2010/2011 BA-IVK_SK2T Sprogkundskab 2 - tysk
| English Title | |
| Language knowledge 2 - German |
Kursusinformation | |
| Sprog | Tysk |
| Point | 5 ECTS (150 SAT) |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering |
Efterår
1. semester |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
| Kursusansvarlig | |
| |
| Fagområde/Category | |
| |
| Sidst opdateret den 29 maj 2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||
|
Et endemål for den samlede uddannelse i tysk er at de studerende skal kunne forstå og kritisk vurdere tyske tekster, både i skrift og tale, samt producere sådanne tekster i overensstemmelse med sprogets normer. Inden for rammerne af dette overordnede mål gælder for dette kursus og Sprogkundskab III det fælles delmål at de studerende skal:
| |||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||
| Sprogkundskab 2 | |||||||||||||
| |||||||||||||
| Eksamination | |||||||||||||
|
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • lingvistisk terminologi inden for basal morfologi og syntaks • indsætte den korrekte form af adjektiver i eksempelsætninger under hensyntagen til kongruens- og rektionsforhold, stærk/svag bøjning, komparation, adjektivisk hhv. substantivisk anvendelse og ortografi • indsætte den korrekte form af substantiver i eksempelsætninger under hensyntagen til kongruens- og rektionsforhold, genus, numerusbøjning og ortografi • indsætte den korrekte form af artikler i eksempelsætninger under hensyntagen til kongruens- og rektionsforhold og artikelbrug • indsætte den korrekte form af verber i eksempelsætninger under hensyntagen til kongruens- og rektionsforhold, stærk/svag bøjning, tempus, status som løst hhv. fast sammensat verbum og ortografi • indsætte den korrekte form af pronominer i eksempelsætninger under hensyntagen til kongruens- og rektionsforhold, adjektivisk hhv. substantivisk anvendelse og ortografi • indsætte den korrekte præposition i eksempelsætninger under hensyntagen til semantiske og idiomatiske forhold såvel som ortografi | |||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||
Sprogkundskab 2 videreføres i Sprogkundskab 3 og 4, og de 3 kurser udgør tilsammen en helhed. Kurset består af følgende delemner: teoretisk og praktisk grammatik. Det er organiseret i 2 dele: 1. Praktisk grammatik 2. Teoretisk grammatik I Praktisk grammatik behandles en række grammatiske emner ud fra en praktisk synsvinkel. I Teoretisk grammatik gives der en elementær indføring i dele af den moderne sprogvidenskab der er relevante for den praktiske beskæftigelse med og beherskelse af det tyske sprog:
| |||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||
| Forelæsninger, holdundervisning, praktiske øvelser med vejledning. Desuden foretages der løbende evaluering i undervisningen i form af opgaver og tests. | |||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||
| |||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære. Afholdelse af syge-/omprøve Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin. | |||||||||||||
| Litteratur | |||||||||||||
Colliander, Peter et al (2006). Kompendium til Sprogkundskab II, 1. semester , Samfundslitteratur Bruun Hansen, Agneta/Stenestad, Elva/Eriksen, Carl Collin (2005). Gyldendal Tysk Grammatik, Gyldendal, 2. oplag Colliander, Peter (2002): Tysk Basislingvistik, Handelshøjskolens Forlag | |||||||||||||