2010/2011 BA-IVK_SP1S Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 - spansk
| English Title | |
| Language description and language production 1 - Spanish |
Kursusinformation | |
| Sprog | Spansk |
| Point | 5 ECTS (150 SAT) |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering |
Efterår
1. semester |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
| Kursusansvarlig | |
| |
| Fagansvarlig på spansk - Carsten Humlebæk | |
| Fagområde/Category | |
| |
| Sidst opdateret den 29 maj 2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||
|
Det fælles mål for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1, 2 og 3 er at den studerende tilegner sig viden om og forståelse af det spanske sprogs opbygning med henblik på korrekt afkodning og produktion af grammatiske strukturer, samt at den studerende opnår færdigheder i analyse i primære led samt bestemmelse af leddenes materiale. I Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 arbejdes der bl.a. med sprogets morforlogi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. | |||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||
| Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 | |||||||||||||
| |||||||||||||
| Eksamination | |||||||||||||
|
Den studerende skal kunne: • indsætte den korrekte form af en given grundform i en spansk tekst • revidere en spansk tekst som er behæftet med fejl inden for pensummets emneområder • oversætte enkle sætninger og tekster til spansk • analysere ikke-komplekse spanske tekster på sætnings- og sætningsledsniveau samt bestemme ledmaterialet • anvende den relevante grammatiske terminologi | |||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||
Præsentation af og træning i det spanske sprogs morfologi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. Præsentation af og træning i analyse af sætninger i primære led mht. funktion (dvs. verbal, subjekt, objekt mv.) og materiale (dvs. verbalsyntagme, substantivsyntagme, pronominalsyntagme, ledsætning mv.). | |||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||
|
Holdundervisning hvor træningen i produktion af grammatiske strukturer foregår ved hjælp af forskellige former for mundtlige og skriftlige øvelser, fx indsætningsopgaver og oversættelser af mindre tekster. Opgaverne løses individuelt og i grupper. Introduktionen til sætningsanalyse gives i en række fællesforelæsninger suppleret med holdundervisning. Stoffet præsenteres i forelæsningerne som følges op af træning af analysefærdighederne på de enkelte hold. | |||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||
| |||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||
Syge-/omprøve
| |||||||||||||
| Litteratur | |||||||||||||
Louise Denver: Sproglige puslerier – om sætningsdannelse i spansk, Frederiksberg: Samfundslitteratur Marietje Hastrup og Lise Thorup Lauridsen: La Gramática - spansk grammatik. Gyldendal (Gyldendals Gymnasiale Grammatikker) 2008 Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan | |||||||||||||