2010/2011 BA-IVK_SP3S Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 3 - spansk
English Title | |
Language description and language production 3 - Spanish |
Kursusinformation | |
Sprog | Spansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
3. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
Fagansvarlig på spansk - Carsten Humlebæk | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Det fælles mål for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1, 2 og 3 er at den studerende tilegner sig viden om og forståelse af det spanske sprogs opbygning med henblik på korrekt afkodning og produktion af grammatiske strukturer, samt at den studerende opnår færdigheder i analyse i primære led samt bestemmelse af leddenes materiale. I Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 3 ligger fokus på de infinitte verbalformer: infinitiv, gerundium og perfektum participium. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Den studerende skal dokumentere sin viden om sprogstrukturer i spansk og sine færdigheder i at: • oversætte tekster til spansk i overensstemmelse med spansk morfologi, syntaks og ortografi • revidere en spansk tekst som er behæftet med fejl • analysere komplekse spanske tekster på sætnings- og sætningsledsniveau samt bestemme ledmaterialet • anvende den relevante grammatiske terminologi. | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Præsentation af og træning i det spanske sprogs (morfologi og) syntaks med fokus på infinitte verbalsyntagmer (infinitiv, gerundio, participium) samt uddybning af emner som erfaringsmæssigt volder en dansker problemer ved formidling til og fra spansk. Fortsat træning i analyse af sætninger i primære led mht. funktion og materiale. | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Holdundervisning hvor træningen i produktion af grammatiske strukturer foregår ved hjælp af forskellige former for mundtlige og skriftlige øvelser samt oversættelse af tekster. Opgaverne løses individuelt og i grupper. | |||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære. Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin. | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Louise Denver: Sproglige puslerier – om sætningsdannelse i spansk, Frederiksberg: Samfundslitteratur Marietje Hastrup og Lise Thorup Lauridsen: La Gramática - spansk grammatik. Gyldendal (Gyldendals Gymnasiale Grammatikker) 2008 Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |