2010/2011 BA-IVK_UDTE Udtale- engelsk
English Title | |
Pronunciation - English |
Kursusinformation | |
Sprog | Engelsk |
Point | 3,75 ECTS (112,5 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Målet for kurset er både teoretisk og praktisk. Den studerende skal således tilegne sig en systematisk viden om det engelske sprogs udtale, herunder erhverve sig indsigt i det engelske lydsystem og lære at læse lydskrift, med det formål at forbedre sin udtale af sproget. Kurset sigter mod at udvikle både receptive og produktive kompetencer. | |||||||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||||||
Hvis det er muligt, bliver der oprettet både hold i britisk engelsk og amerikansk engelsk. I så fald vil den studerende inden undervisningsstart blive bedt om at tilmelde sig en af de to udtalevarianter. | |||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
| |||||||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||||||
De studerende skal demonstrere at de er i stand til at: • læse lydskrift og genskrive denne som ortografisk tekst (”normal retskrivning”) • klassificere og beskrive de engelske fonemer • analysere engelske ords fonologiske (”lydlige”) sammensætning og relatere denne til symboler eller fonologiske kategorier • identificere alle engelske segmenter ud fra lydligt input, særligt med henblik på de minimale kontraster der er vanskelige for danskere (kun den internetbaserede prøve) • beskrive og/eller identificere væsentlige forskelle mellem britisk (RP) og amerikansk (GA) udtale Den studerende skal ligeledes kunne udtale engelsk med opretholdelse af alle lydlige kontraster og med passende intonation, tryk og rytme. Udtalen skal ikke blot være forståelig, men ligge tæt op ad den udtale der benyttes af indfødte engelsktalende. | |||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Kurset består af en forelæsningsrække som indledes med en oversigt over nogle forskelle mellem amerikansk og britisk engelsk. Derefter følger en gennemgang af det engelske lydsystem (konsonanter og vokaler). De vigtigste udtaleregler forklares og den studerende bliver gjort bekendt med de mest markante forskelle mellem dansk og engelsk. Fænomener som optræder i sammenhængende tale (intonation, tryk og rytme), berøres også. Den studerende får også mulighed for at stifte bekendtskab med nogle engelske dialekter. Forelæsningerne følges op med holdtimer (bl.a. træning i at læse lydskrift) og sproglaboratorietimer (udtaleøvelser inden for bestemte problemområder). | |||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem teori (forelæsninger og holdundervisning) og praktiske udtaleøvelser i sproglaboratoriet (dels under lærervejledning, dels som selvstudium). Kurset indledes med en kort diagnostisk test. | |||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære. Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin. | |||||||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||||||
Britisk engelsk: Mees, Inger M. & Beverley Collins (2000). Sound English (3rd edn), Copenhagen: Copenhagen Business School Press. Amerikansk engelsk: Mees, Inger M. & Beverley Collins (1992). Sound American, Copenhagen: Copenhagen Business School Press. |