Knudsen (2010) vil blive lagt ud på Sitescape i løbet af semestret. KompendiumJonathan Baron (2000) Thinking and Deciding, Cambridge: Cambridge University Press, kapitel 19. Shefrin, Hersh (2007): Behavioral Corporate Finance. Decisions that Create Value. McGraw Hill Irwin, kap 1 og 10. SchellingThomas, C. (1984): The Intimate Contest for Self-Command, in Schelling (ed): Choices and Consequences. Perspectives of an Errant Economist. pp.57-82. Thomas C. 1984: “ Camerer, Loewenstein & Prelec (2003): Neuroeconomics: How neuroscience can inform economics” (memo) http://www.econ.nyu.edu/user/bisina/camerer_loewenstein_prelec.pdf Download Busenitz, L. W. and Barney, J. B. (1997). Biases and Heuristics in Strategic Decision-Making: Differences Between Entrepreneurs and Managers in Large Organizations. Journal of Business Venturing Hammond, J. S., R. L. Keeney and H. Raiffa (2006). The hidden traps in decision-making. Harvard Business Review, 84(1): 118-126. Larens Rook (2006): “An Economic Psychological Approach to Herd Behavior” Journal of Economic Issues, Vol XL, pp.75-95. Malmendier & Tate (2005): Does Overconfidence Affect Corporate Investment? CEO overconfidence Measures Revisited. European Financial Management, Vol. 11(5): 649-659. Morse, Gardiner (2006): “Decisions and Desires” Harvard Business Review, pp.42-51. |