2010/2011 BA-IVK_KS1T Kultur & Samfund 1 samt Sprogkundskab 1 - tysk
English Title | |
Culture and society 1 and Language Knowledge 1 - German |
Kursusinformation | |
Sprog | Tysk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
1. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||
De studerende skal have et overblik over den nyere tids historiske udvikling i Tyskland i det omfang det er nødvendigt for at kunne forstå/fortolke grundlæggende forhold i det tyske samfund der adskiller sig fra det danske samfund. Endvidere skal den studerende:
| |||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||
Kultur & Samfund 1 samt Sprogkundskab 1 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • omsætte en skriftlig tekst til en mundtlig præsentation på et nogenlunde flydende og naturligt tysk uden væsentlige kommunikationsforstyrrende fejl • udtrykke sig mundtligt med en høj grad af fonetisk korrekthed • demonstrere viden om forholdet mellem skrift og lyd og de vigtigste udtaleregler i tysk • demonstrere kendskab til forskellige afgørende overordnede politiske, samfundsmæssige og økonomiske forhold i perioden før og efter 1. verdenskrig, efter 2. verdenskrig, i perioden omkring Tysklands deling og efter de 2 Tysklandes forening. • redegøre for Tysklands nuværende grundlæggende politiske, sociale og føderale struktur og have indblik i vigtige konsekvenser af genforeningen i 1990. • demonstrere kendskab til økonomisk stærke og svage regioner i Tyskland • på baggrund heraf kunne forstå og fortolke grundlæggende politiske og sociale forhold i det tyske samfund der adskiller sig fra det danske samfund | |||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||
Der gives en indføring i de forskellige politiske, økonomiske og sociologiske forhold i perioden før og efter 1. verdenskrig, efter 2. verdenskrig, i perioden med Tysklands deling og efter Tysklands genforening. Fokus vil derudover værereception og produktion af mundtligt sprog. Der gennemgås vigtige aspekter inden for tysk udtale med hovedvægten lagt på de forhold der erfaringsmæssigt volder danskere størst problemer, og på sammenligning mellem dansk og tysk. Der introduceres forskellige strategier for mundtlig (og skriftlig) sprogproduktion, set i forhold til formålet med sprogproduktionen (fx argumentation, forespørgsel, præsentation af synspunkter). Desuden arbejdes der med udvidelse af de studerendes aktive og passive ordforråd. | |||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||
Forelæsninger, holdundervisning, selvstændig arbejde med vejledende materiale til forelæsningerne, desuden for den mundtlige del praktiske øvelser med vejledning og sproglaboratorium. | |||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||
| |||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære prøve. Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin. | |||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||
Kompendium sammensat til mdt. sprogfærdighed. Bruun Hansen, Agneta/Stenestad, Elva (2005). Gyldendal Tysk Grammatik, Gyldendal, 2. oplag Zint-Dyhr, Ingeborg (2004). Deutschland und die Deutschen. Handelshøjskolens Forlag Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |