2010/2011 BA-IVK_SP2S Sprogbeskrivelse og - produktion 2 - spansk
English Title | |
Language description and language production 2 - Spanish |
Kursusinformation | |
Sprog | Spansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagansvarlig på spansk - Carsten Humlebæk | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||
Det fælles mål for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1, 2 og 3 er at den studerende tilegner sig viden om og forståelse af det spanske sprogs opbygning med henblik på korrekt afkodning og produktion af grammatiske strukturer, samt at den studerende opnår færdigheder i analyse i primære led samt bestemmelse af leddenes materiale. I sprogbeskrivelse og sprogproduktion 2 lægges fokus på verbalkategorierne tempus, modus, aspekt og diatese (aktiv, passiv). | |||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||
Skriftlig stedprøve inden for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 2 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • indsætte den korrekte form af en given grundform i en spansk tekst • revidere en spansk tekst som er behæftet med fejl, inden for et emneområde der indgår i pensum på Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 samt Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 2 • oversætte relativt enkle sætninger og tekster til spansk • analysere mere komplekse spanske tekster på sætnings- og sætningsledsniveau samt bestemme ledmaterialet • anvende den relevante grammatiske terminologi | |||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||
Præsentation af og træning i det spanske sprogs (morfologi og) syntaks med fokus på verbalkategorierne tempus, aspekt og modus, adverbier, præpositioner og ledstilling. Fortsat træning i analyse af sætninger i primære led mht. funktion og materiale. | |||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||
Holdundervisning hvor træningen i produktion af grammatiske strukturer foregår ved hjælp af forskellige former for mundtlige og skriftlige øvelser og oversættelser af mindre tekster. Opgaverne løses individuelt og i grupper. | |||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||
| |||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære. Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin | |||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||
Louise Denver: Sproglige puslerier – om sætningsdannelse i spansk, Frederiksberg: Samfundslitteratur Marietje Hastrup og Lise Thorup Lauridsen: La Gramática - spansk grammatik. Gyldendal (Gyldendals Gymnasiale Grammatikker) 2008 Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |